Na webových stránkách Českého rozhlasu byl zvřejněn článek o problematice filtů DPF. My Vám ho nyní přináší v plném znění. Zároveň si může poslechnout rozhovor s ministrem dopravy Danem Ťokem.
Řidičům dieselových vozidel bez povinného filtru pevných částic hrozí pokuta až 50 tisíc korun i to, že jejich vůz neprojde technickou kontrolou. Přesto si ho mnozí nechávají z auta odstraňovat. Jak zjistil Český rozhlas, některé servisy nabízejí i pronájem filtru. Ministerstvo dopravy už chystá novelu, která by měla odstraňování filtrů zabránit.
Filtr zadržuje ve výfukovém systému rakovinotvorné látky a pevné nečistoty. Časem se ale zanese a vozidlo ztrácí výkon. Rychleji se ucpává při jízdách se studeným motorem na krátké vzdálenosti, na dlouhých trasách s ním řidič bez problému může najezdit sto tisíc kilometrů.
Pak je potřeba filtr vyměnit. Nový však stojí několik desítek tisíc korun, a proto si ho řidiči často nechávají odstranit. Porušují tím zákon a navíc neprojdou s autem technickou kontrolou.
Firma Profichip nabízela reportérovi Českého rozhlasu pronájem filtru a přípravu vozidla na kontrolu emisí za 5.500 korun.
Podle právníka Pavla Pejchala tak může firma čelit podezření z podvodu. „Nepodvádí člověka, který si to objednal, ale podvádí stát a znečišťuje tím ovzduší,“ upozorňuje.
Právník Tomáš Sokol Českému rozhlasu napsal, že podle zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích musí vozidlo mít filtr pevných částic a odpovídá za to jeho provozovatel, případně řidič.
David Konečný, jednatel firmy Profichip, která nabízela odstranění a pronájem filtru, odpovídal na dotazy ohledně pronájmu vyhýbavě.
„My jsme vám nabízeli, že jsme schopni vám zapůjčit část vozidla, v tomto případě filtr pevných částic, s tím, že pokud nás požádáte o přípravu vozidla na STK, pak vám samozřejmě s tímto poskytneme součinnost. Tak si nemyslím, že dochází k obcházení zákona,“ řekl David Konečný. Dodal ale, že službu pronájmu filtru už nenabízejí.
Odstranění jen s písemným souhlasem
Ministerstvo dopravy chce zabránit odstraňování filtru pevných částic novelou zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích. Navrhuje, aby měl autoservis povinnost každého zákazníka informovat o jakémkoli zásahu, kterým vozidlo ztrácí technickou způsobilost. Pokud i přesto bude chtít řidič filtr odstranit, podepíše autoservisu písemný souhlas.
„Cílem je, aby se nemohli motoristé vymlouvat na to, že o zásahu nevěděli, že jim to udělali v servisu, a naopak, aby servis říkal, že si to objednal ten daný provozovatel,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Novelu zákona už loni schválila vláda a čeká na projednání poslanců. Řidiči, kteří provozují naftové auto bez filtru pevných částic, teď riskují ve správním řízení pokutu až 50 tisíc korun.
„Podle mých informací, ale jsou to spíše odhady odborníků, je odstranění filtru jev poměrně častý. Bylo to trochu cítit při aféře dieselgate, kdy se zvedl velký odpor proti povinným kontrolám. Odborníci usuzují, že je to proto, aby se nezjistil chybějící filtr pevných částic,“ říká ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO.
„U běžné kontroly na silnici se to dá poznat poměrně těžko. Nicméně dá se to poznat za provozu. Když jedete za autem, který nemá filtr prachových částic, dost často má kolem výfuku takovou tmavou stopu. A při akceleraci je jak náklaďák. Vyfukuje oblaka černého dýmu,“ vysvětluje ministr a dodává: „Na druhou stranu nechceme honit jen řidiče, ale odstranit i příčinu. A tou je, že ty filtry jsou hrozně drahé. Byl bych rád, abychom vytvořili trošku tlak na výrobce nebo hledali nějaké cesty, jak z ekologických fondů přispět na to, aby se ty filtry zlevnily.“
Anonym, 11. dubna 2016, 9:24 0 0
nejdřív ať stat povinně nařiďí rovné EURO normy pro všecky (jezdí tady stovky tisíc starých vraků, co čoudí jak lokomitiva) a potom řeště FAP filtry
Odpověď