Výročí: 130 let firmy Bosch

28. listopadu 2016, 8:16

Nezní to tak úplně jako příběh úspěchu. Otevření v listopadu 1886, do roku 1891 růst ze dvou na rovných 15 zaměstnanců. Ve stejném roce je počáteční kapitál téměř vyčerpán, Bosch žádá svoji matku o poskytnutí záruky, bere si další bankovní úvěry a v roce 1892 se dostává na pokraj krachu. Od té doby se mnohé změnilo.

Dnes Bosch zaměstnává kolem 375 tisíc zaměstnanců a dosahuje ročního obratu ve výši 70,6 miliardy eur. Původní dílna pro jemnou mechaniku a elektrotechniku se stala jedním z deseti největších německých podniků a působí ve více než 150 zemích světa. A to už je skutečný příběh úspěchu.

Inspirace z USA
Být otevřený novým myšlenkám, otevírat nové trhy – to bylo pro Roberta Bosche důležité už v jeho podnikatelských začátcích. V pouhých 23 letech se odvážil vydat přes Atlantik do USA, aby pracoval s Edisonem a mohl tak nahlédnout do elektrotechniky, která v té době zaznamenala v USA větší pokrok než v Evropě. Bosch doufal, že bude moci po návratu do Německa zúročit nové nápady při budování slibného podniku.

Odvaha neuspět
Plný nadšení se mladý Robert Bosch vrací roku 1886 do své vlasti a 15. listopadu 1886 zakládá svou dílnu pro jemnou mechaniku a elektrotechniku. Jenže počáteční nadšení střídá zklamání. Protože budování napájecí sítě ve Stuttgartu vleklo, nemohl se obchod s elektrotechnikou řádně rozvíjet. Bosch se ocitá na pokraji krachu. S velkým úsilím se mu díky menším objednávkám zákazníků podaří udržet firmu při životě. I když se veřejná síť rozběhne a funguje, úspěch, ve který věřil, se nenaplňuje. Zákazníci jsou elektrotechnickým inovacím méně otevření, než mladý Bosch doufal. Ale Robert Bosch neztrácí odvahu. Poháněn svým optimismem, touhou měnit svět a absolutní vírou v sebe sama a své zaměstnance, se začíná porozhlížet po nových obchodních příležitostech.

Kdo je silný, nemusí se vůbec obávat o svou autoritu. Má jí dost na to, aby mohl někomu udělat radost tím, že mu přenechá odpovědnost, že ho vychová k tomu, aby byl připraven převzít odpovědnost, a že mu umožní, aby měl radost z práce a z úspěchu.“ Robert Bosch

Zážeh geniality
Rok 1897 je zřejmě nejdůležitějším rokem v historii společnosti. Tento rok znamená pro Bosch začátek jejího vzestupu jako hráče na světovém trhu. Od roku 1887 se společnost zabývá výrobou zapalovacích zařízení pro stacionární motory, které slouží k výrobě elektrické energie v budovách. Do roku 1896 je vyrobeno celkem asi 1.000 těchto zařízení. Jejich prodej ale vázne. To se ale o rok později změní. Zákazník požaduje zapalovací zařízení, které by mohlo být použito u benzínového motoru – zapalovací zařízení, které do té doby neexistovalo. Nemožné? Bosch pověřuje tehdejšího vedoucího závodu Arnolda Zähringera vylepšením a zdokonalením již existujícího zapalovacího zařízení. Šlo o hodně riskantní záležitost, ale pro Bosch to znamenalo rozhodující průlom, který ho katapultoval do světa průmyslníků. Důvodem je magnetoelektrické zapalování, které se ukázalo být jediným spolehlivým systémem pro automobily. S přicházejícím nepřekonatelným úspěchem automobilu po roce 1900 se Bosch rovněž zařazuje mezi společnosti s mezinárodní působností. V prvních pěti letech prodává Bosch 50.000 zapalovacích systémů a s rokem 1912 už to jsou 2 miliony.

Mohou o mně říkat, že nejsem vůbec žádný vynálezce, a já si na tento titul ani nedělám nárok. Ale jsem muž, který vytrvalostí, dobrým příkladem a správným zacházením se zaměstnanci dokázal vybudovat podnik, který má dobré jméno po celém světě. Za nemalou část svého úspěchu vděčím své vytrvalé důkladnosti, která zabránila tomu, aby z mé dílny vyšlo něco špatného.“ Robert Bosch

Ne více než 100 zaměstnanců
Takový úspěch magnetoelektrického zapalování Robert Bosch neočekával. Když se v roce 1900 rozhodl vybudovat svou vlastní továrnu, počítal s kapacitou zhruba 200 zaměstnanců. V té době zaměstnával 30 lidí a uvažoval, že část nové budovy pronajme. Předpokládal, že se jeho společnost nerozroste o více než 100 zaměstnanců. Ale mýlil se, o pouhých osm let později už jich firma Bosch zaměstnávala více než 1.000.

Upozorňuji zejména na to, že i nadále považuji za správné dobře platit dělníky a zaměstnance a nepohlížet na ně svrchu, ale jednat s nimi jako s rovnoprávnými smluvními stranami.“ Robert Bosch

Včasná internacionalizace otevírá tržní příležitosti
Jako ostražitý a prozíravý podnikatel se Robert Bosch díval na úspěch magnetoelektrického zapalování s nedůvěrou. Vědom toho, že jeho společnost závisí na jediném výrobku, otevírá nové trhy po celém světě. Od roku 1908 tak byly zapalovací systémy Bosch dostupné na všech kontinentech. Tento krok přispěl k růstu firmy Bosch a vydláždil ji cestu k tomu, aby se stala mezinárodním pojmem. Díky dalším výrobkům pro automobily, stejně jako elektrickému nářadí, domácím spotřebičům a průmyslovým technologiím se vydala firma Bosch na cestu dlouhodobé stability.

Z vlastní zkušenosti vím, že pro podnik, který chce obstát a trvale se rozvíjet a zdokonalovat, neexistuje nic horšího než nemít žádnou konkurenci.“ Robert Bosch

Oblasti podnikání se mění, odpovědnost zůstává
Tato schopnost přizpůsobit se – zajistit přežití společnosti otevřením se zcela novým oblastem podnikání, ale rovněž upustit od ztrátového podnikání – je jedním ze společných klíčových jmenovatelů, který provází společnost celou její historií. Základním rysem Roberta Bosche a jeho následovníků byl vždy jejich smysl pro zodpovědnost vůči zaměstnancům, a ne jen samotná ziskovost. Udržet firmu a její zaměstnance na trhu navzdory měnícím se ekonomickým podmínkám vyžaduje ochotu ke změně. Robert Bosch to vyjádřil slovy: “Pokud by mělo moje magnetoelektrické zapalování jepičí život, čím pak zaměstnám svoje lidi?“ 

Související články

Tři ocenění CES 2017 Innovation Awards pro motocyklové systémy Bosch
Tři ocenění CES 2017 Innovation Awards pro motocyklové systémy Bosch

Zvýšená bezpečnost a rozšíření informačního a zábavného systému pro motocykly byly receptem Bosch na úspěch v rámci CES 2017 Innovation Awards. Porotci předali 10. listopadu 2016 celkem tři ocenění pro motocyklové systémy společnosti. Systém informací pro řidiče, který nahrazuje tradiční přístrojovou desku panelem, zaujal porotce hned dvakrát a stal se vítězem v kategorii Palubní audio/video […]

Bosch v Praze otevřel novou centrálu
Bosch v Praze otevřel novou centrálu

Dne 14. září 2016 proběhlo slavnostní otevření nové centrály společnosti Bosch v České republice za účasti představitelů parlamentu, vlády, městské části Prahy 5 a průmyslu. Na nové adrese Radlická 350/107d v Praze 5 nyní sídlí několik entit Bosch reprezentujících obchodní oblasti Mobility Solutions, Průmyslová technika, Spotřební zboží, Energetika a technika budov. „Dnes neslavíme jen otevření […]

Voda namísto benzínu: Inovace od firmy Bosch snižuje spotřebu paliva
Voda namísto benzínu: Inovace od firmy Bosch snižuje spotřebu paliva

Věděli jste, že i vyspělé benzínové motory vyplýtvají zhruba pětinu svého paliva? Zejména při vysokých otáčkách motoru se část benzínu namísto pohonu využije na chlazení. Bosch se svojí novou technologií vstřikování vody dokazuje, že se něco takového může brzy stát minulostí. Především při rychlé akceleraci nebo při jízdě po dálnici umožňuje vstřikování přidané vody snížení […]

Firma Bosch Diesel s.r.o. v Jihlavě získala prestižní ocenění „Exportér roku 2016“
Firma Bosch Diesel s.r.o. v Jihlavě získala prestižní ocenění „Exportér roku 2016“

Dne 12. prosince 2016 byli v Kaiserštejnském paláci v Praze oceněni nejlepší čeští exportéři. Letošní, již dvaadvacáté, vyhlášení výsledků soutěže „Exportér roku 2016“ se konalo pod záštitou Hospodářské komory ČR. Firma Bosch Diesel s.r.o. v Jihlavě získala v této renomované soutěži první místo v kategorii „Exportér roku Kraje Vysočina s největším objemem exportu za rok […]

CES® 2017: Bosch představuje v Las Vegas několik svých chytrých řešení
CES® 2017: Bosch představuje v Las Vegas několik svých chytrých řešení

Od 5. do 8. ledna 2017 bude Bosch na veletrhu CES® 2017 v Las Vegas předvádět, jak konektivita mění věci v partnery, společníky a pomocníky. Mezinárodní dodavatel technologií a služeb představí na veletrhu inovativní řešení pro následujících oblasti: chytrá domácnost, chytré město, propojená mobilita a senzorové technologie. Díky těmto technologiím je každodenní život jednodušší, pohodlnější […]

Internet věcí se stává osobním – Bosch se zaměřuje na inteligentní asistenty
Internet věcí se stává osobním – Bosch se zaměřuje na inteligentní asistenty

Představte si, že byste měli v každé oblasti svého života osobního společníka nebo anděla strážného. Někoho, kdo by vždy věděl, jestli jste nenechali zapnutou troubu – i když už jste někde na cestě autem, nebo dokonce sedíte v kanceláři. Na veletrhu CES 2017, Bosch předvádí, že propojená řešení již tyto představy změnily v realitu. Z […]

U společnosti Robert Bosch v Česku a na Slovensku došlo ke změně ve vedení
U společnosti Robert Bosch v Česku a na Slovensku došlo ke změně ve vedení

Ing. Milan Šlachta (47) se stal 1. ledna 2017 ředitelem regionálních společností Robert Bosch odbytová s.r.o. Praha, Robert Bosch spol. s r.o., Bratislava a Reprezentantem Bosch Group v Česku a na Slovensku. Šlachta se tak stal nástupcem Dr. Klaus Peter Fouquet (58) v jeho funkcích na území Česka a Slovenska.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!