Představte si, že byste měli v každé oblasti svého života osobního společníka nebo anděla strážného. Někoho, kdo by vždy věděl, jestli jste nenechali zapnutou troubu – i když už jste někde na cestě autem, nebo dokonce sedíte v kanceláři. Na veletrhu CES 2017, Bosch předvádí, že propojená řešení již tyto představy změnily v realitu.
Z automobilů se stávají osobní asistenti
Do roku 2022 vzroste globální trh propojené mobility každý rok o 25 procent. Již za pár let se automobily stanou aktivní součástí IoT a budou schopny komunikovat s ostatními druhy dopravy, stejně jako s chytrou domácností. Na veletrhu CES 2017 Bosch představuje nové koncepční vozidlo, na kterém demonstruje, jak budou v budoucnu vzájemně propojené různé oblasti našich životů. „Vozidlo bude hrát v komunikaci napříč oblastmi hlavní úlohu,“ mínil Struth. Stejně tak dojde k rozšíření personalizované komunikace mezi automobilem a řidičem: nové funkce propojují vozidlo s jeho okolím, chytrou domácností i servisem. Tyto funkce umožní rovněž vysoce automatizované řízení. „Bosch pracuje usilovně na tom, aby bylo zajištěno sjednocení mobility a chytrých služeb,“ uvedl Struth. „Propojení automobilu s chytrou domácností nebo chytrým městem prostřednictvím cloudu přinese značné výhody. Konektivita dělá z automobilů osobní asistenty na čtyřech kolech.“
A co víc – koncepční vozidlo Bosch zahrnuje širokou škálu inovativních technologií: v okamžiku, kdy řidič usedne za volant, technologie rozpoznávající obličej upraví nastavení volantu, zrcátek, vnitřní teploty a rozhlasovou stanici podle jeho osobních preferencí. Systém je řízen haptickým dotykovým displejem a inovativním systémem ovládání pomocí gest, přičemž oba tyto systémy poskytují při jejich používání hmatatelnou zpětnou vazbu. V případě vysoce automatizovaného vozidla umožňují cloudové služby videokonference, nebo umožňují řidiči i pasažérům plánování víkendových nákupů či sledování nejnovějších videí. Podle nedávno provedené studie firmy Bosch ušetří do roku 2025 vysoce automatizované řízení řidiči ve Spojených státech, Německu a Číně téměř 100 hodin ročně. Z čistě technického hlediska umožňují konektivitu řídicí komunikační jednotky, jako například centrální brána – Bosch Central Gateway. Brána „Gateway“ je uzel, který zajišťuje komunikaci se všemi doménami v rámci všech datových sběrnic. ETAS a ESCRYPT, které jsou obě součástí Bosch Group, poskytují řešení pro přenos a šifrování. Díky tomu je zajištěno, že lze bezpečně provádět aktualizace softwaru vozidla založené na cloudu po celou dobu životnosti vozidla. Jestliže vozidlo komunikuje s okolím, musí být pravidelně prováděny aktualizace zabezpečení.
Při komunikaci se svým okolím přebírá automobil rovněž důležité úkoly v rámci propojeného města. Například se sdíleným (komunitním) parkováním se z vozidla stává lokátor parkovacích míst. Získané údaje jsou poté přenášeny do digitální mapy ulice, kde výkonné algoritmy Bosch vyhodnotí správnost údajů a vytvoří prognózy o situaci s parkovacími místy. Služba založená na cloudu, která tyto údaje využívá, šetří řidiči spoustu času a peněz, a rovněž pomáhá snižovat míru stresu. První projekty jsou ve Spojených státech naplánované na rok 2017. Ve spolupráci s firmou Mercedes-Benz momentálně Bosch testuje koncepci sdíleného parkování v metropolitním Stuttgartu.
Komentáře