Osm doplňků od Bosch, díky kterým jsou nová vozidla úspornější

, 27. února 2014, 11:44

Pro mnohé Němce představuje únor začátek automobilové nákupní sezóny a při jejich rozhodování je stále více zajímají efektivní pohonné systémy. Moderní pohonné technologie dokážou snížit spotřebu paliva o několik set eur.

Mezi příklady patří rozšířená funkce start/stop od Bosch a adaptivní tempomat (ACC), díky jehož snaze o držení konstantní rychlosti jsou jízdy úspornější. „Mnoho inovací od Bosch pomáhá řidičům šetřit palivo – a peníze – s každým ujetým kilometrem,“ říká Stefan Seiberth, prezident divize Zážehové systémy společnosti Robert Bosch GmbH. A úsporné funkce nemusejí být vždy drahé; některé technologie – mezi nimi systém start/stop – jsou již ve standardní výbavě mnohých modelů a ostatní jsou jejími populárními doplňky. Vezměme si například automatickou převodovku: Dlouho platilo, že automatická převodovka v reálných podmínkách zvyšuje spotřebu paliva o cca jeden litr na sto kilometrů. To však neplatí o převodovce s plynule měnitelným převodem (CVT), která šetří palivo díky neustálé optimalizaci otáček motoru. Podívejme se podrobněji na každý z kroků za palivovou účinností.

Přímé vstřikování – snižuje spotřebu nejméně o 12 procent
Moderní systémy Common-rail vznětových motorů se na přímé vstřikovaní spoléhají už mnoho let. V roce 2000 tato technologie přinesla revoluci v oblasti automobilů se vznětovým motorem: Nejenže byly ekonomičtější, ale také je byla radost řídit. Dnes je každé druhé prodané vozidlo vybaveno vznětovým motorem. Mezitím přímé vstřikování u zážehových motorů pro snížení spotřeby paliva a tím i emisí CO2 asi o 12 procent pracuje s tzv. downsizingem a přeplňováním. A protože jsou tato vozidla i výkonnější přináší i ona větší radost z jízdy.

Převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT) – snížení spotřeby až o sedm procent
Stoupání po točité horské silnici může být únavné. Žádná z rychlostí se nezdá být tou správnou. Automatická převodovka CVT zvládne tento úkol lépe svým vlastním přeřazováním a volením rychlostí. Rozšířené verze již teď nabízejí pro efektivnější jízdu až devět rychlostních stupňů. Převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT) dokonce pracuje bez pevně stanovených bodů řazení. Výsledkem je plynulá jízda s konstantní trakcí a rychlostí motoru. CVT přichází k životu zejména v pomalém městském provozu. Spotřebu paliva dokáže snížit až o sedm procent, protože motor je neustále udržován ve svém nejefektivnějším stavu.

Systém start/stop – při stání na červené se už nespotřebovává palivo, spotřeba klesá nejméně o pět procent
Už každý druhý nový vůz vyrobený v západní Evropě je vybaven systémem start/stop. U mnoha modelů – od levných kompaktních vozů až po vysoce výkonné premiérové sedany – je tento systém v základní výbavě bez příplatku. V Novém evropském jízdním cyklu (NEDC) snižují systémy start/stop spotřebu paliva a tudíž i emise CO2 až o pět procent. Pro městský NEDC jde o úsporu ve výši až osmi procent. V přeplněných městských ulicích zvláště během dopravní špičky je potenciální úspora ještě vyšší.

Alternativní pohon – CNG vozidla se vyplatí od 7000 km výše
Pohony na stlačený zemní plyn (CNG) jsou nyní skutečnou alternativou i pro sériově vyráběná vozidla. Pro osobní vozidla se v Německu vyplatí od 7.000 ujetých kilometrů za rok a výše. Je to také proto, že CNG je až o 50 procent levnější než benzín. Ve srovnání s konvenčním zážehovým motorem při stejném výkonu uvolňuje o 25 procent emisí CO2 méně. To je způsobeno chemickými vlastnostmi tohoto paliva. Systém od Bosch lze spustit v režimu CNG i když je zima, což znamená, že zákazníci mohou prakticky vždy jet na levnější zemní plyn. Jiné systémy musejí pro zahřátí v počáteční fázi použít drahý benzín.

Elektrifikace – snížení spotřeby až o 60 procent
Řidiči mohou díky současným silným hybridním systémům od Bosch ušetřit spotřebu v NEDC o 15 až 25 procent. Dnes mnoho výrobců automobilů nabízí tento druh hybridního vozu jen s mírným navýšením ceny; vlastně někdy hybrid stojí stejně jako ekvivalentní vůz se vznětovým motorem. To znamená, že hybrid se může vyplatit dokonce i ve střední „Golf“ třídě. Hybridy typu plug-in stojí v současné době podstatně více. Ty ale dokážou snížit náklady na energii až o 90 procent za předpokladu, že je uživatel nezapomene nabít. Tyto hybridy jsou vhodné především pro střední segment jako jsou elektrická SUV a sportovní vozy.

Jízda setrvačností – zastavení motoru při jízdě snižuje spotřebu o deset procent
Systém start/stop s funkcí jízda setrvačností od Bosch umožňuje i vozidlům s motorem s vnitřním spalováním ujet dlouhé vzdálenosti bez vytváření emisí nebo hluku a jen s malým odporem. Tato inovativní technologie zastaví při jízdě motor, což znamená, že ten pak nespotřebovává palivo. Levná jízda setrvačností ušetří v reálných podmínkách až deset procent paliva. Motor se zastaví bez povšimnutí řidiče kdykoliv je vozidlo schopné si udržet svou rychlost jednoduše setrvačností – například při jízdě z mírného svahu. Jakmile řidič sešlápne plynový nebo brzdový pedál, motor se znovu nastartuje.

Prediktivní navigace – úmyslná jízda setrvačností při vjezdu do zastavěných oblastí
Prediktivní navigace od Bosch spojuje data z map s pohonem vozidla, což umožňuje řidiči ušetřit až 15 procent paliva. Systém řízení motoru používá náhled trasy, jak ve svých dynamických výpočtech kolik energie pohon spotřebuje tak i pro prediktivní řízení motoru s vnitřním spalováním nebo elektromotoru. Například když navigační software vidí, že následující dvoukilometrový sestupný úsek vede k zastavěné oblasti, dokáže vozidlu přikázat, aby vstoupil do režimu úsporné jízdy setrvačností nebo vyrobil více energie pro elektrický pohon.

Adaptivní tempomat – jízda konstantní rychlostí snižuje spotřebu až o pět procent
Adaptivní tempomat (ACC) zjednodušuje život řidičům tím, že udržuje danou rychlost s ohledem na vozidla před ním a udržuje od nich bezpečnou vzdálenost. Radarové senzory sledují provoz a podle toho se upravuje rychlost. ACC je k dispozici i jako nadstandardní doplněk pro mnohá kompaktní vozidla. Systém díky udržování konstantní rychlosti a zajištění, že motor vždy pracuje v nejefektivnější rychlosti, dokáže uspořit v reálných podmínkách až pět procent paliva.

Výše uvedené potenciální úspory paliva se vždy týkají popisovaného systému. Uspořit přes 100 procent je fyzicky nemožné.

Související články

Nová aplikace Bosch iCenter
Nová aplikace Bosch iCenter

Společnost Bosch pro vás připravila aplikaci Bosch iCenter pro tablety a chytré mobilní telefony. Aplikaci, která shromáždí důležité informace na jednom místě.     – magazín Formule Bosch     – prodejní akce     – infogramy     – produktové brožury     – školení Umožní vám využívat mnoho nových interaktivních funkcí, které vám pomohou lépe pochopit prezentovaná témata. […]

Bosch: Jízda setrvačností se systémem start/stop
Bosch: Jízda setrvačností se systémem start/stop

Nový systém od firmy Bosch zastaví motor, když se pohybuje dostatečnou rychlostí, a tak pomáhá snížit spotřebu paliva o 10 procent Bosch s pomocí nové funkce jízda setrvačností systému start/stop umožňuje řidičům vozidel se spalovacími motory jet většinu cesty v nehlučném prostředí s nulovými emisemi. Tato inovativní technologie zastaví motor, když je vozidlo v pohybu, […]

Bosch založil společnost pro internet věcí a služeb
Bosch založil společnost pro internet věcí a služeb

Bosch založil novou společnost pro internet věcí a služeb – Bosch Connected Devices and Solutions GmbH. Společnost bude dodávat kompaktní elektronické produkty a poskytovat odborné znalosti s cílem vytvářet inteligentní zařízení s webovým rozhraním napříč širokým spektrem aplikací. Zpočátku se zaměří na senzorové aplikace jak pro inteligentně propojené domácnosti (jinak „inteligentní budovy“) tak i pro […]

Bosch: Konference udržitelnosti rozvoje magazínu „ZEIT“
Bosch: Konference udržitelnosti rozvoje magazínu „ZEIT“

Franz Fehrenbach, předseda dozorčí rady společnosti Bosch: Vyšší energetická účinnost je dostupná již v současnosti. „Usilovat o energetickou účinnost se musí ihned a pomocí dnes dostupných politických nástrojů,“ řekl Franz Fehrenbach, předseda dozorčí rady Bosch, během svého projevu na Konferenci udržitelnosti rozvoje pořádané německým týdeníkem „Die ZEIT“. Fehrenbach naříkal nad tím, že závazek energetické účinnosti […]

100 milionů systémů ESP od společnosti Bosch
100 milionů systémů ESP od společnosti Bosch

Společnost Bosch vyrobila od zahájení sériové výroby v roce 1995 již 100 milionů systémů ESP – a díky tomu významně přispěla k vyšší bezpečnosti silničního provozu. Elektronický program stability udržuje vozidlo bezpečně na vozovce, když je kluzká či když vozidlo vjede příliš rychle do zatáčky. Takto se předejde smyku, který může mít velmi neblahé následky. […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!