Pro mnohé Němce představuje únor začátek automobilové nákupní sezóny a při jejich rozhodování je stále více zajímají efektivní pohonné systémy. Moderní pohonné technologie dokážou snížit spotřebu paliva o několik set eur.
Mezi příklady patří rozšířená funkce start/stop od Bosch a adaptivní tempomat (ACC), díky jehož snaze o držení konstantní rychlosti jsou jízdy úspornější. „Mnoho inovací od Bosch pomáhá řidičům šetřit palivo – a peníze – s každým ujetým kilometrem,“ říká Stefan Seiberth, prezident divize Zážehové systémy společnosti Robert Bosch GmbH. A úsporné funkce nemusejí být vždy drahé; některé technologie – mezi nimi systém start/stop – jsou již ve standardní výbavě mnohých modelů a ostatní jsou jejími populárními doplňky. Vezměme si například automatickou převodovku: Dlouho platilo, že automatická převodovka v reálných podmínkách zvyšuje spotřebu paliva o cca jeden litr na sto kilometrů. To však neplatí o převodovce s plynule měnitelným převodem (CVT), která šetří palivo díky neustálé optimalizaci otáček motoru. Podívejme se podrobněji na každý z kroků za palivovou účinností.
Přímé vstřikování – snižuje spotřebu nejméně o 12 procent
Moderní systémy Common-rail vznětových motorů se na přímé vstřikovaní spoléhají už mnoho let. V roce 2000 tato technologie přinesla revoluci v oblasti automobilů se vznětovým motorem: Nejenže byly ekonomičtější, ale také je byla radost řídit. Dnes je každé druhé prodané vozidlo vybaveno vznětovým motorem. Mezitím přímé vstřikování u zážehových motorů pro snížení spotřeby paliva a tím i emisí CO2 asi o 12 procent pracuje s tzv. downsizingem a přeplňováním. A protože jsou tato vozidla i výkonnější přináší i ona větší radost z jízdy.
Převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT) – snížení spotřeby až o sedm procent
Stoupání po točité horské silnici může být únavné. Žádná z rychlostí se nezdá být tou správnou. Automatická převodovka CVT zvládne tento úkol lépe svým vlastním přeřazováním a volením rychlostí. Rozšířené verze již teď nabízejí pro efektivnější jízdu až devět rychlostních stupňů. Převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT) dokonce pracuje bez pevně stanovených bodů řazení. Výsledkem je plynulá jízda s konstantní trakcí a rychlostí motoru. CVT přichází k životu zejména v pomalém městském provozu. Spotřebu paliva dokáže snížit až o sedm procent, protože motor je neustále udržován ve svém nejefektivnějším stavu.
Systém start/stop – při stání na červené se už nespotřebovává palivo, spotřeba klesá nejméně o pět procent
Už každý druhý nový vůz vyrobený v západní Evropě je vybaven systémem start/stop. U mnoha modelů – od levných kompaktních vozů až po vysoce výkonné premiérové sedany – je tento systém v základní výbavě bez příplatku. V Novém evropském jízdním cyklu (NEDC) snižují systémy start/stop spotřebu paliva a tudíž i emise CO2 až o pět procent. Pro městský NEDC jde o úsporu ve výši až osmi procent. V přeplněných městských ulicích zvláště během dopravní špičky je potenciální úspora ještě vyšší.
Alternativní pohon – CNG vozidla se vyplatí od 7000 km výše
Pohony na stlačený zemní plyn (CNG) jsou nyní skutečnou alternativou i pro sériově vyráběná vozidla. Pro osobní vozidla se v Německu vyplatí od 7.000 ujetých kilometrů za rok a výše. Je to také proto, že CNG je až o 50 procent levnější než benzín. Ve srovnání s konvenčním zážehovým motorem při stejném výkonu uvolňuje o 25 procent emisí CO2 méně. To je způsobeno chemickými vlastnostmi tohoto paliva. Systém od Bosch lze spustit v režimu CNG i když je zima, což znamená, že zákazníci mohou prakticky vždy jet na levnější zemní plyn. Jiné systémy musejí pro zahřátí v počáteční fázi použít drahý benzín.
Elektrifikace – snížení spotřeby až o 60 procent
Řidiči mohou díky současným silným hybridním systémům od Bosch ušetřit spotřebu v NEDC o 15 až 25 procent. Dnes mnoho výrobců automobilů nabízí tento druh hybridního vozu jen s mírným navýšením ceny; vlastně někdy hybrid stojí stejně jako ekvivalentní vůz se vznětovým motorem. To znamená, že hybrid se může vyplatit dokonce i ve střední „Golf“ třídě. Hybridy typu plug-in stojí v současné době podstatně více. Ty ale dokážou snížit náklady na energii až o 90 procent za předpokladu, že je uživatel nezapomene nabít. Tyto hybridy jsou vhodné především pro střední segment jako jsou elektrická SUV a sportovní vozy.
Jízda setrvačností – zastavení motoru při jízdě snižuje spotřebu o deset procent
Systém start/stop s funkcí jízda setrvačností od Bosch umožňuje i vozidlům s motorem s vnitřním spalováním ujet dlouhé vzdálenosti bez vytváření emisí nebo hluku a jen s malým odporem. Tato inovativní technologie zastaví při jízdě motor, což znamená, že ten pak nespotřebovává palivo. Levná jízda setrvačností ušetří v reálných podmínkách až deset procent paliva. Motor se zastaví bez povšimnutí řidiče kdykoliv je vozidlo schopné si udržet svou rychlost jednoduše setrvačností – například při jízdě z mírného svahu. Jakmile řidič sešlápne plynový nebo brzdový pedál, motor se znovu nastartuje.
Prediktivní navigace – úmyslná jízda setrvačností při vjezdu do zastavěných oblastí
Prediktivní navigace od Bosch spojuje data z map s pohonem vozidla, což umožňuje řidiči ušetřit až 15 procent paliva. Systém řízení motoru používá náhled trasy, jak ve svých dynamických výpočtech kolik energie pohon spotřebuje tak i pro prediktivní řízení motoru s vnitřním spalováním nebo elektromotoru. Například když navigační software vidí, že následující dvoukilometrový sestupný úsek vede k zastavěné oblasti, dokáže vozidlu přikázat, aby vstoupil do režimu úsporné jízdy setrvačností nebo vyrobil více energie pro elektrický pohon.
Adaptivní tempomat – jízda konstantní rychlostí snižuje spotřebu až o pět procent
Adaptivní tempomat (ACC) zjednodušuje život řidičům tím, že udržuje danou rychlost s ohledem na vozidla před ním a udržuje od nich bezpečnou vzdálenost. Radarové senzory sledují provoz a podle toho se upravuje rychlost. ACC je k dispozici i jako nadstandardní doplněk pro mnohá kompaktní vozidla. Systém díky udržování konstantní rychlosti a zajištění, že motor vždy pracuje v nejefektivnější rychlosti, dokáže uspořit v reálných podmínkách až pět procent paliva.
Výše uvedené potenciální úspory paliva se vždy týkají popisovaného systému. Uspořit přes 100 procent je fyzicky nemožné.
Komentáře