Společnost Bosch vyrobila od zahájení sériové výroby v roce 1995 již 100 milionů systémů ESP – a díky tomu významně přispěla k vyšší bezpečnosti silničního provozu.
Elektronický program stability udržuje vozidlo bezpečně na vozovce, když je kluzká či když vozidlo vjede příliš rychle do zatáčky. Takto se předejde smyku, který může mít velmi neblahé následky. „V uplynulých letech systém ESP prokazatelně zachránil mnoho životů,“ shrnuje Gerhard Steiger, prezident divize Podvozkové systémy, výsledky mnoha studií účinnosti systému ESP. „Mimo to je ESP důležitým stavebním prvkem pro vysoce výkonné asistenční funkce a automatizované řízení.“ Společnost Bosch protiskluzový systém vyvinula a jako první na světě v roce 1995 začala s jeho sériovou produkcí.
ESP se stává základním vybavením
ESP je ve vozidle po bezpečnostním pásu nejdůležitějším bezpečnostním systémem. Podle studií dokáže předejít až 80 procentům nehod následujících po smyku. Z podrobné analýzy komplexní databáze GIDAS – Německá hloubková analýza dopravních nehod – vyplývá, že v roce 2011 bylo jen v samotném Německu zachráněno 540 životů právě díky systému ESP. V letošním roce bylo elektronickým andělem strážným vybaveno na silnicích 60 procent vozidel. A rostoucí počet zemí zavádí systém do povinné výbavy nových vozidel. V Evropě je systém povinný pro vozidla, která od října 2011 obdržela schválení typu. Od listopadu 2014 již ESP nebude v EU volitelnou výbavou – stane se součástí standardní výbavy ve všech nově registrovaných vozidlech. Už dnes je vybaveno systémem ESP 78 procent nových, v Evropě vyrobených, osobních a malých užitkových vozidel. Ve Spojených státech je už systém povinný ve vozidlech do 4,5 tun. ESP je také povinný v Austrálii a Izraeli. Během následujících let podobná nařízení vejdou v platnost také v Japonsku, Koreji, Rusku a Turecku. V současnosti je po celém světě vybaveno systémem ESP 55 procent osobních a lehkých užitkových vozidel. Dokonce i v Číně téměř čtvrtina nově vyrobených vozidel sjíždí z montážní linky s tímto systémem. Výrobní čísla svědčí o rostoucí popularitě bezpečnostního systému. Od začátku sériové výroby v roce 1995 až do roku 2010 vyrobila společnost Bosch 50 milionů systémů ESP. Během následujících čtyř let se toto číslo zdvojnásobilo. „Od roku 2010 vyrábíme každoročně více jednotek systému ESP než ABS,“ říká Steiger. Nyní celosvětový dodavatel technologií a služeb vyrábí ESP v Německu, Francii, Spojených státech, Japonsku, Číně, Indii a Brazílii.
Modulární systém pokrývá všechny požadavky
Od uvedení do sériové výroby Bosch neustále aktivní bezpečnostní systém zlepšuje postupným přidáváním funkcí. Zatímco první generace vážila 4,3 kilogramy, současná devátá generace váží jen 1,6 kilogramy. V průběhu času se systém stal lehčím, kompaktnějším a levnějším a tento vývoj je jednoznačným úspěchem: „ESP je teď dostupný pro všechny třídy vozidel,“ říká Steiger.
Zvyšující se elektrifikace pohonné jednotky a rostoucí počet asistenčních funkcí klade nové požadavky na stávající brzdný systém. Bosch zareagoval na tento vývoj modulárním systémem, který nabízí perfektní technické řešení. Dokonce i plně automatizovaná vozidla v kombinaci se správným systémem ESP elektromechanickým posilovačem brzdové soustavy iBooster již teď nabízí potřebnou míru zdvojení funkce.
Asistenční systémy založené na ESP
Díky novým asistenčním systémům je jízda bezpečnější a pohodlnější. Bosch vyvíjí funkce automatického udržování bezpečné vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi, navádění vozidla do těch nejtěsnější parkovacích míst, varující řidiče v kritických situacích. V následujících letech se z mnoha jízdních manévrů stanou plně automatizované činnosti. Vozidla budou sama schopná vjet do garáže nebo projet ranní špičkou na dálnici. Všechny tyto funkce mají jedno společné: Brzdy fungují nezávisle na řidiči. Je to ESP, kdo brzdí. A vozidla, která již tento systémem mají, mohou být snadněji dovybavena dalšími funkcemi pro bezpečnost a komfort jízdy. Nezbytným předpokladem je propojení s čidly, které slouží jako smyslové orgány vozidla: Monitorují jeho okolí, rozpoznávají další účastníky silničního provozu a odhadují jejich vzdálenost, rychlost a směr. Společnost Bosch nabízí široké portfolio ultrazvukových, video a radarových čidel, které slouží k výše zmíněnému účelu.
Bosch podporuje kampaň OSN za lepší bezpečnost na silnicích
Každý rok na 1,3 milionů lidí po celém světě umírá následkem dopravní nehody a několik milionů je zraněno. V roce 2011 Organizace spojených národů zahájila desetiletí bezpečnosti na cestách kladoucí si za cíl do roku 2020 stabilizovat a snížit počet úmrtí na silnicích po celém světě. Společnost Bosch podporuje projekt od samého začátku. Jen v roce 2014 společnost přispěla na iniciativu 150.000 dolary. Příspěvek půjde na podporu globálních programů testování (Global NCAP), které napomáhají nezávislému hodnocení nových vozidel zvláště v rozvojových zemích, jakou je například Indie. Závazek společnosti Bosch vůči iniciativě přispěl v uplynulých letech k realizaci několika projektů bezpečnosti silničního provozu po celém světě.
Komentáře