Bosch: Jízda setrvačností se systémem start/stop

31. prosince 2013, 13:52

Nový systém od firmy Bosch zastaví motor, když se pohybuje dostatečnou rychlostí, a tak pomáhá snížit spotřebu paliva o 10 procent

Bosch s pomocí nové funkce jízda setrvačností systému start/stop umožňuje řidičům vozidel se spalovacími motory jet většinu cesty v nehlučném prostředí s nulovými emisemi. Tato inovativní technologie zastaví motor, když je vozidlo v pohybu, takže nespotřebovává žádné palivo. Kdykoli si může vozidlo udržet svoji rychlost jednoduše jen díky setrvačnosti – například na mírném svahu – motor je zastaven. Jakmile řidič sešlápne plyn nebo brzdový pedál, motor je znovu zapnut.

Testy provedené společností Bosch ukázaly, že spalovací motory asi 30% času běží zbytečně, což znamená, že třetina každé jízdy může být jízda setrvačností. Ačkoliv tato fáze jízdy není brána v novém evropském jízdním cyklu (NEDC) v úvahu, v reálných provozních podmínkách nová funkce ušetří řidičům vozidel zhruba 10 procent paliva. „Funkce jízda setrvačností systému start/stop je cenově dostupná, lze ji kombinovat s jakýmkoliv typem spalovacího motoru a podstatně snižuje spotřebu paliva,“ říká Dr. Rolf Bulander, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

Hodně z toho, co dělá systém inovativní, je jeho vylepšený software a využití existujících dat ze senzorů. Mimoto byl start/stop spouštěč nakonfigurován tak, aby se vyrovnal s větší zátěží a byl schopen rychlých opakovaných startů. Jinak systém vyžaduje několik dalších komponentů a může být integrován do téměř každého vozidla na světě. Ať už řídí vozy se vznětovým motorem v Evropě, se zážehovým motorem v Severní Americe nebo CNG vozidlo v Asii, všichni řidiči budou těžit z nové technologie, stejně jako životní prostředí. Koneckonců snížení spotřeby paliva znamená také snížení emisí CO2. V roce 2012 bylo v Německu prodáno na tři miliony nových vozidel. Podle statistik je průměrná ujetá vzdálenost kolem 11.500 kilometrů. Pokud by byl každý nový vůz vybaven systémem na jízdu setrvačností a díky tomu snížil emise CO2 jen o 10 gramů na kilometr, dostalo by se teoretické snížení emisí CO2 na 30.000 tun.

Brzy všichni pojedou setrvačností
Již dnes díky převodovkám s dvojitou spojkou mají některá vozidla jakousi jednoduchou verzi systému jízdy setrvačností. Jakmile řidič sundá nohu z plynového pedálu, přepne systém motor na volnoběh. I když to znamená, že vozidlo nedělá nic jiného, než využívá zbylou kinetickou energii, stále spotřebovává palivo, aby udrželo motor v chodu. Systém start/stop od firmy Bosch, který se těší úspěchům po celém světě, zastaví motor úplně. První generace systému vypne motor pouze tehdy, když vozidlo zcela zastaví, zatímco zdokonalený start/stop systém vypne motor, jakmile vozidlo začne zpomalovat před zastavením – například při dojezdu k semaforům. Naproti tomu u vozidel vybavených novou funkcí start/stop systému jízda setrvačností vypne motor už za jízdy a ušetří mnohem více paliva. A protože je motor zcela odpojen, může vozidlo setrvačností jet mnohem déle než například v režimu brzdění motorem.

Bosch je přesvědčen, že start/stop jízda setrvačností se stane běžnou součástí aut, stejně jako klimatizace,“ říká Bulander. Společnost Bosch využívá funkce úspory paliva u mnoha svých inovativních produktů. Jedním z příkladů je eClutch, díky níž je snadné nabídnout funkci jízda setrvačností i ve vozidlech s manuální převodovkou. Jakmile je možné jet setrvačností, eClutch se automaticky odpojí a motor se zastaví. Jízda setrvačností je také k dispozici jako doplněk k základní verzi hybridu od společnosti Bosch, rekuperačnímu systému, aby se mohlo ušetřit ještě více paliva. Díky silnějšímu generátoru a kompaktnímu lithium-iontovému akumulátoru ušetří 48voltový hybrid kolem 15% paliva jen díky samotné elektrifikaci. V reálných provozních podmínkách dokáže hybrid vybavený funkcí jízda setrvačností, která vypne motor, ušetřit dalších 10 procent – celkově 25 procent. Nově vyvinutá úsporná funkce jízdy setrvačností dokáže pracovat s jakýmkoliv spalovacím nebo hybridním motorem a tudíž má širokou škálu uplatnění. To je jeden z důvodu, proč byla zvolena jako „Nejinovativnější technologie“ v „Zelené“ kategorii během akce „Večeře pro vítěze“ pořádané německým automobilovým časopisem Automobil Produktion.

Tisková zpráva Robert Bosch odbytová, foto: Bosch

Související články

Stabilizační systém pro motocykly od firmy Bosch
Stabilizační systém pro motocykly od firmy Bosch

Bosch vyvinul stabilizační systém pro motocykly (MSC), první systém řízení brzd pro motocykly k zajištění nejlepší stability ve všech jízdních situacích. Systém podporuje motocyklisty jak během brzdění či akcelerace, tak i při jízdě po rovině či v zatáčkách. Řízení motocyklu a tedy i celé potěšení z jízdy zůstává nezměněno. Tento systém bude k dispozici koncem […]

Nový posilovač brzdové soustavy Bosch z hliníku
Nový posilovač brzdové soustavy Bosch z hliníku

Lehká vozidla spotřebují méně paliva a mají dynamičtější jízdní vlastnosti. Výrobci automobilů a jejich dodavatelé nahrazují proto dosud používanou ocel ve stále větší míře lehčími kovy, aby dále snížili hmotnost vozidel. Aktuálním příkladem je podtlakový posilovač brzdové soustavy Bosch Tie Rod 4, který je nyní k dispozici také v různých variantách z hliníku. „Nové hliníkové […]

Bosch představuje nový radarový senzor
Bosch představuje nový radarový senzor

Mnoho výkonných asistenčních systémů používá ke snímání okolí vozidla jeden radarový senzor. Jeho silnou stránkou je schopnost velmi přesného měření vzdálenosti a rychlosti vpředu jedoucích vozidel. Bosch nyní vyvinul nový radarový senzor s dlouhým dosahem, který používá stejně jako dosavadní varianty frekvenční pásmo 77 GHz a v porovnání s přímým předchůdcem je ještě výkonnější, kompaktnější […]

Osm doplňků od Bosch, díky kterým jsou nová vozidla úspornější
Osm doplňků od Bosch, díky kterým jsou nová vozidla úspornější

Pro mnohé Němce představuje únor začátek automobilové nákupní sezóny a při jejich rozhodování je stále více zajímají efektivní pohonné systémy. Moderní pohonné technologie dokážou snížit spotřebu paliva o několik set eur. Mezi příklady patří rozšířená funkce start/stop od Bosch a adaptivní tempomat (ACC), díky jehož snaze o držení konstantní rychlosti jsou jízdy úspornější. „Mnoho inovací […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!