Důležitost konstrukčních postupů využívajících lehkých materiálů se při projektování vozidel neustále zvyšuje. Kvůli problémům s automatizaci a načasováním produkčních cyklů zůstává sériová výroba kompozitních prvků stále velkou výzvou. Nyní jsou vláknem vyztužená kompozitní listová pera na bázi matricové pryskyřice LOCTITE MAX 2 společnosti Henkel použita v podvozku nového Volva XC90, prémiového SUV, jehož inovativní řešení zadní nápravy bude využíváno i u ostatních modelů této značky.
Společnost BENTELER-SGL, leader v oblasti výroby kompozitních komponent pro automobilový průmysl, plánuje vyrábět několik stovek tisíc těchto listových per ročně.
Kompozitní materiály vyztužené skelnými nebo uhlíkovými vlákny kombinují snížení hmotnosti – jehož výsledkem je pokles spotřeby a emisí CO2 – s enormní pevností, která zvyšuje bezpečnost a optimalizuje deformační charakteristiky vozidla v případě nehody. Společnost Henkel, globální leader v oblasti lepidel, těsnicích hmot a funkčního povlakování, úzce spolupracuje se svými zákazníky z řad průmyslových podniků při vytváření integrovaných řešení výzev, které se týkají lehkých konstrukcí v automobilovém průmyslu a to především v oblasti efektivity nákladů a optimalizace procesů v sériové výrobě. V rámci spolupráce se společností BENTELER-SGL, která byla zaměřena na vývoj a sériovou výrobu kompozitních listových per pro společnost Volvo Cars, se společnost Henkel podílela zejména na poskytnutí know-how v oblasti technologie RTM (resin transfer molding) pro optimalizaci výrobních cyklů vyztužených kompozitních dílů. Matricová pryskyřice LOCTITE MAX 2 od společnosti Henkel díky své nízké viskozitě rychle vyplňuje formy a jemným způsobem impregnuje výztužná vlákna, čímž zkracuje čas potřebný k vyplňování forem. Vytvrzení je taktéž výrazně rychlejší než u epoxidových pryskyřic, takže dochází k celkovému zkrácení produkčního cyklu. Pryskyřice LOCTITE MAX 2 je při sériové výrobě listových per úspěšně používána od roku 2013. V tomto projektu jsou navíc používány specifické přísady, které činí proces vytvrzení rychlejším a flexibilnějším. „V rámci vývoje výrobku, na kterém se podílela naše společnost, BENTELER-SGL a Volvo Cars, byl prvek vyrobený z naší polyuretanové pryskyřice podroben náročným testům a prošel specifickým schvalovacím procesem,” říká Frank Kerstan, globální programový manažer pro automobilové kompozitní materiály společnosti Henkel Adhesive Technologies. „Díky využití našich zkušeností v oblasti optimalizace procesů jsme byli schopni prokázat, že tato polyuretanová technologie splňuje veškerá kritéria pro zajištění dlouhé životnosti komponent v provozních podmínkách ovlivňovaných teplotou či vlhkostí.”
Inovativní koncept zadní nápravy
V odpružení nového Volva XC90 je použito inovativní příčné listové pero z kompozitního materiálu vyztuženého vlákny, které nahrazuje obvyklé vinuté pružiny. Je tím dosaženo kompaktní konstrukce a taktéž snížení celkové hmotnosti o 4,5 kilogramu v porovnání se standardní koncepcí s vinutými pružinami. Další výhody spočívají v optimalizaci jízdních vlastností a snížení úrovně vibrací a hluku (NVH). Taktéž došlo ke zvětšení objemu zavazadlového prostoru, protože se zde nenalézají věže zavěšení nápravy. Společnost Volvo vyvinula architekturu modulárního podvozku SPA (Scalable Platform Architecture), díky které se úspěšně implementované koncepty flexibilně přizpůsobují pro použití v jiných modelech vozidel. Nová zadní náprava je určena pro použití v budoucích modelech tohoto výrobce, což povede k jejímu zabudovávání do statisíců vozidel ročně. Nové Volvo XC90 je tedy pouhým začátkem.
„Poptávka automobilového průmyslu po nákladově efektivních a spolehlivých výrobních procesech je velmi silná,” říká Frank Fetscher, ředitel rozvoje obchodních příležitostí společnosti BENTELER-SGL Automotive Composites. „Příklad našeho listového pera pro společnost Volvo Cars dokazuje, že sériová výroba dílů z kompozitních materiálů vyztužených vláknem je již realitou. Flexibilní koncepce nám navíc umožňuje pokrýt podvozky celé modelové řady pomocí několika variant listového pera. Díky spolupráci s naším partnerem, společností Henkel, jsme na základě našich společných zkušeností optimalizovali míru automatizace výrobního procesu dílů z kompozitních materiálů. Tento projekt dokazuje, že jsou naše lehká listová pera vhodná nejen pro nákladní vozidla, ale taktéž i pro osobní vozidla. Rovněž cítíme, že polyuretanová technologie v sobě skrývá velký potenciál rozvoje dalších aplikací pro automobilový průmysl.”
Frank Fetscher, ředitel rozvoje obchodních příležitostí společnosti BENTELER-SGL, Frank Kerstan, globální programový manažer pro automobilové kompozitní materiály společnosti Henkel a Oleg Schelesnikow, projektový manažer společnosti BENTELER-SGL.
Vlákny vyztužené kompozitní listové pero je vyráběno na bázi matricové polyuretanové pryskyřice LOCTITE MAX 2 od společnosti Henkel.
Vláknem vyztužená kompozitní listová pera jsou použita v podvozku nového Volva XC90, prémiového SUV, jehož inovativní řešení zadní nápravy bude využíváno i u ostatních modelů této značky.
Zadní náprava nového Volva XC90 obsahuje nové příčné listové pero vyrobené z velmi lehkého kompozitního materiálu. Společnost BENTELER-SGL, výrobce kompozitních listových per pro zadní odpružení vozidel, používá pryskyřici LOCTITE Matrix.
Komentáře