FCD.eu – Jaký byl Diagnostic Con 2016?

, 8 února 2016, 8:54

Diagnostic Con 2016 – v podobně specializované branži setkání nevídaných rozměrů! Navštívil nás i ministr dopravy Dan Ťok a ukázal, že je to člověk na správném místě. Prezentace, diagnostika, osciloskopy, emisní záležitosti, EOBD a vůbec, všechno co se točí okolo oprav aut. Všem účastníkům už měly přijít prezentace. Kdo je nedostal, ať se případně obrátí na kolegu, který kupoval lístky nebo se přihlásí na adrese skoleni@fcd.eu. Mohla se vloudit i chybička.

Začnu sebekritikou
Kachnička se zelím byla tak dobrá, že „jedlíci“ s velkým apetitem neměli zábrany a snědli rychle předpokládané porce i těm druhým. Za dva roky na to budeme myslet a omlouváme se jak těm přejedeným, tak i těm hladovým.

Dle plánovaných prezentací byl v poslední fázi naplánován výstup pana Vaculíka, aby nám sdělil, něco o cenách a možnostech i hrozbách marketingu a obchodních příležitostech autoopraven. Na to však čas již nezbyl a p.Vaculík sám nabídl, že přednášku převede do činů, kterými podpoří servisní koncept dobreservisy.cz. Ten nabízí v mnoha směrech řešení současných problémů v autoopravárenství, jak jej vnímají naši zákazníci. Dobré servisy právě startují a brzy o nich budeme informovat.

Zaznamenal jsem i výtku, že v ochutnávce jsme hovořili o fintách a tricích, které v prezentaci nebyly. I tyto stručné informace, jako je např. trik s pohledem na údaj o spotřebě, jsme tedy ještě jednou detailně popsali níže, v přílohách tohoto článku.

Na druhou stranu jsme byli rádi, že na poslední chvíli pan ministr svou účast potvrdil a pak ještě přišel o půl hodiny dříve, než měl a odpovídal na dotazy účastníků o to déle. To sice způsobilo časový skluz, ale jeho zájem o řešení problémů v měření emisí a s tím spojená potřeba kvalitních opravářů Vám snad nedostatky vynahradilo. Jsme rádi, že během jeho hodinové přítomnosti přislíbil naslouchat a řešit patnáct let pokřivený stav měření emisí v České Republice. O dalších krocích, ve kterých by mělo dojít k předeslaným činům, Vás již bude informovat nově založená Asociace emisních techniků a opravářů www.asem.cz.

Emoce a zpětné pocity viny
Na první místo musím dát dámu, nejen z důvodu že se to sluší, ale půvabná a přitom přesvědčivá MUDr. Irena Opletalová žádala naší komunitu opravářů a emisních techniků, abychom kontroly stavu vozidel a jejich opravy brali vážně. Dramaticky se zhoršující zdravotní stav a úmrtnost zejména malých dětí, a pak také starších lidí, je totiž v našich rukou. Myslím, že dopady podvodů dotčených výrobců v aféře Dieselgate, chiptuningu a vytlučených katalyzátorů a filtrů částic nám nebyly nikdy jasnější, než z vystoupení paní doktorky Opletalové, za což jí z celého srdce děkuji, že kvůli nám, automechanikům, vážila cestu až z Brna. Myslím, že úkol splnila na výbornou, asi na zdrcující realitu dopadů emisí z dopravy málokdo zapomene.

MUDr. Irena Opletalová z brněnské kliniky nemocí plicních a tuberkulózy LF MU a FN předvedla perfektní prezentaci a přesvědčila mnohé, že je potřeba něco dělat. Závěrem apelovala na všechny opraváře, aby pro zlepšení ovzduší udělali konečně to, co situaci zlepší.(foto TRAGA)

Zpátky do přednáškového sálu technické univerzity
Pan docent Michal Vojtíšek naznačil, že více než polovina výrobců automobilů programuje emisní chování vozidel až příliš úzkostlivě jen na jízdní profily při homologační zkoušce. Na silnici pak vypouští mnohonásobně více jedů, než dovoluje norma, a to je vysvětlením, proč emisní hodnoty těch nejvýznamnějších škodlivin ve městech neklesají i když výrobci vozidel deklarují jejich stále ekologičtější provoz dle přísnějších zákonem stanovených emisních tříd. Podstatnou část škodlivých emisí však produkuje malá část vozidel v provozu ve špatném stavu nebo s manipulovaným softwarem či emisním systémem (chiptuning, vytlučený DPF, apod.). I během jízdy se pak u zdravých vozidel vyskytují dramatičtější emisní epizody jen při prudších rozjezdech či akceleracích, takže i plynulost dopravy je částečným řešením pro snížení hladiny škodlivých látek v ovzduší.

Pan doc. Michal Vojtíšek probouzel publikum informacemi, které zaskočily celý sál. Výsledky jeho měření hovoří za vše. Že nejhorším místem na jedovaté zplodiny je parkoviště u školky by před jeho prezentací netušil nikdo. Myslím, že si toto dost lidí zapamatuje. (foto: Tomáš Mansfeld).

Dan Ťok: Budu Vám naslouchat
Omlouvám se, že řadím pana ministra dopravy až na třetí místo, ale paní doktorka ho v absolutním hodnocení zkrátka „trhla“. Ale i Dan Ťok ukázal a dokonce prohlásil, že pokud bude v této funkci, chce ji dělat svědomitě a ve smyslu ochrany ovzduší. Velmi sympatické bylo, že pokud si pan ministr nebyl jist, řekl, že si není jist. U jiných ministrů jsme dostali odpověď vždy, ačkoliv nebyla ani jistota, a nakonec třeba ani „ponětí“. Pan ministr naši nově založenou asociaci vyzval, aby sepsala body obsahující nutné změny v legislativních novelách, a přislíbil, že se jimi bude Ministerstvo dopravy zabývat. Děkujeme.

S panem ministrem se dá rozumně komunikovat (1712/1)
Dotazy z publika nebyly žádné podpásovky, naopak, jinak znít nemohly, protože legislativa pro měření emisí se nachází v nejhorším stavu za posledních 20 let. Pan ministr však přislíbil napomoci zlepšení životního prostředí tím, že bychom emisní systémy zase opravovali, jako tomu kdysi bylo. (foto: Tomáš Mansfeld)

Emise, emise, emise…
Nesrovnalosti v emisním chování automobilů hýbou světem. Ačkoliv nezasvěceným by se mohla nová metodika měření emisí zdát jako obdivuhodně rychlou reakcí na emisní aféry, je tomu naopak. Legislativa SME doslova řve po účinné novele již 12 let, a že se v rukou „vlivných byznysmenů“ ovzduší nelepší, je vina Ministerstva v posledních 15 letech. Nicnedělání, nebo spíše „nahrávání pouze byznysu“  se někde objevit musí. Některé prezentace nám nalily čistého vína, a tendence, udělat si zase typicky českou variantu, jak vše obejít i s implementovaným EOBD je na světě. Ještě jeden dva Věstníky dopravy, a jsme s měřením emisí z hlediska účinnosti ME téměř na bodě 5, maximálně 10%.

Zatímco si pan ministr Ťok ještě před Diagnostic Conem myslel, že jsou emise již vyřešeny „novou emisní metodikou“, byla prezentována skutečná fakta. Výrobci plní emise jen ve zkušebnách, na silnici je desetinásobně překračují. Emisní stanice u STK doslovně prodávají emisní známky i emisním vrakům. Nová metodika je bezzubá a naopak, znamená jen „bububu“ bez efektu, za to však s notnou porcí alibistické a úplně děravé legislativy. Jeden z účastníků Diagnostic Conu mi zde předal tuhle fotku. Pochází z ledna 2016 z jedné „STK+SME v areálu“, kde vozidlo obdrželo dvouletý certifikát, že je emisně vyhovující.
Pokud nebude 8 let slibovaný CIS (Internetový sběr on-line dat v elektronické podobě), a pokud nebudou státním odborným dozorem namátkově kontrolovány STK s SME v areálu, bude takový obrázek denní realitou. Legislativa se musí ze základu změnit, jinak bude nadále neúčinná.
(foto FCD.eu)

Libor Fleischhans zveřejnil poprvé výsledky měření komponentů, jak se tyto chovají při přesně splněném jízdním profilu s předcházející kondičním „pre testem“ a jak se začnou chovat, když se na chvilinku (ca 3km) odjede z válců na silnici. Podobné zdokumentované sledování, kdy auto jede při obou měřeních emisí na válcích a na jednom z nich se emisně chová nečistě „jako na silnici“, zatím nezveřejnil nikdo na světě. Emise na válcové zkušebně jsou po malém „očůrání“ kondiční přípravy 20 x vyšší než předtím a desetkrát vyšší než limit. Co ta celá léta dělaly dobře vybavené pověřené typové zkušebny, že se těchto léta páchaných podvodů nedopátraly, je skutečně záhadou. Libor Fleischhans toto „nečisté chování“ popisoval v médiích již tři roky před aférou Dieselgate, avšak bez zájmu odborné veřejnosti a odpovědných institucí.
Na obrázku je vidět, že při předepsaném kondičním „pretestu“ řídící jednotka motoru ovládá ventil zpětně vedených spalin až do 68%, zatímco po vřazení malého, ECU-pozornost odvádějícího manévru, začne ECU „omylem“ otevírat ventil zpětně vedených spalin jen na 20-25% právě i na válcích v jízdním profilu NEDC! Emise stouply ze ca 43 mg/km na obludných 768 mg/km! Používá OPEL podobný „Defeat device“, jako u Volkswagenu nebo ne? (foto: Tomáš Mansfeld)

Bez diagnostiky nejde nic
Je to jedno, jestli převodovka, filtr částic, nebo zapalování či vstřikování, vše se točí okolo řídících jednotek, kterých je ve vozidlech až na šedesát. Bez znalostí sériové diagnostiky a vybavení, kterým lze adaptovat či kontrolovat nastavené vůle v digitálně řízené automatické převodovce DSG, či nastavit úroveň zaplnění filtru částic popílkem, by se autoopravna na trhu brzy stala zbytečnou a ztrácela by zákazníky. Pánové Richter, Sixta a Sláma vysvětlovaly funkce a praktické rady a postupy, jak s diagnostikou zacházet a jak co funguje.
Workshopy zaznamenali u jednotlivých stánků překvapivě silný zájem nejen co do počtu zájemců, ale co do rozhodnutí pořizování si diagnostického přístroje. Sponzorující vystavovatelé si pochvalovaly úroveň všech návštěvníků a návštěvníci přítomnost těch nejzasvěcenějších obchodních zástupců a jejich technické podpory. (foto: Tomáš Mansfeld)

Osciloskop a diagnostika při hledání závad v praxi
Jak a kde jde v kanálech živých hodnot odhalit čiptuning prezentoval kromě praktických diagnostických případů Jiří Hampl, známý i na Slovensku, kam jezdí na školení a za zákazníky, kteří si ho pozvou v rámci jejich konceptů vzdělávání. Jirka je všestranný a protřelý diagnostik, který účastníkům školení dokáže předat a svými slovy vysvětlit důležité kroky, aby opraváři závadu při diagnostikování neminuli. Jirka v diagnostice ukazuje, jak přístroje používat a jak se i při práci učit.
Jiří Hampl prezentoval jak sériovou diagnostiku, tak diagnostiku osciloskopem, protože praxe se bez obou neobejde. Pro některé se zdá být úroveň zbytečně vysoká, ale pak přijede auto a na FCD.eu padne dotaz i od těch nejzdatnějších diagnostiků. Tyhle informace se hodí vždycky, minimálně se hodí vědět, kdo se tím zabývá. (foto: Tomáš Mansfeld)
Jirka má pro informace a zkušenosti kam sáhnout. Ve vzdělávacím projektu projektu FCD.eu pracuje jako školitel systémů a diagnostických postupů nezávislých na značkách vozidel, ale koncentrovaných na funkční principy a zkušební metody systémů jak zážehových motorů, tak i dieselů, ale i brzd, podvozku, převodovek, emisních systémů, komunikačních sítí ve vozidlech apod. (foto: Tomáš Mansfeld)

Může být něco lepšího, než diagnostické postupy od výrobce?
V postupech od výrobce nejsou dynamické záznamy signálu téměř používány, a když, tak je jich popsáno jako šafránu. FCD.eu má za 15 let používání vícekanálového snímání dostatek zkušeností, aby se daly vybrat metody, které zafungují v 95% případů stížností zákazníků na ztrátu výkonu, svítící varovnou kontrolku nebo jiné neobvyklé či obtěžující vlastnosti vozidla, ať už jde o chyby v komfortu jízdy či ovládání vozidla. Základem rutiny je začít rychle třídit, kde závada být nemůže, což jde dobře pořízením LOGu. Pak vzít do ruky linkovaný blok a vyčíst z křivek, co všechno je v pořádku. Hledání je pak mnohem snazší.
Posledních několik let zpracovávala diagnostická garáž FCD.eu diagnostické případy rutinním postupem. Rutinní = vždy stejný způsob postupu a stejné návyky v jednotlivých krocích. Rutinně se dařilo odhalovat příčiny u 95% případů. Zní to absurdně, ale mnohem rychlejší cestou k cíli je postup, kdy si píšeme, co všechno není (nebo principiálně nemůže být) defektní. Je to vyzkoušeno na třech nezávislých skupinách německých diagnostiků, na kterých L.Fleischhans tyto rutiny na neznámých vozech s neznámými závadami vyzkoušel. (foto: Tomáš Mansfeld)
Jednou jsem si všiml údaje o hodinové spotřebě paliva na palubních přístrojích. Tohle má natočeno okolo skoro tři sta tisíc. Mají ji tak na očích řidiči hned několika značek vozidel.
Jiný vůz přijel však s tím, že hůře startuje a že se zdá být nižší výkon a chod motoru byl na poslech „divný“. Spotřeba byla něco okolo 1,3 litru, což je více než obvyklý dvojnásobek motoru s objemem okolo 2 litrů. Po korekci přeskočených rozvodů byla spotřeba opět v hodnotě okolo 0,6L/h. Paušálně tak nějak platí pravidlo, že pokud jsou rozvody, vstřiky, tlak paliva, a předvstřik v pořádku, je hodnota hodinové spotřeby okolo 0,5-0,6l/h. Pokud tomu tak není, je tato hodnota vyšší. A tak jsem se naučil, a nezapomínám na to nikdy, kontrolovat hodnotu hodinové spotřeby vždycky, když se jedná o podobný problém. Mockrát mi to ušetřilo spousty času při hledání závady. (foto FCD.eu)

Asociace ASEM začala pracovat 3 hodiny po jejím založení
Musím přiznat, že jsem nikdy nechtěl být funkcionářem. Stal jsem se jím z donucení, protože prosazovat dobré věci pro naše řemeslo a zdravá auta z pozice soukromé firmy nešlo. Jen některým „vyvoleným“ soukromým společnostem se podařilo prorůst do vyšších pater Ministerstva, což pravděpodobně stálo bývalého ředitele odboru 150 místo. To je ale pořád málo. ASEM musí z vyhlášky a ze zákona vytrhat kořeny neřádu, který vedl k tak žalostné situaci, jakou jsou dnes STK a SME. Ty žalostně neplní svou funkci ani po zavedení nové emisní metodiky. Poté dokonce hůře, byrokracie narostla o 200%, ale emisní vraky projdou i nadále. Fotografie výše pochází z ledna 2016 z jedné STK, kde je čerstvý adept s dvouletým certifikátem – a teď je všechno emisně v pořádku? Je nebetyčná drzost, co některé STK s SME předvádějí!
Nápad založit asociaci byl starší, ale až posledních několik let bylo jasné, že odbor 150 Ministerstva dopravy není schopen pracovat tak, aby se trend prodeje emisních známek na linkovém „rychlotandemu“ SME-STK v jednom areálu začal ozdravovat, aby nevystavoval vyhovující protokoly emisním vrakům. Proto je potřeba nejprve trend „masového prodeje kladných protokolů“ zbrzdit a pak vrátit stanicím měření emisí jejich původně zamýšlenou podobu s bohulibou činností: Donutit majitele emisních vraků a nepovedených chiptuningů vozidla opravit, aby nedevastovala ovzduší. (foto: Tomáš Mansfeld)

Vyhlášení kategorií „Diagnostiků roku“
Pan Petr Žižka si pro ocenění nemohl přijet a tak nám přijde fér zveřejnit foto všech vítězů kategorií tímto „dílenským“ způsobem. Ceny vyráběli šikovní kreativci TRAGA ve spolupráci se skláři z Pačínek Glass. Od sklářů pracujících mimo jiné i pro LASVIT MB pocházely i ceny jako je Český lev a Tour de France.
Vyhlášení „nej“ bylo zvoleno v pěti kategoriích. Základním algoritmem počítačového výběru byla kombinace hodnocení počtu a kvality příspěvků (Diagnostik roku – historická prospěšnost všech úspěšně uzavřených příspěvků od doby, kdy byl spuštěn systém hodnocení „palcováním“). Ostatní kategorie byly vyhodnoceny na základě ca dvouletého sledování aktivit v jednotlivých kategoriích. Nad výsledky dozoroval tříčlenný tým FCD.eu, který se nesměl (včetně rodinných příslušníků) ankety účastnit. (foto TRAGA)

Poslední část patřila doznění celodenních Workshopů
Mezi přednáškami se na plátno kamerou přenášely Workshopy. Advanpure, AVL DiTEST, Autodata, Carsoft, DevCom, Hayness Pro, Launch, Olympus, TEXVIK a TwintecBaumot group. Takový je abecední seznam sponsorů a spoluvystavovatelů, kteří měli příležitost se prezentovat výkladem na mikrofon. Vystavované produkty sponzorů měly vždy něco společného s tématy prezentací přednášek, kromě s tou paní doktorky Ireny Opletalové.
To, co potřebuje Česká republika jako sůl. Dovybavit vytlučené katalyzátory a filtry cenově přijatelnými díly z náhradního multiznačkového programu ve švýcarské kvalitě. Ti přitom dodávají i přímo výrobcům vozidel, traktorů a stavebních strojů. TWINTEC & BAUMOT group nabízí náhradní program a Advanpure je jejich certifikovaný poskytovatel účinného čištění filtrů i SCR katalyzátorů bez nutnosti rozřezání výfuku a rizika poškození katalytického povrstvení. (foto: Tomáš Mansfeld)

Vyjádření aktérů a prezentujících k akci
Odhodlanost ve tváři – MUDr. Irena Opletalová – členka správního výboru ASEM (1712/12)
Mám radost, pokud prezentace alespoň něco málo přinesla. Určitě by o tomto tématu mělo být více povědomí.

Vaše konference měla velice příjemnou atmosféru a z mého pohledu se velmi povedla, jistě Vás i Michala stála hodně úsilí. A přítomnost pana ministra Ťoka prostě neměla chybu. Snad byl jeho slib myšlen vážně.

Už dlouho jsem hodně, ale opravdu hodně naštvaná na situaci v ČR, jak se na emise kašle a co se pohybuje za smradlavé a čadící auta na našich silnicích a jaký vzduch jsme nuceni dýchat. Pšenka kvete těm, co dělají nepovolené úpravy a úplatným SME a STK. Vytáhla jsem do boje z vlastního přesvědčení a vůle, takže mě nic neobtěžovalo. „Funkce“ se mi z duše protiví, ale tady to dává smysl, takže s radostí jsem Vaši nabídku přijala. Jen doufejme, že velcí hráči, kteří s prominutím bordelu, který u nás panuje, využívají a chystané kroky jim budou zřejmě nepohodlné, nezačnou vystrkovat růžky.

Těším se na další spolupráci a fandím Vám
Se srdečným pozdravem Irena Opletalová

 

Libor Fleischhans – zakladatel diagnostického portálu FCD.eu
Vloni jsme akci nekonali, ačkoliv právě rok 2015 měl přinést zlom v emisích, ale tehdejší neschopné vedení odboru 150 na Ministerstvu dopravy spíše poslouchalo byznysplány lobbistů, než aby se staralo o čistý vzduch. Jsme rádi, že bylo tehdejší vedení „vyměněno“. Vloni by „DiagCon“ neměl cenu.
Letos nám nahrála aféra podvodů výrobců s emisemi, na které jsme jemně poukazovali již daleko před vypuknutím aféry dvakrát ve spolupráci se Světem Motorů. Bohužel ale ani letos jsme se nemohli připojit s pochvalou MDČR za účinné změny v legislativě, protože novou metodikou se vlk nažral, ale koza zůstala celá. Založení asociace ASEM bylo tak jedinou šancí, aby nás, zdravě naštvané, nešlo jednoduše ignorovat. Abychom se jim mohli veřejně postavit a donutit je k dialogu. Teď chceme dát zelenou nejen opravám emisních vraků, ale pustíme se i do „výpalného“ vyplývajícího z legislativy, které chceme postupně odstranit. Tam je také za ta léta hodně špíny.
Budeme dělat všechno proto, aby autoopravny v očích veřejnosti nebyly nazírány jako popelky, ale jako místa, kde jejich autům za přijatelnou cenu pomůžeme. Ceny filtrů musí odpovídat potřebám čistoty ovzduší a věříme, že konkurence v náhradních dílech se o jejich pokles postará sama. Jen se musí začít filtry a katalyzátory dostavovat tam, kde je nějaké nevzdělané prase předtím vyrubalo.

Díky pořadatelům
Pořadatelé a vůbec veškerý doprovodný personál si zaslouží pochvalu!
Nešlo je vyfotit pohromadě, takže alespoň úsměvy sice večer unavených, ale neustále ochotných pořadatelů. Děkujeme za ochotné přípravy a řešení všech vznikajících problémů během akce. Těší nás, že kromě popsaného problému s jídlem, nedošlo během celé akce k žádné velké kolizi.
Jsme např, rádi, že nedošlo k žádnému nahlášení jakékoliv i třeba sebemenší krádeže, co svědčí o úrovni účastníků. Děkujeme!

Související články

Na letošním Diagnostic Conu vznikla nová asociace ASEM
Na letošním Diagnostic Conu vznikla nová asociace ASEM

Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) je zájmová organizace, jejímž cílem je iniciovat a prosadit změnu systému emisního měření směrem k jeho zlepšení. ASEM chce působit na maximální využití současných technologií tak, aby ohrožení zdraví obyvatel a zatížení životního prostředí v důsledku emisí z dopravy bylo co nejmenší. ASEM současně hodlá rozvíjet obor emisního měření […]

FCD.eu vyzývá k připomínkování nové emisní metodiky
FCD.eu vyzývá k připomínkování nové emisní metodiky

Dne 5.5.2016 se koná poslední a definitivní připomínkování tolik diskutované nové emisní metodiky, u kterého byste asi neměli chybět! Pokud budeme společně vyřazovat body, které naše řemeslo diskriminují a zájmy „prodejců kladných protokolů“ staví nad naše zájmy, poctivě diagnostikovat a opravovat emisní systémy tak, aby se tu dalo i v budoucnosti dýchat jako ve švýcarských […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!