Česko musí zůstat automobilovou velmocí. Autonomní řízení je pro nás obrovskou příležitostí, kterou si nemůžeme nechat ujít – říká Marian Jurečka /KDU-ČSL/

30. května 2018, 15:01

Automobilový průmysl v současné době intenzivně pracuje na vývoji autonomního řízení. Česká republika je automobilovou velmocí – její ekonomika je s tímto průmyslovým odvětvím klíčově provázána.

pracovní snídaně skupiny

Cílem skupiny nadšenců, kterou se rozhodl svou legislativní iniciativou zaštítit místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka, je zajistit, aby se výzkum, vývoj, testování i výroba autonomních aut odehrávala na našem území se zapojením našich lidí.

Proto vznikl návrh na novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, který by na trendy v oblasti autonomního řízení navazoval.

Řidič je ten, kdo uvede do provozu autonomní vozidlo. Je za něj zodpovědný.

Pro Českou republiku by mělo zapojení do vývoje a výroby autonomních aut vysokou přidanou hodnotu a přineslo by řadu synergických efektů – zapojení výzkumných ústavů i celého školství nebo rozvoj technologických znalostí. Orientace na segment autonomního řízení by také přinesla řadu výhod menším firmám a start-upům, jež se zabývají softwarovým vývojem, kyberbezpečností či například telekomunikačními technologiemi.

Princip je jednoduchý – aby se Česká republika mohla podílet na vývoji, výrobě i testování autonomních aut, musí mít fungující legislativní rámec, který bude umožňovat provoz těchto vozidel na našem území. Novela neumožňuje jakýkoli provoz autonomních vozidel, umožňuje jen provoz aut tzv. třetí úrovně. To znamená, že ve vozidle musí celou dobu být způsobilý řidič. Navíc musí být připraven opět převzít řízení – pokud to situace vyžaduje, nebo ho k tomu vozidlo samo vyzve,“ – přiblížil Marian Jurečka.

Úroveň automatizace (dle NHTSA)

Úroveň 0 – pouze řidič
Úroveň 1 – autonomní systém občas pomáhá řidiči
Úroveň 2 – autonomní systém může provádět některé úlohy při řízení
Úroveň 3 – autonomní systém  prování úlohy a monitoruje okolní prostředí, ale řidič musí být připraven převzít řízení
Úroveň 4 – autonomní systém samostatně provádí úlohy a monitoruje okolní prostředí, ale je schopen fungovat pouze v určitém prostředí a v určitých podmínkách
Úroveň 5 – autonomní systém provádí samostatně všechny úlohy ve všech podmínkách, ve kterých je toho schopný řidič

Provoz takových vozidel je prakticky možný jen na silnicích dálničního typu (konkrétně musí jít o oddělené protisměry) nebo ve speciálních parkovacích domech. Proto se lidé nemusí bát toho, že by po jakýchkoliv silnicích v ČR jezdila auta s minimálním zapojením řidičů.

Tato novela je vysoce aktuální a pro ČR nutná, protože tento typ autonomního řízení bude dle avizovaných plánů nabízen zákazníkům už v roce 2019 či 2020 a jeho vývoj a testování je ve finální fázi. Novela v podstatě přebírá německé řešení, které bylo přijato Bundestagem v roce 2017 po dlouholetých expertních přípravách.

Již příští rok bude možná autonomní jízda v koloně. V rámci pár let – autonomní řízení na dálnici a autonomní parkování.

„Novela je momentálně pro ČR nezbytná, protože autonomní řízení budou zákazníci využívat možná už příští rok. Jeho vývoj a testování je ve finální fázi, proto nesmíme zaspat. Pro Česko je krok k autonomnímu řízení jedinečnou šancí, jak se udržet na špičce automobilového průmyslu,“  – uzavřel Jurečka.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!