Geometrie pro budoucnost – prosím, nedotýkejte se!

, 4. června 2015, 11:41

A myslíme to doslova. Historie měření geometrie je v autoservisech dlouhá a celkem přesně ilustruje technologický pokrok, který automobilová technika i okolní svět prodělává. Co začalo různými provázky a mechanickými měřítky, postupně přešlo v nasazení přesné optiky a výkonné výpočetní techniky. Prostor pro lidskou chybu se zmenšoval, čas nutný pro měření zkracoval a přesnost se naopak zvyšovala. Současná generace 3D geometrií dovede změřit podvozek během deseti minut s přesností na dvě úhlové minuty. Zkuste si to představit na úhloměru z hodin geometrie na základní škole. Jsou to dvě šedesátiny toho malého dílku představujícího jeden stupeň.

Současně technologie 3D geometrie, které lze jinak obecně považovat za to nej, mají ale jednu vadu. Vždy je potřeba umístit na auto něco, podle čeho se snímací kamery zaměří a pote i změří. Nejčastěji jsou to reflexní desky nebo terče. I při využiti magnetických upínáků bez nutnosti cokoliv složitě šroubovat a nastavovat je to práce na minuty. Pro běžný servis je to vice než dostatečně rychle. Při současnem pojetí měření geometrie v servisní praxi to jistě postačuje.

Ale co se na to zkusit podívat jinak? Co tak změřit geometrii každého vozu, který k vám do servisu přijede, byť by to byla pouhá výměna filtru klimatizace? Nesmysl? Žrout času mechaniků? A co kdyby stačilo autem na měřici stanoviště (zvedák) jen najet, počkat půl minuty a bude hotovo? A co to zařídit tak, aby stačilo s krátkým zastavením jen projet mezi kamerami? Zvažme, že podle dosavadních zkušenosti z testovacího provozu v jednom z největších mnichovských pneuservisů nemá celých 70% automobilů přijímaných na dílnu předepsané hodnoty geometrie. Přidaná hodnota nejen pro servis ale i pro samotného zákazníka je tu zřejmá. Obchodní potenciál je neoddiskutovatelný.

Bosch FWA 9000 je zařízeni, které tohle vše umožni. Stručně řečeno, namísto toho, aby kamery hledaly reflexní terče umístěné na vozidle, zaměří se na stovky laserových teček promítaných projektorem přímo na kolo a blatník. Jinými slovy, na auto není třeba ani sáhnout. Pak už jen stačí, aby auto popojelo cca o půl metru tam a zpět a je hotovo. Je už pak jen na uvážení technika nebo zákazníka, zda vše konči pouhou kontrolou, nebo přijde na řadu i seřízení. Technologie, která prošla zhruba čtyřletým vývojem, je pravě nyní uváděna do praxe. Jako první pilotní trh bylo zvoleno Německo. FWA 9000 se představí na všech důležitých privátních veletrzích i na výstavách pro odbornou veřejnost. Vstup na cely evropsky trh lze očekávat na začátku roku 2016.

Související články

DCU 220 dílenský tablet nejen pro diagnostiku
DCU 220 dílenský tablet nejen pro diagnostiku

S koncem loňského roku skončila i výroba dílenského tabletu DCU 130. Jeho důstojným nástupcem se stává konvertibilní PC DCU 220. Současně s tím přichází i změna označení sad DCU + KTS z KTS 8xx na KTS 9xx. DCU 220, konvertibilní dílenské PC, jsou robustní zařízeni speciálně vyvinuté pro použití v dílně. Je možné ho použit […]

Bosch očekává v České republice další růst Pozitivní vývoj ve všech klíčových obchodních oblastech
Bosch očekává v České republice další růst Pozitivní vývoj ve všech klíčových obchodních oblastech

Bosch, přední světový dodavatel technologií a služeb, ukončil fiskální rok 2014 v České republice s konsolidovanými tržbami v hodnotě 452 milionů eur – což ukazuje na zdravý růst 5 procent. Celkové čisté tržby včetně dodávek ostatním společnostem Bosch a nekonsolidovaným legálním entitám ve výši 1,6 miliardy eur představují v porovnání s předchozím rokem 10-ti procentní […]

Bosch: Noví pomocníci pro pneuservis
Bosch: Noví pomocníci pro pneuservis

Jarní a podzimní sezona bývá ve znamení spousty práce a dřiny. Pro pneuservisy to platí dvojnásob. Ví o tom i společnost Bosch, a proto pro jaro přichází se dvěma drobnými vylepšeními, které ale mohou ve výsledku odvést víc práce, než by jeden čekal. Pomocné rameno Bosch TCE 330 TCE 330 je novou generací pomocného ramena. […]

TPA 200 dodá informace v okamžiku
TPA 200 dodá informace v okamžiku

Vozidla vyšší třídy bývají obvykle vybavena snímači tlaku v pneumatikách. Ty jsou propojeny s příslušnou řídicí jednotkou a řidiči dodávají informace o stavu tlaku v pneumatikách přímo na palubní desce. Varují také řidiče při poklesu tlaku pod stanovenou hodnotu. Proto společnost Bosch vyvinula zařízení TPA 200, které doplní vaši stávající přístrojovou diagnostiku. Budete tak moci […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!