Bosch, přední světový dodavatel technologií a služeb, ukončil fiskální rok 2014 v České republice s konsolidovanými tržbami v hodnotě 452 milionů eur – což ukazuje na zdravý růst 5 procent.
Celkové čisté tržby včetně dodávek ostatním společnostem Bosch a nekonsolidovaným legálním entitám ve výši 1,6 miliardy eur představují v porovnání s předchozím rokem 10-ti procentní nárůst. „Po dobrém vstupu do nového roku očekáváme v roce 2015 další růst a zvýšenou poptávku po našich výrobcích a službách ‚Stvořených pro život‘,“ řekl Klaus Peter Fouquet, reprezentant Bosch Group v České republice, během zveřejnění výročních výsledků v Praze. Počet zaměstnanců se k 1. dubnu 2015 zvýšil na 7.800.
Během posledních deseti let Bosch investoval v České republice více než 800 milionů eur, z toho 92 milionů v roce 2014, a to především do závodů automobilové techniky v Jihlavě a Českých Budějovicích. V roce 2014 bylo dokončeno rozšíření mikulovského servisního centra elektrického nářadí Bosch – investice činila 5 milionů eur a ztrojnásobila původní plochu centra z 3.000 na 9.000 metrů čtverečních. Rozšířené centrum kromě českého trhu s elektrickým nářadím obsluhuje také trh slovenský, maďarský, rakouský a částečně i německý. „Bosch je v České republice dobře zavedená značka a roste ve všech klíčových obchodních oblastech. Vysoce konkurenční trh z hlediska kvality a flexibility výroby nás vede k neustálému vývoji štíhlých procesů a posilování našeho výzkumu a vývoje zvláště v oblasti automobilového průmyslu,“ řekl Fouquet. Výzkumné a vývojové centrum automobilové techniky v Českých Budějovicích, které zaměstnává více než 450 inženýrů a techniků, je dnes důležitou součástí sítě výzkumu a vývoje Bosch.
Bosch se aktivně zapojuje do nových příležitostí pro technické vzdělávání
Bosch plánuje v České republice v roce 2015 vytvořit dalších pár stovek pracovních míst – především v Jihlavě, Českých Budějovicích a Mikulově. Kvůli novým projektům Bosch neustále hledá vysoce kvalifikované zaměstnance, především inženýry a techniky. Ale český trh práce vykazuje dlouhodobý nedostatek techniků a studentů s praktickými zkušenostmi, což hledání vhodných uchazečů neusnadňuje. „Vzdělávací systém zaměřený na teorii má prostor pro zlepšení. Je třeba ho modernizovat a zajistit budoucí konkurenceschopnost České republiky,“ poznamenal Fouquet.
Bosch k modernizaci vzdělávacího systému sám přispívá několika způsoby. Například závod v Českých Budějovicích podporuje nový obor mechatronik na Jihočeské univerzitě, který byl spuštěn v roce 2014. Bosch zajišťuje pro studenty tohoto oboru v prostorách svého závodu praktickou část výuky. Mimoto jsou pořádány pravidelné akce jako například takzvaný „Hi-Tech Day“, během kterého jihlavský závod otevírá své brány mladým lidem ať už studujícím nebo uvažujícím o studiu technického oboru. V Českých Budějovicích probíhá například Girls’ Day s cílem podpořit zájem o techniku u dívek.
Jako účastníci národního projektu ministerstva školství POSPOLU (Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi) byly oba závody automobilové techniky přizvány v roce 2014 do pilotního stádia projektu, jenž se zaměřuje na praktickou výuku na středním stupni vzdělávání. Aby technické disciplíny vzbudily v žácích i učitelích větší zájem, daruje Bosch do škol technické hry. Základním školám jihlavský Bosch daroval 130 stavebnic Merkur. Společně pak s Krajem Vysočina zorganizoval krajskou soutěž pro smíšené týmy chlapců a dívek, které s použitím stavebnice Merkur řešily technické úlohy z oblasti inženýrské mechaniky.
Nové trendy: Internet věcí (IoT) a průmysl 4.0
Bosch je jedinou společností, která působí ve všech třech úrovních internetu věcí: inteligentní přístroje, softwarové platformy, služby a aplikace. Jedním z ústředních témat je Průmysl 4.0. Po celém světě běží v rámci Bosch Group asi 100 pilotních projektů. Závody Bosch v Jihlavě a Českých Budějovicích pracují již od roku 2013 na pěti pilotních projektech Průmysl 4.0 jako jsou například monitorování v reálném čase a dolování dat. Brněnský Bosch Rexroth je pro změnu hlavním partnerem Tématu roku 2015 Česko-německé obchodní a průmyslové komory: Průmysl 4.0.
Obchodní výhled Bosch Group pro rok 2015
Bosch očekává v roce 2015 růst tržeb v rozmezí 3-5 procent po očištění o vliv směnného kurzu. Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva koncernu Bosch, řekl na nedávné výroční tiskové konferenci společnosti v německém Gerlingenu: „Naše technologická a ekonomická síla v zavedených oblastech našeho podnikání nám dovoluje otevřít nové segmenty trhu.“ Výrobky s přístupem na internet a služby založené na internetu patří mezi ústřední prvky budoucího podnikání společnosti. „Ve všech svých obchodních oblastech posouváme konektivitu kupředu a aktivně ji formujeme,“ dodal. V roce 2014 Bosch uvedl na trh mnoho nových výrobků a řešení konektivity včetně softwarových řešení pro chytré topné systémy a budovy , stejně tak pro propojený průmysl a propojenou mobilitu. Úplným převzetím společností BSH Hausgeräte GmbH a Robert Bosch Automotive Steering GmbH posílil Bosch svou pozici v oblastech inteligentních domácností a automatizovaného řízení.
Bosch v České republice se skládá ze šesti legálních entit a v roce 2014 zaměstnával 7.650 pracovníků. Konsolidovaný obrat v roce 2014 dosáhl 452 milionů eur a celkový obrat v České republice (tj. včetně dodávek dalším společnostem Bosch) dosáhl částky 1.575 milionů eur. Bosch je v zemi zastoupen čtyřmi obchodními oblastmi: Mobility Solutions, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Společnost působí v České republice v 8 lokalitách, z nichž 5 jsou výrobní závody.
Komentáře