Ceny ojetin na vybraných evropských trzích

, 13. května 2016, 9:25

Pro některé ojeté vozy se vyplatí dojet do sousedního Polska nebo Maďarska, zánovní ojetiny do stáří 3 let se vyplatí prodat v Rakousku.

Společnost Audatex Systems, která se po sloučení se společností IBS automotive zabývá mimo jiné také činnostmi spojenými s monitoringem trhu s ojetými vozidly, včetně sběru a analýzy dat v této oblasti, provedla v květnu 2016 (v rámci své analytické činnosti) srovnání cen ojetých vozů na vybraných evropských trzích. Společnost se standardně zaměřuje na data z českého a slovenského trhu a v rámci projektů pro své zákazníky i na trhy v rámci EU.

„Pokud se jedná o stav a chování trhu s cenami ojetých automobilů, vycházíme ve své analytické činnosti zejména z dat z realizovaných prodejů či konkrétních nabídek prodejců s ojetými automobily. Pro ucelený obrázek o chování konkrétního vozidla na daném trhu je v určitých případech nutné zmonitorovat i nabídky totožných vozidel též na trzích okolních států,“ popisuje Ladislav Smrčka, odborný datový specialista společnosti Audatex.

V následujícím tabulkovém přehledu jsou uvedené průměrné obvyklé ceny a jejich procentní srovnání s českým trhem:

Do přehledu jsme s kolegou Davidem Vozábem vybrali vozidla, která se v rámci evropských žebříčků prodejnosti stále drží na čelních místech a mají tak velkou vypovídací schopnost. Jedná se o oblíbenou Škodu Octavii, Volkswagen Golf, Ford Focus a Hyundai i30. Pro srovnání byla u každého modelu použita vozidla stáří 3 a 12 let (u modelu Hyundai i30 8 let), abychom viděli konkrétní chování trhu u odlišného stáří vozidel na vybraných trzích. Sledovanými trhy byly kromě České a Slovenské republiky i sousední Německo, Rakousko, Polsko a Maďarsko,“ pokračuje komentářem k tabulkovému přehledu Ladislav Smrčka.

Je zřejmé, a nebude pro nikoho velkým překvapením, že výší průměrné obvyklé ceny ojetého vozidla je pro nás nejbližší slovenský trh, kde až na 3letého Golfa a 3letého Hyundaie činí rozdíl do 5%. Podobná situace je i u porovnání cen ojetých vozidel na českém a německém trhu, kde pouze u 3letého Golfa zaplatíme v Německu o 13% vyšší cenu. Naopak 12letý Ford Focus na německém trhu má průměrnou obvyklou cenu o 6% nižší než u nás,“ říká L. Smrčka.

Odlišná situace je s hodnotami obvyklých cen ojetých vozidel na polském a maďarském trhu. Zejména na polském trhu je jejich hodnota u určitých modelů až o 20% nižší než na trhu českém, jako např. u 12leté Škody Octavia 1.9 TDI, kde ji po přepočtu v Polsku pořídíme za 2.828 Eur oproti 3.515 Eur na českém trhu. Obdobný rozdíl mají i modely Ford Focus či Volkswagen Golf, kde se tato hodnota pohybuje okolo 14 až 17%,“ popisuje Ladislav Smrčka.

Pokud se podíváme na další sledovaný trh, a to Rakousko, tam vidíme ceny ojetých vozidel výrazně vyšší, zejména u zánovních 3letých ojetin. U těchto vozidel je průměrná obvyklá hodnota až o 20% vyšší než totožných vozidel v Čechách. Tento rozdíl je dán zejména vysokými výchozími cenami nových vozidel a všeobecně známou kvalitou rakouských ojetin. U vozidel starších se tyto vlivy zmenšují a hodnoty ojetých 12letých vozidel se již téměř shodují se stavem na českém trhu.“

Na závěr Ladislav Smrčka uvádí: „Je nutné zdůraznit, že uvedený přehled reflektuje pouze aktuální průměrné ceny ojetých automobilů bez dalších nákladů, které by byly spojené s případným nákupem nebo prodejem vozidla v zahraničí, jako jsou náklady na dopravu vozidla či místní poplatky a daně. Tyto další náklady nám mohou v určitých případech vidinu výhodného nákupu či prodeje pokazit.“

Související články

Aukční platformou AUTOonline projde měsíčně cca 600 havarovaných a fleetových aut
Aukční platformou AUTOonline projde měsíčně cca 600 havarovaných a fleetových aut

Společnost Audatex Systems je provozovatelem mezinárodní internetové aukční platformy havarovaných a fleetových (firemních) vozidel s názvem AUTOonline. Jedná se o největší evropskou aukci havarovaných vozidel, přes kterou Audatex poskytuje již 19 let službu pro obchodníky s havarovanými a ojetými vozy a autoservisy. Každým rokem je v Německu na burzu AUTOonline vložených více než 900.000 vozidel. V celé […]

Vozidla nižších tříd si na trhu lépe udrží hodnotu a jejich cena klesá pomaleji než u vozidel vyšších tříd
Vozidla nižších tříd si na trhu lépe udrží hodnotu a jejich cena klesá pomaleji než u vozidel vyšších tříd

Společnost Audatex Systems provedla v lednu 2016 kvalifikovaný odhad a srovnání vývoje hodnoty vozidel v závislosti na délce jejich provozu, a to u významných představitelů obchodních tříd – malá a nižší střední, střední a vyšší střední. Z výsledků těchto prognóz vyplynulo, že vozidla v nižších obchodních třídách si na trhu lépe udrží svou hodnotu a […]

Nejdražší bouračky jsou s Jaguáry, nejlevnější s Renaulty
Nejdražší bouračky jsou s Jaguáry, nejlevnější s Renaulty

Nejvíce bouraným modelem je Škoda Octavia 2. generace, nejčastěji se bourá kryt předního nárazníku. Společnost Audatex, významný hráč na poli IT řešení pro oblast automobilového průmyslu a pojišťovnictví a lídr v oblasti automatizovaných výpočtů nákladů na opravy a řízení likvidace škod na vozidlech, připravila analýzu nákladů na opravy škod na havarovaných vozidlech za uplynulý rok […]

Uvažujete o koupi nebo prodeji vozu Škoda? Víte, který model si vybrat vzhledem k jeho hodnotě a kolik by měl stát?
Uvažujete o koupi nebo prodeji vozu Škoda? Víte, který model si vybrat vzhledem k jeho hodnotě a kolik by měl stát?

Společnost Audatex Systems, která je po sloučení se společností IBS automotive předním poskytovatelem dat pro oceňování vozidel a predikci jejich cen v ČR a SR, provedla v červenci 2016 (v rámci své analytické činnosti) kvalifikovaný odhad a srovnání vývoje hodnoty modelů vozidel Škoda v závislosti na délce jejich provozu. Porovnání zůstatkových hodnot bylo provedeno pro […]

Srovnání zůstatkové hodnoty nově faceliftované Škody Octavia s konkurenty
Srovnání zůstatkové hodnoty nově faceliftované Škody Octavia s konkurenty

Společnost Audatex Systems, provedla v říjnu 2016 kvalifikovaný odhad a srovnání vývoje hodnoty vozidel v závislosti na délce jejich provozu u nově faceliftovaného modelu Škoda Octavia III FL 2017 ve srovnání s několika přímými konkurenty v nižší střední třídě – Škoda Octavia III, Hyundai i30, Ford Focus, Opel Astra a Kia Ceed. Porovnání zůstatkových hodnot […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!