Společnost Audatex Systems provedla v lednu 2016 kvalifikovaný odhad a srovnání vývoje hodnoty vozidel v závislosti na délce jejich provozu, a to u významných představitelů obchodních tříd – malá a nižší střední, střední a vyšší střední. Z výsledků těchto prognóz vyplynulo, že vozidla v nižších obchodních třídách si na trhu lépe udrží svou hodnotu a jejich cena klesá pomaleji než u vozidel vyšších tříd. Například po 4. letech provozu a ročním proběhu 20.000 km je průměrná hodnota vozidel obchodní třídy malé (např. Škoda Citigo, Toyota Aygo, VW UP!, Renault Twingo) zhruba 50%, zatímco ve třídě vyšší střední (např. Škoda Superb, Ford Mondeo, Hyundai i40, VW Passat, Renault Latitude, Mazda 6) jen v průměru 38%.
Je všeobecné známé, že hodnota nového vozidla klesne jeho prodejem a dále klesá v závislosti na délce jeho používání, množství ujetých kilometrů a dalších vlivech, které na proces snižování cen vozidel po dobu jeho provozu působí. Jsou to především způsob provozu, stav údržby a dodržení servisních podmínek, opravy po nehodách a v neposlední řadě i počet držitelů.
„Naše společnost dlouhodobě sleduje cenový vývoj vozidel na evropském trhu a na základě tohoto modeluje tzv. časové amortizační křivky, které tvoří základ pro kalkulaci cen ojetých vozidel,“ říká Ladislav Smrčka, datový analytik a specialista na tržní prostředí vozidel ze společnosti Audatex.
Pro příklad a porovnání uvádí Audatex průměrné časové hodnoty vozidel po 4 letech provozu pro český a slovenský trh, obchodní třídu MALÉ a VYŠŠÍ STŘEDNÍ (v procentuálním vyjádření).
„V žádném případě nelze uvedené průměrné časové hodnoty zaměňovat s obvyklými cenami konkrétních vozidel, neboť ty mohou být výrazně odlišné. I tak lze ale vysledovat rozdíly mezi vozidly různých obchodních tříd. Hodnota vozidla klesá na základě určitých zákonitostí, ale ne u všech automobilů stejným tempem,“ doplňuje Ladislav Smrčka.
Obchodní třídy vozidel a pokles jejich cen v čase:
Pokud bychom měli na českém trhu určit mezi obchodními třídami pomyslného vítěze, pak je to třída MINI, kde její zůstatková časová hodnota překračuje v 1. roce provozu 78 % (Škoda Citigo, Toyota Aygo, VW UP!, Renault Twingo). Ve 4. roce provozu klesne časová hodnota v této třídě cca na 50 %, přičemž v dalších letech zaznamenáváme roční pokles v průměru o 5 %.
U obchodních tříd NIŽŠÍ STŘEDNÍ a STŘEDNÍ můžeme vysledovat časové hodnoty oproti třídě MINI nižší, a to o 2-7 %. Rozdíly jsou markantnější u starších vozidel (přes 3 roky).
Největší rozdíl u časových hodnot proti ostatním třídám je u třídy VYŠŠÍ STŘEDNÍ. Zde jsou časové hodnoty vozidel v prvním roce provozu nižší až o 9 % a v dalších letech to s propadem není lepší. V druhém roce provozu se hodnota rozdílu pohybuje od 7 do 8%. U vozidel starších 5 let je rozdíl velmi výrazný, a to okolo 11-12%.
„Tyto rozdíly jsou dané právě třídou vozidel, kdy se ve vyšší střední třídě seskupují nadstandardně vybavená vozidla s vyšší výchozí cenou a vyššími provozními náklady. Tato vozidla vzhledem k délce provozu ztrácejí svoji hodnotu nejrychleji. Vysoká vybavenost vozidel je po určité době provozu spojená se spolehlivostí těchto vymožeností a určitými nároky na servis,“ uzavírá Ladislav Smrčka.
V každé z uvedených tříd byla vozidla vnitřně rozčleněna do skupin, a to podle typu karosérie, motorizace a rozsahu sériových výbav. Cílem tohoto kroku bylo co nejvíce eliminovat rozdíly mezi vozidly. Hlavními vstupními parametry prognóz byla délka provozu vozidla 4 roky a roční proběh 20.000 km. Výstupem prognóz cen vozidel je kvalifikovaný odhad budoucích cen na trhu v ČR, vyjádřený procentním zůstatkem vstupních cen předmětných vozidel.
Vymezení pojmu prognóza cen vozidel:
· Prognózy cen vozidel slouží k predikci budoucích cen vozidel za předpokládaných a předem stanovených podmínek. Jedná se o kvalifikovaný odhad budoucí obvyklé ceny vozidla v závislosti na jeho předpokládané době provozu, předpokládaném proběhu kilometrů a ostatních faktorech majících přímý, či nepřímý vliv na tvorbu této ceny.
· Prognózy cen vozidel jsou kalkulované prostřednictvím multifunkčního systému TAXexpert®, a to na základě komplexní metodiky, zpracované ve společnosti IBS automotive pro tuto oblast.
· Pro vlastní prognózu se využívají prognostické křivky, které mají ve své výchozí podobě tvar a průběh příslušné časové amortizační křivky vozidla, používané pro aktuální oceňování vozidel.
· Výchozí prognostické křivky je dále nutné redukovat, a to v závislosti na očekávaných a předpokládaných vlivech, které vstupují do procesu kalkulace ve formě koeficientů.
· Dále je nutné vzít v úvahu též předpokládaný proběh kilometrů, způsob užívání vozidla a v neposlední řadě i požadavek na definování takové ceny, za kterou bude vozidlo spolehlivě prodejné.
· Všechny faktory ovlivňující budoucí cenu vozidla jsou vztaženy k situaci na daném trhu.
· Hlavními faktory ovlivňující prognózované ceny, které vstupují do procesu kalkulací, jsou:
Ve vazbě na vozidlo:
− Obliba značky a modelu na trhu s vozidly;
− Podíl značky na prodejích nových a ojetých vozidel;
− Stabilita značky na trhu, četnost generačních obměn, motorizací a faceliftů;
− Poruchovost a spolehlivost, výsledky crash testů;
− Užitné vlastnosti a rozměrové parametry;
− Pohledové vlastnosti exteriéru a interiéru (design);
− Motorizace a výkonové parametry včetně druhu použitého paliva;
− Servisní síť, hodinové sazby prací a ceny ND;
− Výbavy (rozsah a srovnání);
Ve vazbě na ekonomiku a právní prostředí:
− Stav ekonomiky dané národní lokality a předpokládaný vývoj včetně inflace;
− Právní prostředí – úprava emisních limitů, dovozní limity, atd.
Komentáře