DENSO radí - Nejčastější poruchy Váhy vzduchu (MAF)

, 13 února 2017, 16:42

Sensor MAF měří množství vzduchu proudícího do motoru automobilu a posílá do elektronické řídicí jednotky (ECU) napětí odpovídající velikosti průtoku.

V současné době je nejčastěji používaným typem MAF senzoru plug-in hot wire, který je umístěn uvnitř sacího potrubí mezi vzduchovým filtrem a škrticí klapkou. Skládá se z tepelného odporu, odporu měřící teplotu nasávaného vzduchu, snímače teploty nasávaného vzduchu a řídicího obvodu (destička s plošnými spoji).

Část nasávaného vzduchu ze vzduchového filtru je směrována do oblasti měření, kde se měří množství nasávaného vzduchu. Senzor MAF typu hot wire reaguje na změny teploty v topném tělese. Změny hodnot odporu a proudu v topném tělese váhy vzduchu se převedou na poměrné napětí v řídicím obvodu a následně jsou hodnoty odeslány do ECU pro výpočet množství nasávaného vzduchu motoru.

Snímač teploty nasávaného vzduchu také detekuje teplotu vzduchu a odesílá ji do ECU. V reakci na tento signál řídicí jednotka ECU vypočítává hustotu vzduchu a koriguje množství vstřikovaného paliva do spalovacího prostoru.

Nejčastější poruchy senzorů MAF

Ke znečištění nebo poškození senzoru MAF obvykle dochází v důsledku nefunkčního nebo špatně namontovaného vzduchového filtru. Poškozený nebo znečištěný senzor MAF může i nadále fungovat, ale změny v jeho charakteristiky mohou způsobit mnoho problémů s fungováním motoru. Mezi nejčastější příznaky poruch MAF senzoru patří:

  • Obtížné startování: Motor nastartuje, ale spalování je nedokonalé
  • Nedostatečná stabilita volnoběhu: Vysoké nebo nízké volnoběžné otáčky nebo nerovnoměrný volnoběh
  • Nekomfortní jízda: Škubání při akceleraci, selhávání zapalování, abnormální zvuk motoru nebo zvýšená kouřivost
  • Zhasínání motoru: Krátce po nastartování nebo po sešlápnutí či uvolnění pedálu plynu

Problém s MAF senzorem může způsobit, že se rozsvítí kontrolka motoru. Tato chyba je uložena ve formě diagnostického kódu (DTC) v ECU motoru a může se přečíst pomocí DTC skeneru. Nicméně, pokud je příčinou poruchy ucpaný kanál MAF senzoru, motor je obvykle možné nastartovat, ale jeho chod bude nepravidelný nebo rovnou zhasne. V takovém případě se nemusí zaznamenat DTC diagnostický kód. Pokud se ukáže, že je MAF senzor vadný, musí se vyměnit. Je to velmi jednoduchý proces.

Pokud je MAF senzor znečištěný, jeho vyčištění může být dočasným řešením, ale zároveň se může poškodit citlivý snímač přístroje. Jestliže byl MAF senzor vyměněn, je nutné zkontrolovat, jestli také vzduchový filtr byl vyměněn a správně nainstalován.

MAF senzory jsou společně s EGR ventily, čidly EGT, zapalovacími cívkami a palivovými čerpadly součástí programu řídicích systémů motorů DENSO. V současné době pro aftermarket DENSO nabízí 29 MAF senzorů, které nahrazují 161 referencí OE a mají 1.009 aplikací v 18 milionech vozů.

Související články

DENSO Iridium TT: nové svíčky s nejtenčí elektrodou
DENSO Iridium TT: nové svíčky s nejtenčí elektrodou

Silnější jiskru, dokonalejší spalování a tedy i lepší a úspornější chod motoru slibují nové zapalovací svíčky Iridium TT od firmy DENSO. Ta jako jeden z předních světových výrobců automobilových dílů a lídr ve výzkumu a inovacích zapalovacích svíček svůj nejnovější produkt vybavila středovou iridiovou elektrodou s nejmenším průměrem na světě.

První start-stop startér s dvojitou cívkou dostupný pro aftermarket
První start-stop startér s dvojitou cívkou dostupný pro aftermarket

DENSO uvedlo na aftermarket první start-stop startér s dvojitou cívkou (TS) pod katalogovým číslem DSN1365. Nový startér je použit ve vozidlech Land Rover Discovery Sport (14-) a Range Rover Evoque (11-). Technologie použitá u tohoto startéru umožní nastartovat motor také pokud se stále ještě otáčí, takže doba nastartování se sníží až o 1,5 sekundy ve […]

Komentáře

Tomáš, 18 února 2018, 15:25 1 0

Dobrý den,mám nissan x-trail,T30.2.5,121kw.Na neutral jede i celý den,jak přidám otáčkymotor zakolisa a zdechne.Kontrolka motoru (oranžová) svítí.Může to dělat váha vzduchu?

Odpověď

Redakce, 28 února 2018, 12:20 1 0

Dobrý den, odkud jste? Na Vaši otázku nevíme odpověď, ale podle Vašeho místa bydliště bychom Vám možná mohli doporučit nějakého dobrého autodiagnostika. Redakce

Odpověď

Anonym, 18 července 2018, 9:20 0 0

Dobrý den, opravte si prosím úvodní odstavec :-)

"...posílá do elektronické řídicí jednotky (ECU) proud o napětí odpovídající velikosti průtoku."

Odpověď

Redakce, 18 července 2018, 13:43 0 0

Díky za upozornění. Redakce

Odpověď

Pepa, 6 listopadu 2018, 21:12 0 0

Dobrý den, mám bmw e46 325i. Za studena po nastartování mi do sekundy klesnou otáčky a chcípne to. Takhle to udělám 3x,4x pokaždý je to čím dál lepší a až se trochu zvýší teplota, tak je to potom v pořádku a následné starty za tepla jsou hned na poprvé v pořádku. Myslíte, že je to váhou vzduchu?

Odpověď

Anonym, 22 listopadu 2018, 9:35 0 0

Dobry den
Mam wauxhall astra 1.7cdti 81kw.Wauxhall se prodava namisto oplu vetsinou na zapade.Pokud musim zabrzdit na krizovatce a je jedno jestli rucni nebo normalni brzda zacne kourit z vyfuku.Trochu pomuze kdyz brzdu zeslapnu jemne jenom tolik co musim aby auto stalo pokud musim stat do kopce nebo dolu z kopce.Volnobeh bezi nepravidelne a kdyz se posouvam pomalu nekde v kolone na jednicku tak ze neseslapnu plyn auto skube motor nebezi rovnomerne.Tady v anglii nikdo autum nerozumi jakykoliv servis chce jenom prachy a auto jede porad stejne tak prosim o radu. muj mail neodor@centrum.cz

Odpověď