Vodní čerpadla poháněná rozvodovým řemenem se vyznačují kompaktní konstrukcí. Jsou prakticky nerozebíratelná. Neustálá práce v širokém rozsahu teplot a způsob pohonu, do značné míry určují jak strukturu, tak i kvalitu použitých materiálů k jejich výrobě.
Mezi řidiči a většinou mechaniků panuje přesvědčení, že vodní čerpadlo nepatří mezi díly, které se mají po určité době vyměnit. Že se mění až v případě jeho poškození. Důsledky tohoto způsobu uvažování mohou být velmi nepříjemné. Brzké zjištění ztráty těsnosti, úniku kapaliny, znamená náklady v řádech stokorun. Poškození rotoru, zadření ložisek, roztržení rozvodového řemene …. to již jsou náklady, z kterých může bolet hlava. V takových situacích je ekonomická kalkulace neúprosná. Většina majitelů vozidel, kteří čelí dilematu či opravit nebo dát do šrotu se ptá, zda bylo možné se této situaci vyhnout.
Je těžké jednoznačně odpovědět na tuto otázku, nicméně příčin tohoto typu poškození může být mnoho. Tím více, že indicie oznamující možnost poškození je velmi obtížné rozpoznat. Nepatřičný zvuk, který se objeví při chodu motoru, není vždy tak intenzivní a nezvyklý, aby vzbudil naši pozornost.
Jediným řešením, jak snížit riziko poruchy na minimum, je montáž nového čerpadla během pravidelné výměny rozvodového řemene. Obecně řečeno, popsaný případ má mnoho souvislostí. Výrobci již před mnoha lety tady viděli možný problém. Komplexní výměna tlumičů nebo spojky nemá za cíl vysát naše peněženky. Právě naopak. Se zvyšujícími se cenami práce, dodatečné výdaje v řádech stokorun nás mohou zachránit před skutečně velkými náklady.
Článek poskytla společnost Statim
Komentáře