Tento článek pojednává o možných problémech vyskytujících se u rozvodů populárního dieselového motoru koncernu VAG o objemu 1,9 litru, který se montoval do mnoha modelů vozů značek Škoda, Audi, VW nebo Seat. Obsahuje také podrobný postup demontáže a montáže.
USPOŘÁDÁNÍ ROZVODŮ MOTORU VAG 1.9 Sdi/Tdi – sada KD457.37 odpovídající OE číslu 038198119E
Vlastnosti rozvodového řemenu
Tento rozvodový řemen vyžaduje speciální nářadí: nastavovací držák pro přidržení vačkové hřídele, zajišťovací kolík přidržení vstřikovacího čerpadla a dvojitý hákový klíč pro montáž napínáku GT357.13.
Rozvodový řemen je charakteristický bílou teflonovou vrstvou, která poskytuje dobrou tuhost a vysokou odolnost proti opotřebení.
BĚŽNÉ PROBLÉMY – CHYBNÁ FUNKCE NAPÍNACÍ KLADKY GT357.13
Možné příčiny
Nastavení napnutí ve špatném směru
Kladka byla napnuta proti směru hodinových ručiček, polohovací kolík je v otvoru, ale to není zcela v jedné rovině na pravé straně. I když jsou značka a drážka nastaveny správně, je tato montáž nesprávná a řemen není správně napnut.
Nedostatečné napnutí řemenu
Značka není správně umístěna, není srovnána s drážkou a nachází se naproti indikátoru opotřebení řemenu (křížové šrafování). To by mělo být mezi čarami A a B.
Nadměrné napnutí řemenu
Značka není správně umístěna, není srovnána s výstupkem. Je umístěna pod linkou A.
Následky
Poškození motoru
Porucha napínací kladky obecně způsobuje značné poškození motoru a jeho okolí (porucha motoru).
VÝMĚNA
Speciální nářadí
• Držák pro nastavení vačkové hřídele – č. 3418 / T10098
• Blokovací kolík vstřikovacího čerpadla – č. 3359
• Přípravek pro zajištění ozubeného kola – č 3036
• Dvojitý hákový klíč – Matra V.159 – TDI
• Stahovák – č. T40001
Utahovací moment
Matice napínací kladky GT357.13: 20 Nm všechna vozidla s výjimkou Škoda Fabia 25 Nm.
1) Před montáží zajistěte, aby:
• Motor a napínací kladka měly pokojovou teplotu. Nikdy nemontujte studenou kladku na horký motor a naopak.
• Motor je v horní úvrati prvního válce. V této poloze je první válec v poloze zapalování a žádná síla (kladná nebo záporná) nepůsobí na vačkovou a klikovou hřídel.
• Značky rozvodů jsou srovnány.
• Držák nastavení vačkového hřídele je na svém místě.
• Blokovací kolík je na svém místě ve vstřikovacím čerpadle.
2) Přidržte řetězové kolo vačkové hřídele přípravkem č. 3036
Potom povolte šroub řetězového kola vačkové hřídele o jednu otáčku.
Poznámka: NEPŘIDRŽUJTE při povolování šroubu řetězového kola vačkovou hřídel za nastavovací přípravek.
3) Demontujte řetězové kolo z jeho kužele
Metoda 1: Použití blokovacího kolíku.
Metoda 2: Použití stahováku. Nástroj č. T40001.
Demontujte šroub řetězového kola vačkové hřídele a vlastní řetězové kolo vačkové hřídele.
4) Vyjměte šrouby a vystřeďte řetězové kolo vstřikovacího čerpadla tak, že šrouby budou ve středu otvorů.
5) Montáž nové napínací kladky
Zkontrolujte, zda je správně vložen blokovací kolík do otvoru v klikové skříni.
6) Otočte montážní desku tak, aby se nastavily dva vodicí otvory pro dvojitý hákový klíč do polohy “8 hodin” (rukojeť klíče ukazuje na 8 hodin). Rukou utáhněte zbývající matice.
7) Umístěte rozvodový řemen v následujícím pořadí (viz schéma nahoře)
• Ozubené kolo klikové hřídele
• Kladka 1 – G1 (GE357.15)
• Ozubené kolo vodního čerpadla
• Hnací kolo vstřikovacího čerpadla
• Kladka 2 – G2 (GE357.15)
• Napínák – T (GT357.13)
• Kladka 3 – G3 (GE357.15)
Zajistěte, aby byl řemen mezi řetězovými koly správně napnut.
8) Povolte matici napínáku
9) Otočte montážní desku ve směru hodinových ručiček
Pomocí dvojitého hákového klíče přidržte upevňovací šroub klíčem. Napínací kladka se pak otáčí ve směru řemenu, pokračujte v otáčení pro napínání řemenu, dokud se proti sobě nesrovnají značka a drážka.
10) Po dosažení této jmenovité pozice dotáhněte upevňovací matici napínací kladky s 20 Nm, pak utáhněte šroub řetězového kola vačkové hřídele a šrouby řetězového kola vstřikovacího čerpadla.
11) Kontrola montáže napínací kladky
Po vyjmutí dvojitého hákového klíče a klíče otočte klikovou hřídelí o dvě plné otáčky a nastavte pak do HÚ prvního válce. Tento postup správně umístí řemen na řetězová kola. Zkontrolujte, zda jsou proti sobě nastaveny všechny časovací značky. Zkontrolujte, že můžete vložit nastavovací držák do vačkové hřídele a blokovací kolík do vstřikovacího čerpadla.
12) Kontrola nastavení napínací kladky
Montáž je dokončena, když jsou proti sobě umístěny všechny značky a drážky. Pokud nejsou srovnány, je nutné zahájit postup nastavení od začátku (viz bod 13).
13) Úprava nastavení napínací kladky
Použijte dvojitý hákový klíč pro přidržení napínací kladky při uvolňování upevňovací matice klíčem (bez demontáže matice a napínací kladky). Použijte dvojitý hákový klíč, uvolněte napínák otočením montážní desky proti směru hodinových ručiček, napínací kladka se musí vrátit na spodní doraz (jak tomu bylo při dodávce). Potom opakujte postup montáže od bodu 7 do bodu 12 včetně.
Doporučení
Každých 15 000 km nebo 12 měsíců (podle toho, co nastane dříve) zkontrolujte šířku řemenu, minimální povolená šířka je 22 mm.
Během výměny je nutné vyměnit všechny komponenty, napínací kladky a napínáky, a nejen pouze řemen.
Neskladujte řemeny na slunci. Nikdy řemeny neohýbejte, nekruťte a nemontujte řemeny na řemenice silou.
Postupujte podle montážních pokynů výrobce vozidla a jím udaných utahovacích momentů.
VŽDY DODRŽUJTE DOPORUČENÍ VÝROBCE VOZIDLA!
© NTN-SNR ROULEMENTS
Nezávisle na pečlivé přípravě tohoto dokumentu odmítá NTN-SNR Roulements jakoukoli odpovědnost za chyby nebo opomenutí, které mohly uniknout, a za přímé či nepřímé škody vyplývající z jeho použití.
Komentáře