Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly.
Hlavní informace o trhu ojetých vozidel v roce 2015
Společnost Cebia provedla celoroční analýzu výsledků trhu ojetých vozidel za rok 2015. Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodaných ojetých vozidel a byly doplněny z dat Svazu dovozců automobilů (SDA), importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, z interních dat a zkušeností společnosti Cebia a z dalších zdrojů.
Na základě této analýzy Cebia zjistila, že v ČR bylo v roce 2015 prodáno 660.000 ojetých osobních vozidel, což znamená více než 6% nárůst oproti roku 2014. Celkem bylo vloni v ČR prodáno 864.000 nových a ojetých vozidel, což je o 36.000 vozidel (10%) více než v roce 2014.
Hlavní změnou loňského roku, která ovlivnila řadu dalších ukazatelů, byl markantní růst počtu dovážených ojetých vozidel, konkrétně o 26%. V roce 2015 byl do ČR dovezen historicky nejvyšší počet ojetých vozidel od roku 2008. Téměř polovina z nich je starší 10 let. Tyto vozy přinášejí řadu rizik, zejména vyšší míru stáčení kilometrů (o 50%), vyšší riziko omlazení, riziko neznámého původu a předělání identifikátorů vozidla a další. Tento trend má také nezanedbatelný vliv na ekologii a bezpečnost silničního provozu.
Stále významnějším zdrojem ojetých vozů na českém trhu jsou importérské certifikované programy. Svědčí o tom i růsty prodejů, které vloni zaznamenaly prakticky všechny programy. V roce 2015 bylo v tomto segmentu prodáno 63.762 ojetých vozidel, což znamená 21% meziroční růst. „Vloni nejvíce rostl počet prodaných dovážených ojetých aut, která jsou z našeho pohledu značně problematická. Na druhé straně téměř stejnou měrou rostly prodeje kvalitnějších a prověřených ojetin z importérských certifikovaných programů. Zbytek trhu stagnoval nebo rostl jen mírně,“ komentoval roční výsledky trhu Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Vedoucími značkami v oblasti ojetých vozů jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Konkrétně byly nejvíce prodávány modely automobilů v tomto pořadí: Škoda Octavia, Škoda Fabia, VW Passat, Ford Focus a VW Golf. Začínají se však prosazovat i značky jako Kia nebo Hyundai, jejichž podíly rostou zejména mezi mladšími ojetinami českého původu. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce klesla z 205 tisíc na 196 tisíc korun. Průměrné stáří bylo 9,5 roku. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 142 tisíce kilometrů. Nepopulárnějšími barvami vloni prodaných ojetých vozidel byly šedá a bílá.
Odhad velikosti trhu,
V ČR bylo v roce 2015 prodáno 660 000 ojetých osobních vozidel, což znamená více než 6% nárůst oproti roku 2014. Podle údajů SDA bylo vloni individuálně dovezeno a zaregistrováno 151.334 ojetých vozidel, což znamená 26% nárůst oproti roku 2014. Zbývajících 508.666 ojetých vozidel bylo koupeno v tuzemsku (téměř 2% meziroční nárůst). Z 660.000 ojetin bylo zhruba 350.000 prodáno mezi soukromými osobami, 310.000 bylo prodáno prodejci ojetých vozidel. Z prodejců ojetých vozidel prodaly nejvíce vozidel autobazary (230.000 ks), 63.762 ojetých vozidel pak prodali dealeři v rámci importérských certifikovaných programů a zbytek leasingové a splátkové společnosti. V případě leasingových a splátkových společností se jedná převážně o ojeté vozy prodané po skončení operativního leasingu a vozidla zabavená zákazníkům nesplácejícím financování. Při průměrné ceně vozidla 196.000 Kč činil celkový objem trhu s ojetými vozidly téměř 130 miliard korun.
V roce 2015 bylo v ČR prodáno 204 000 nových osobních vozidel (po odečtení krátkodobě registrovaných a následně exportovaných vozidel), což znamená meziroční nárůst 21%. Celkem bylo v roce 2015 v ČR prodáno 864.000 nových a ojetých vozidel, což je o 36 000 vozidel (10%) více než v roce 2014.
Původ vozidel
Po dlouhodobém poklesu počtu individuálně dovážených ojetých vozidel do ČR došlo vloni k obratu. Od počátku roku 2015 klesl podíl ojetin původem z ČR a naopak rostl podíl dovážených ojetin. Podle údajů SDA vloni skokově vzrostl počet dovážených ojetých vozidel o čtvrtinu na celkových 151 334. Dovážena jsou převážně stará vozidla, téměř polovina je starší 10 let. Nejvíce vzrostl počet vozidel dovážených z Německa.
Znamená to, že v roce 2015 překvapivě vzrostl zájem českých motoristů o dovážené ojetiny, a to i přes značná rizika s nimi spojená a přes jejich zdražení. Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například pravděpodobnost, že je dovezený vůz stočený, je u dovážených ojetin o 50% vyšší než u tuzemských. Naopak se mylně domnívají, že výběrem vozidla ze zahraničí se stočeným vozidlům vyhnou. Ve skutečnosti se do ČR často účelově dovážejí vozidla s nezjistitelnou historií.
Vývoj individuálních dovozů vozidel
Dlouhodobě sledujeme vývoj individuálních dovozů vozidel, jehož výsledky zveřejňuje SDA. V uvedeném grafu se jedná o dovezená ojetá osobní vozidla prvně registrovaná v ČR.
Výsledky prodejů ojetých vozidel v rámci certifikovaných programů importérů
Importérské certifikované programy jsou stále významnějším zdrojem ojetých vozů na českém trhu. Svědčí o tom i růsty prodejů, které vloni zaznamenaly prakticky všechny programy. Tento segment trhu rostl o 21%, tedy výrazně rychleji než celý trh s ojetými vozidly (6% růst).
V roce 2015 bylo v rámci těchto programů prodáno 66.762 ojetých vozidel, což je téměř 20 % ze všech ojetých vozidel prodaných autobazary, leasingovými společnostmi a dealery. Leadery v tomto segmentu ojetin jsou jednoznačně koncernové vozy v čele se značkou ŠKODA Plus, které dohromady mají 80% celého segmentu ojetin prodávaných v rámci certifikovaných programů. V rámci programu ŠKODA Plus bylo vloni prodáno 33.773 vozidel (24% růst), z toho 12.260 ročních vozů, 7.565 vozidel stáří do 5 let a 13.948 stáří
nad 5 let.
Základním rysem všech certifikovaných programů je důraz na kvalitu prodávaných vozidel, kterou importéři a jejich dealeři zajišťují poskytováním nadstandardních a prodloužených záruk, certifikací kvality a poskytováním služeb při prodeji vč. Prověřování a dokládání historie vozů. Například program Das WeltAuto (DWA), což je program Porsche Česká republika – importéra značek koncernu Volkswagen, vloni spustil spolupráci s poskytovatelem prodloužených záruk – německou společností Car Garantie. Programy PEUGEOT VYZKOUŠENÉ VOZY a CITROËN SELECT poskytují k prodaným vozům PEČEŤ JAKOSTI DEKRA. Program OPEL CERTIFIKOVANÉ OJETÉ VOZY nastavil celoevropské standardy s nezávislou certifikační autoritou TÜV Nord v ČR.
Navíc importéři prodej svých certifikovaných ojetin podporují marketingovými benefity. Například DWA poskytuje poukaz na servis v hodnotě až 6.000 Kč nebo Hyundai, který v programu i-Best poskytuje celoevropskou asistenční službu na 1 rok zdarma a řadu dalších benefitů. S certifikovaným programem na prodej ojetin začal vloni i Ford pod názvem Ford Garant. Na restart a budoucí rozvoj sází i BMW, který letos plánuje výrazné oživení svého programu BMW Premium Selection. Svou nabídku podpoří zbrusu novým webem, ale především velkorysou zárukou na 2 roky bez omezení km zdarma ke každému vozu do 5 let stáří resp.
120.000 km.
Certifikované programy importérů pro prodej ojetých aut
Na grafu a v tabulce jsou obchodní výsledky (v ks vozidel a v % podílu na trhu) jednotlivých certifikovaných programů za rok 2015.
Tržní podíly značek ojetin
Podíl TOP 10 nejprodávanějších značek ojetin tvoří dvě třetiny celého trhu. Dlouhodobě vede Škoda, která v roce 2015 měla 21% podíl na prodejích. Její podíl se však postupně v průběhu let snižuje.
V roce 2011 její podíl činil 30%, v roce 2012 28%, v roce 2013 26% a v roce 2014 25%. Výrazně se zvýšil podíl ojetých vozů značky Kia, která se tak dostala s 6% podílem na 4. pozici hned za tradiční silnou trojku nejvíce prodávaných značek. Jinak se pořadí ani podíly jednotlivých značek dlouhodobě příliš nemění.
Podíly značek dovážených vozidel
Uvádíme podíly TOP 10 nejvíce dovážených značek ojetých vozidel. Stejně jako u ojetin tuzemského původu, zákazníci mají největší zájem o dovážené vozy značky Škoda. Velký zájem je také o dovoz vozů Volkswagen a Ford. Na rozdíl od ojetých vozidel kupovaných v ČR, v daleko menší míře se dovážejí vozy japonských a korejských značek. Spektrum dovážených značek je rozděleno z 80% mezi nejvíce žádaných značek a téměř 50% tvoří 3 z nich Škoda, VW a Ford.
Nejprodávanější modely
Nejvíce prodávaným modelem mezi ojetými vozidly je dlouhodobě Škoda Octavia. Její podíl se však ve srovnání s rokem 2014 snížil z 12,8% na 9,8%. Podíly ostatních modelů jsou několikanásobně nižší, než podíly TOP 2 modelů Škoda, které dohromady tvoří 17% všech prodaných ojetin.V meziročním srovnání posílil podíl VW Passat, Ford Mondeo, Škoda Superb a vozy Kia.
Trh ojetých vozidel z pohledu dalších parametrů
Z hlediska kupní ceny ojetých vozidel dlouhodobě převažuje zájem o ojetiny do 100 tisíc korun. Podíl těchto nejlevnějších ojetin ale meziročně klesl o 2 procentní body. Se zvyšující se cenou prodejnost ojetého vozidla klesá. Naopak vzrostl podíl ojetin s cenou nad 350 tisíc korun, a to o 2 prodejní body. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce klesla z 205 tisíc na 196 tisíc korun.
Stáří ojetých vozidel
Zásadní změny nastaly v průběhu letošního roku ve stáří prodávaných ojetých vozidel. Projevuje se zde vliv dovážených ojetin, z nichž polovina je straších 10 let. V roce 2015 byla čtvrtina prodaných vozidel starých 6 až 9 let, tzn., že byla vyrobena v roce 2006 až 2009.
Na druhé straně vzrostl však i podíl vozidel starších 10 let, který tvoří téměř polovinu všech vloni prodaných ojetin, což je alarmující číslo. Tyto vozy byly vyrobeny před rokem 2005. Znamená to, že si stále významné množství zákazníků nově kupuje poměrně staré ojetiny. Průměrné stáří vloni prodaných vozidel bylo 9,5 roku.
Stav na tachometru
Téměř polovina vozidel měla uvedený stav tachometru mezi 100 a 200 tisíci kilometry. To však spíše odráží skutečnost, že právě po takových vozidlech je na trhu nejvyšší poptávka a stav tachometru je na tyto hodnoty upravován. Téměř polovina nově pořízených ojetin je starší 10 let, což nekoresponduje s udávaným stavem najetých kilometrů.
V roce 2015 bylo prodáno jen 20% vozidel s udaným počtem najetých kilometrů nad 200 tisíc. Stále více vozidel je prodáváno s údajem na tachometru nad 200 tisíc kilometrů, ale přesto toto číslo nemůže odrážet realitu. Průměrná hodnota udávaná na tachometru v roce 2015 byla 142 tisíce kilometrů.
Barvy
Nepopulárnějšími barvami vloni prodaných ojetých vozidel byly šedá a bílá. Nejvíce dlouhodobě roste zájem právě o bílou barvu, která je i nejprodávanější barvou u nových vozidel s téměř třetinovým podílem v ČR, v Evropě i ve světě.
Komentáře