Trh ojetých vozů ve střední Evropě představoval loni 4,5 milionu vozů

17. března 2016, 11:19

V roce 2015 bylo v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku nabízeno v rámci trhu s ojetými vozy celkem 4.475.000 automobilů a s novou sezónou jejich počet výrazně roste. Vyplynulo to z analýzy společnosti AAA AUTO, která kontinuálně monitoruje zejména cenovou mapu ojetin v celém regionu střední Evropy. Nejen proto se chystá letos největší středoevropský obchodník s ojetými vozy otevřít pět nových poboček, minimálně jednu v každé zemi, kde působí.

Zatímco průměrná cena ojetin v České republice v loňském roce činila 180 tisíc korun a v Polsku dokonce jen 130 tisíc, na Slovensku to bylo více než 313 tisíc. Průměrné stáří vozů se pohybuje v rozmezí zhruba dvou a půl let. Nejmladší ojetiny (9,3 roku) se nabízejí na Slovensku, nejstarší pak v Polsku (11,9 roku). V České republice činí průměrné stáří ojetého vozu rovných 10 let. Znatelné rozdíly jsou patrné u průměrného nájezdu kilometrů. Oproti České republice a Slovensku, kde činil počet najetých kilometrů u vozů v průměru 148 tisíc (ČR) a 147 tisíc (SR), ukazoval v Polsku a Maďarsku tachometr u průměrné ojetiny shodně 169 tisíc ujetých kilometrů. V rámci České republiky bylo nejvíce vozů nabízeno v Praze (276 tisíc), na Slovensku to byla Bratislava, kde si zákazníci mohli vybírat z celkem 82,7 tisíc automobilů. V Polsku se loni nabízelo nejvíce vozů (354,5 tisíc) ve Varšavě a okolí. Uvedené statistiky odpovídají velikosti těchto aglomerací.

Zajímavé srovnání ukazují meziroční statistiky za leden a únor v ČR. Celkový počet inzerovaných vozů v roce 2015 činil v tomto období 129 tisíc. V letošním roce je to ve stejném období 152 tisíc, což znamená výrazný nárůst o 17,8%. „Na začátku nové sezóny tedy zaznamenáváme výrazný růst, přičemž ojetiny lehce mládnou a zároveň stoupá průměrná cena, za jakou jsou nabízeny,“ říká generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. Za první dva měsíce letošního roku se zvýšila i průměrná cena ojetin, a to ze 182 tisíc na 194,5 tisíc korun. A právě v reakci na rostoucí poptávku po ojetých vozech má společnost AAA AUTO v letošním roce ještě posílit aktivity vedoucí k expanzi firmy. „Do konce roku 2016 máme v plánu otevřít dalších pět poboček a dosáhnout tak celkového počtu 45 autocenter ve všech čtyřech zemích, kde v současnosti působíme. Pokračujeme tak ve snaze dosáhnout takové hustoty poboček jako v ČR, kde jsme minimálně jednou v každém kraji, někde i vícekrát,“ uvedla Karolína Topolová a dodala: „V momentě, kdy otevřeme pětačtyřicátou pobočku, bude denní nabídka naší společnosti činit 13.500 vozů.“ AAA AUTO se v České republice a na Slovensku soustřeďuje na zastoupení ve městech nad 40 tisíc obyvatel, v Maďarsku na krajská města a v Polsku na města s více než 300.000 obyvateli.

Ačkoliv tyto čtyři země spolu převážně sousedí, popularita továrních značek v TOP 10 nejoblíbenějších aut je relativně odlišná, zejména co se týče nejvyhledávanějšího modelu vozu. Zatímco v České republice a na Slovensku si první dvě příčky drží Škoda s modely Octavia a Fabia podporované v loňském roce modelem Superb na sedmém, respektive osmém místě, v Polsku a v Maďarsku se do pomyslného žebříčku deseti nejoblíbenějších modelů nedostal jediný zástupce české Škody. V obou zemích s jasným přehledem dominuje Opel Astra. Jediné tři modely, které se vešly do TOP 10 ve všech čtyřech zemích, jsou VW Passat, Ford Focus a BMW 3.

Žebříček nejoblíbenějších ojetých vozů v  ČR, SR, Polsku a Maďarsku v roce 2015

Srovnání základních parametrů:

Vývoj počtu nabídek a základních parametrů inzerovaných ojetých vozů v ČR na začátku roku 2016 ve srovnání se stejným obdobím 2015
·      Zaznamenáváme výrazný růst na začátku nové sezóny
·      Ojetiny lehce mládnou
·      Stoupá průměrná cena, za jakou jsou nabízeny

 

 

Související články

Až 80% zákazníků AAA AUTO vybírá své vozy na internetu
Až 80% zákazníků AAA AUTO vybírá své vozy na internetu

Zákazníci skupiny AAA AUTO stále více vybírají ojeté vozy prostřednictvím internetových stránek nebo mobilní aplikace. Rapidně tak roste podíl takto zobchodovaných automobilů. Podíl aut, která si zákazníci vybírají na internetu, se v síti AAA AUTO za poslední dva roky zvýšil zhruba o deset procentních bodů na 80 procent, což v rámci skupiny reprezentuje 50.000 automobilů. […]

Lidé nejčastěji mění ojetý vůz po 4 letech a upřednostňují prověřené velké autobazary
Lidé nejčastěji mění ojetý vůz po 4 letech a upřednostňují prověřené velké autobazary

Ať už si zákazník kupuje nové nebo ojeté auto, většinou počítá s tím, že za další tři až čtyři roky bude auto znovu měnit. Tento všeobecný trend potvrzují i statistiky AAA AUTO, kde více než 57% zákazníků, kteří se opakovaně do autobazaru vrací, mění svůj vůz do 4 let. Počet věrných zákazníků se za poslední […]

Komfortu u ojetin vévodí parkovací systémy
Komfortu u ojetin vévodí parkovací systémy

Zákazníci českých autobazarů se z hlediska komfortní výbavy ojetých vozů zaměřují především na prvky usnadňující parkovací manévr. Zatím co prodeje vozů s parkovacím asistentem, který informuje řidiče o vzdálenosti auta k překážce, vzrostly meziročně v letech 2014 a 2015 o 112,5%, vozy s automatickým parkováním zaznamenaly nárůst dokonce o 209,5%. Stejný trend se potvrzuje během […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!