Společnost Audatex Systems, která je po sloučení se společností IBS automotive předním poskytovatelem dat pro oceňování vozidel a predikci jejich cen v ČR a SR, provedla v květnu 2016 (v rámci své analytické činnosti) kvalifikovaný odhad a srovnání vývoje hodnoty vozidel v závislosti na délce jejich provozu u modelu Škoda Superb II a III generace a ve srovnání s několika přímými konkurenty v této třídě – VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Hyundai i40 či Mazda 6.
Z výsledků těchto prognóz vyplynulo, že nová generace Škoda Superb III je výhodnou investicí, neboť si na trhu lépe drží svou hodnotu a cena tohoto modelu klesá pomaleji než cena konkurenčních modelů v této třídě, zejména po 3 letech provozu. Oproti předchozí II. generaci, jejíž obvyklá hodnota v závislosti na motorizaci a karosářské variantě poklesla po příchodu nového Superbu o 2 až 5%, nabízí nová generace nárůst rozměrových parametrů, větší výkon pohonných jednotek, technické i funkční změny, bohatší výbavu na vyšším obsahovém i konstrukčním stupni a řadu dalších vylepšení a potvrzuje tak své vedoucí postavení v tomto segmentu na českém trhu.
Vlajková loď mladoboleslavské automobilky Škoda, model Superb, se dočkala na počátku roku 2015 zcela nové III. generace. Superb III, který sjíždí z výrobní linky v Kvasinách, je na rozdíl od svého předchůdce postaven na nové podvozkové platformě MQB, která mimo jiná vylepšení poskytla modelu nárůst rozměrových parametrů včetně rozvoru. V září téhož roku byl představen a započal prodej i verze Superb III Combi.
„Předešlé generace modelů Superb, včetně svého faceliftu, na trhu působily 14 let, přičemž zejména II. generace (2008 – 2015) sklidila v kategorii vyšší střední třídy na českém trhu nebývalý ohlas. V rámci žebříčků prodejnosti v této obchodní třídě figurovala na prvních místech, a to i před BMW 5 či Audi A6. Současný Superb nezůstal svému generačnímu předchůdci vůbec nic dlužen. Zaujme zejména novou platformou, technickými i funkčními změnami a v neposlední řadě i svým sportovně-agresivním zevnějškem přední části a ostrými rysy, které pokračují i v boční linii. Tento design novému modelu velice sluší a věřím, že mnoho lidí se za projíždějícím Superbem otočí,“ popisuje Zdeněk Šustr, vedoucí divize Automotive Market Research společnosti Audatex.
„Nová generace je oproti předešlé o 28 mm delší a rozvor karosérie vzrostl o 80 mm. Také se zvětšil i základní objem zavazadlového prostoru v obou verzích karosérie,“ doplňuje konkrétní rozdíly mezi II. a III. generací Superbů Zdeněk Šustr. Některé rozměrové rozdílnosti jsou uvedeny v následujícím tabulkovém přehledu.
U motorizace je ve srovnání obou modelů situace následující. Základní zážehovou pohonnou jednotkou u Superbu II. generace byl motor 1.4 TSI o výkonu 92 kW. Paleta zážehových motorů dále nabízí motory 1.8 TSI 118 kW – 2.0 TSI 147 kW – 3.6 FSI 191 kW. Vznětové jednotky: 1.6 TDI 77 kW – 2.0 TDI 103 kW – 2.0 TDI 125 kW.
Pohonné jednotky v nové III. generaci byly všeobecně výkonově povýšeny a doplněny o zcela nové a to:
Zážehové jednotky: 1.4 TSI 110 kW – 1.8 TSI 132 kW – 2.0 TSI 162 kW – 2.0 TSI 206 kW
Vznětové jednotky: 1.6 TDI 88 kW – 2.0 TDI 110 kW – 2.0 TDI 140 kW.
V nabídce u určitých verzí nechybí automatická převodovka či pohon 4×4.
Pro doplnění problematiky srovnání modelů uvádíme dále informace o výbavách obou Superbů. Ve výbavových stupních mohla předešlá generace Superbu nabídnout tyto výbavy: základní výbava Active či Ambition, dále Comfort, Elegance a prémiové výbavy Exclusive či L&K. Současný model III. je v nabídce skoupější a nabízí se ve čtyřech výbavových stupních, Active, Ambition, Style a L&K. I přes obdobné názvy jsou tyto výbavy po obsahové stránce u vozidel Superb III bohatší, jinak řečeno jsou na vyšším obsahovém i konstrukčním stupni. (pro srovnání výbavy L&K oproti předchozí generaci může generace nová navíc nabídnout v sériové výbavě např. aktivní odpružení podvozku, či přední a zadní parkovací systém v rámci sériové výbavy Style).
Nová generace Superbu přinesla také zcela nové výbavové prvky, které dosud zákazníci v rámci automobilky Škoda neměli šanci získat. Jsou to např. bezdotykové otevírání zavazadlového prostoru pomocí čidla ve spodní části nárazníku, 3-zonová klimatizace, parkovací kamera, připojení na internet či bezdotykové nabíjení mobilního telefonu. Velmi užitečným prvkem jsou bi-Xenonové přední světlomety s asistentem a řada jízdních asistentů, které napomohou k bezpečné jízdě. Nelze opomenout ani 3D Sound Systém Canton s 12 reproduktory a výkonem 610W a přepracované navigační systémy Amundsen a Columbus.
Příchodem nové generace modelu dochází k určitému poklesu obvyklé hodnoty u generace předešlé. Hodnota takového modelu klesne v průběhu prvních dvou měsíců v průměru o 5%. Ani při příchodu nového Superbu nebyla situace jiná. V závislosti na motorizaci a karosářské variantě obvyklá hodnota poklesla o 2 až 5%.
Předešlé tvrzení potvrzuje následující přehled, ve kterém můžeme vidět vývoj zůstatkových hodnot porovnatelných variant u obou generací modelu Superb. Tabulka vyjadřuje vývoj zůstatkových hodnot v průběhu 3 let provozu a ročním nájezdem 20.000 km.
Nový Superb – výhodná investice
Nový Superb si vede velmi dobře nejen v žebříčku prodejnosti, ale i z pohledu právě kalkulací zůstatkových hodnot. Vzhledem k oblibě a stabilitě značky, spolehlivosti modelů, designu či nabízeným motorizacím a užitným vlastnostem si daný model udržel i velmi dobré výsledky oproti konkurentům. Přímými konkurenty v tomto segmentu jsou např. VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Hyundai i40 či Mazda 6. Při porovnání zůstatkových hodnot porovnatelných variant těchto modelů je zřejmé, že největší rozdíl hodnot je oproti novému Superbu u Opel Insignia a to o 5-6% nižší v průběhu celého 3-letého období. Naopak téměř stejné hodnoty jako Superb má VW Passat, který dokonce v prvních 2 letech model Superb překonal o necelé 2%. Devizou nového Superbu je ovšem skutečnost, že si dokáže stabilně a spolehlivě držet svoji zůstatkovou hodnotu i po 3 letech provozu, kde poráží i svého rivala VW Passat. Průběh prognostické křivky se tak v průběhu délky provozu mění a Superb nemá tak výraznou sestupnou tendenci jako ostatní modely vozidel v daném segmentu. „Z uvedeného jednoznačně vyplývá, že nová generace modelu Superb díky svému inovativnímu přístupu a designu opět potvrdila své vedoucí postavení v tomto segmentu na českém trhu,“ uzavírá Zdeněk Šustr.
Komentáře