Šedá zóna nahlodává nezávislé servisy odspodu

, 11. května 2015, 11:40

Nezávislé autoservisy jsou stále více ohrožovány konkurencí „shora“, ze strany autorizovaných servisů. Zároveň je také „odspodu“ podráží šedá zóna. Nahlédněme blíže na tento problém.

Na našem trhu aftermarketu (a určitě nejenom tady), máme bohužel problém s šedou zónou na poli autoopravárenství.  Úmyslně jsme použili slovo „bohužel“, protože tímto jednáním získávají pouze nelegálně fungující osoby, které neplatí daně ani náklady spojené s legálně provozovanou živností. Strádá státní rozpočet, tedy my všichni, často tratí také zákazníci, kterým po počáteční radosti z úspory na opravě vozu může přibýt pár šedých vlasů na hlavě, pokud se objeví nějaký problém. Ale hlavně jsou dotčeny legálně fungující servisy. Nestačí, že šedá zóna snižuje cenu práce, tak navíc mnohdy kazí celkový pohled zákazníků na soukromé servisy.

Úspora za každou cenu
Vždy se najdou lidé, kteří chtějí za každou cenu uspořit, často bez zachování zdravého rozumu. V případě oprav aut to platí samozřejmě také. Mezi námi je dost lidí, kteří se sami pouštějí do drobných oprav na svých vozidlech. Samozřejmě na tom není nic špatného pod podmínkou, že dotyčná osoba má k tomu odpovídající znalosti a podmínky. Horší ovšem je, pokud např. úplný laik začíná „na koleně“ s výměnou brzdových destiček nebo si mění olej, který pak místo správného zneškodnění vylije vše do kanálu nebo někde do křoví.

Garážoví specialisté a diagnostici na zavolání
Nicméně jsou takové opravy, které ani ten nejzdatnější opravář amatér nezvládne sám, protože nemá např. odpovídající kanál, zvedák, nářadí… nebo znalosti, k čemuž se přiznává nejobtížněji. Místo toho, aby si přiznal, že na opravu nemá a odvezl auto do servisu, hledá po známosti někoho, kdo to udělá levněji. A zde se objevuje s pomocí někým doporučený mechanik – garážový specialista. Většinou je to někdo, kdo opravuje auta po zaměstnání nebo si prostě fuškama obstarává živobytí.

Většinou jsou vztahy s takovým mechanikem téměř kamarádské. Nemá problém s tím, pokud si zákazník sám zajistí díly a je jedno, jestli jsou ze šrotoviště nebo internetu. Zákazníkovi bývá umožněno se přímo podílet na opravě. Pomoc při zvedání převodovky u výměny spojky nebo napumpovat brzdový pedál se vždycky hodí. Auto na opravu může zákazník přistavit nebo si ho vyzvednou ve večerních hodinách nebo o svátcích. Často se pustí do opravy, o které by v autoservisu nikdo nechtěl ani slyšet.  Vše je věcí domluvy.

Pokud je ovšem oprava příliš komplikovaná a garážový specialista si neví rady, přichází na pomoc diagnostik na zavolání. Stále častěji se můžeme doslechnout o pracovnících autorizovaných servisů, kteří si po pracovní době „půjčí“ např. firemní diagnostický přístroj a vyrážejí do terénu mazat chyby a  diagnostikovat závady.

Fatální následky pro nezávislé servisy
Bohužel se hranice mezi šedou zónou a legálně fungujícími servisy v očích mnoha zákazníků stírá. Mnohdy chyby a problémy nelegálních opravářů padnou na hlavy těch poctivých, což určitě není v pořádku.

 

 

Související články

Originální servisy si brousí zuby na zákazníky nezávislých autoservisů
Originální servisy si brousí zuby na zákazníky nezávislých autoservisů

Autorizované servisy automobilek se snaží stále více o to, aby přilákali zákazníky na servis a opravy aut po záruce. Vnímají nezávislé autoservisy tuto konkurenci a reagují na ni? Autorizované servisy mají u nás víceméně monopol na servisování vozidel, které jsou ještě v záruce garantované výrobcem. Nicméně v této době, kdy vzhledem ke kupní síle obyvatelstva […]

Jsou neznačkové servisy opravdu horší a dražší? Aneb o reportáži v Autosalonu
Jsou neznačkové servisy opravdu horší a dražší? Aneb o reportáži v Autosalonu

V sobotu 23. 02. 2013 byla na stanici Prima Family v pořadu Autosalon odvysílána reportáž „Jak ušetřit na servisu“, která dle nás staví neznačkové (nezávislé) servisy v očích zákazníka do pozice neprofesionálních dílen, které jsou drahé a používají díly pochybné kvality. Než se pustíte do čtení článku, doporučujeme shlédnout reportáž, o které pojednáváme. Reportáž je […]

Levné, neznamená k ničemu
Levné, neznamená k ničemu

V některých médiích se objevuje kritika autodílů pocházejících z aftermarketu, které slouží k opravám aut po havárii. Jedná se o díly jako blatníky, nárazníky nebo světla. Tyto útoky svádí k otázce, jestli někomu nejde o diskreditaci těchto dílů. Na nezávislém trhu s náhradními díly je obrovská konkurence. Z jedné strany jsou to zákazníci, kteří hledají […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 12. května 2015, 10:10 0 0

Redaktorovi tohoto článku se velice omlouvám, ale nezbývám mi než nesouhlasit. Skutečně se nedomnívám, že "samodomo" opraváři nějak výrazně ohrožují nezávislé autoservisy, nebo mají zásadní vliv na značkové. Je mnoho věcí, které si lidi udělají svépomocí, či s pomocí známých, k čemuž patří i opravy vozidel, i když už v mnohem menší míře, než dříve. Jedná se o lidi, kteří nechtějí, nebo na to prostě nemají, aby danou práci zadali odborníkovi a zaplatili za ní a je jedno, jestli by jí za jiných okolností dali nezávislému, či značkovému servisu. Na druhou stranu se domnívám, že samoopravy si už lidé troufnou jen na starých vozech, kde je vše ještě relativně jednoduché. Jinými slovy, dle mého názoru toto souvisí i se stářím vozu a jeho hodnotou. Ten, kdo si koupí dražší auto na tom asi není finančně nejhůř a může si i dovolit svěřit jeho opravy autoservisu.
Co se týče neustále komentované rivality mezi značkovými a nezávislými servisy, problém vidím zejména v nerovném souboji v podobě zneužívání značkových sítí svého postavení. Ale asi je to logické, možné bychom i my v opačném případě využívali všechny možné triky k tomu, abychom se snažili ubránit tolik silné konkurenci. Na jednu stranu slýcháme, jak jsou značkové servisy "v klidu", že je nějaké nezávislé neohrožují a na druhou stranu se můžeme setkávat s články jako rádoby testy a TV reportážemi, o jakých už i tady bylo řečeno mnoho.
Takže hlavu vzhůru. Všechno to je o nás, o Vás, o Vašich lidech, o službách, přístupu, komunikaci. Záměrně jsem neuvedl "o ceně", protože ta většinou není tím hlavním kritériem v rozhodování.

Odpověď

Anonym, 12. května 2015, 22:43 0 0

Tak ako mne dokurvili auto v autorizovanom servise, tak za to by som tomu mechanikovi polamal ruky, alebo, aby som nebol kruty by som mu do nich nasral. Nikdy, zdoraznujem Nikdy viac okrem diagnostyky autorizovany servis. Z nacenenej sumy opravy 80 tisíc urobili opravu za 280 tisíc ! Skoda slov.

Odpověď

Anonym, 13. května 2015, 10:18 0 0

V oboru se pohybuji 20 let a tak si dovolím vyjádřit svůj - pokud možno objektivní - názor.
Souhlasím s úvodním textem, že tzv. šedá zóna obírá státní rozpočet a potažmo nás všechny. Ale v článku nikdo neřeší, proč se vůbec - zejména v poslední době - těmto melouchářům tak daří. Částečně je to proto, že zákazníci chtějí ušetřit (což vždy není pravda!), ale také proto, že je těmto melouchářům umožněno nakupovat díly mnohdy za nižší ceny než nakupuje řádný servis. Někdy hraje roli i to, že zákazník si přeje namontovat do svého vozu konkrétní značku dílu - nikoli tu, kterou mu nutí servis, třeba právě proto, že od svého dodavatele obdrží dárek. Výhoda nechat si opravit auto třeba přes víkend samozřejmě také není zanedbatelná. To, že si melouchář mnohdy "půjčí" nářadí od svého zaměstnavatele,, to zákazník nevidí - a ani ho to nezajímá. Bohužel, situace, jaká je v autoopravárenství a v prodeji dílů, se velmi rychle zhoršuje a je částečně i důsledkem české snahy získávat něco načerno, za úplatek, ze známosti, z cizího... zkrátka: Hlavně že s někým vyčůrám. Na druhou stranu: leckdy je práce autorizovaného servisu nekvalitní (někdy z neznalosti, někdy z nedbalosti), nevymění díl (ale naúčtují! - třeba právě proto, aby jim zbyl na melouch) a i oni montují díly z vrakovišť, aniž by zákazníka upozornili. Zajímalo by mě, jestli někdo někdy dělal průzkum, jaká je kvalifikace autoopravářů ve značkových servisech. Možná bychom se divili, co tam pracuje kuchařů, číšníků, prodavačů, topenářů ... Poč? V lepším případě proto, že auta jsou jejich vášeň - takoví se pak velmi rychle zapracují, ale jsou tam i tací, kteří zrovna jinou práci nemají, nebaví je to a podle toho pracují. Leckdy si majitel drží takové zaměstnance proto, že jim dá menší plat - třeba z důvodu chybějící kvalifikace. Pokud mám být zcela objektivní, často je majitel k tomu "nucen" vysokou cenou práce u nás - ale to je jiná kapitola. Takže se nedá paušalizovat, skutečně to všechno závisí jen a jen na lidech, jejich poctivosti, šikovnosti, ochotě odvádět kvalitní práci, A my všichni jako zákazníci bychom si měli uvědomit, že každá práce má svoji hodnotu, za niž je třeba zaplatit, ale na druhé straně za své peníze musíme vyžadovat odpovídající kvalitu. Musíme si uvědomit, že jakákoli šedá ekonomika škodí nám všem, ale bohužel stát svým přístupem do ní tlačí" stále víc řemeslníků. A jen tak mimochodem: víte, kdo tvoří dosti početnou klientelu melouchářů (nejen autoservisů)? Ano, jsou to zaměstnanci úřadů (včetně finančního), kdy na přímý dotaz "Proč?" odpoví: Ale my chceme také ušetřit. Takže co s tím? Změní se někdy něco? Narovnají se příležitosti zavedením EET? To asi těžko, pro meloucháře tato povinnost neplatí.

Odpověď

Anonym, 14. května 2015, 20:22 0 0

Neznačkový servis nakoupí vybavení na úrovni značkového, odvádí daně, pere se s byrokracií zavalen v papírech a kolem sebe má deset vysmátých melouchářů. Melouchář pobere dvacet tisíc platu a dalších dvacet třicet si přivydělá bokem. Hodinovou sazbou podhodí každý servis, díly nakupuje za stejnou cenu běžného servisu, papírování žádné. Když je nějaká "jobovka" rád nám ji přenechá, občas přijede na geometrii. Zlatá konkurence značkových servisů :-)

Odpověď