Bosch vysvětluje: Euro 6 stručně

, 8. října 2014, 8:44

Jaké změny přinese pro řidiče Euro 6? Od cen vozidel po emisní nálepky.

Co je Euro 6?
Euro 6 je nařízení Evropské unie, které stanoví emisní normy pro vozidla. „Díky Euru 6 budou vozidla se vznětovým motorem stejně ‚čistá‘ jako vozidla se zážehovým motorem,“ říká Dr. Rolf Bulander, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH zodpovědný za pohonné jednotky. Hlavním záměrem nové normy je stanovit u vozidel nižší limity emisí částic oxidů dusíků. Od 1. září 2014 nemohou vozidla se vznětovým motorem mít emise oxidů dusíku vyšší než 80 mg na kilometr (se zážehovým motorem 60 mg na kilometr). Předchozí limit dovoloval 180 mg na kilometr. Od 1. ledna 2015 musí limity Euro 6 splňovat všechna nová vozidla.

Jaký má evropská emisní norma smysl?
Od uvedení normy Euro 1 v roce 1993 došlo k radikálnímu snížení emisí na pozemních komunikacích. Pokročilá automobilová technika, jakou nabízí společnost Bosch, snižuje emise látek, jakými jsou CO2, oxidy dusíku a pevné částice. Vliv má i technický pokrok pohonných jednotek: Od roku 1990 došlo u vznětových motorů ke snížení emisí pevných částic o 99 procent a emise oxidů dusíku u moderních vznětových motorů jsou o 98 procent nižší než u srovnatelných motorů ze začátku 90. let minulého století.

Budou vozidla nyní dražší?
Ceny modelů, které splňují normu Euro 6, jsou víceméně na stejné cenové hladině jako srovnatelné modely splňující normu Euro 5. Někdy jsou modely s Euro 6 dodávány s prvky, které cenu zvýší – například jiná převodovka či pneumatiky. Odebereme-li tyto prvky, žádné znatelné zvýšení ceny u modelů s Euro 6 není.

Jak Euro 6 změní technologii vznětových motorů?
Vozidla se vznětovým motorem potřebují pro splnění normy Euro 6 dokonale vyladěný systém úpravy výfukových plynů. Pro vozidla o hmotnosti kolem 1 700 kilogramů postačí levný zásobníkový katalyzátor NOx. „U těžkých vozidel pomůže jen katalyzátor SCR spolu s AdBlue,“ říká Dr. Markus Heyn, prezident divize Systémy vznětových motorů. Tento systém pomocí vstřikování kapaliny AdBlue, vodního roztoku syntetické močoviny, přeměňuje oxidy dusíku na neškodnou vodní páru a dusík. Kapalina AdBlue je doplňována při pravidelných servisních prohlídkách.

Bude mít můj starý vůz stejnou emisní nálepku?
Přechod na novou normu Euro 6 nemá v Německu na přidělování emisních nálepek vliv. Každý, kdo v současné době má emisní nálepku Euro 4 či Euro 5, která mu umožňuje vjezd do centra města, si ji ponechá i po 1. lednu 2015, kdy norma Euro 6 vstoupí v platnost.

Co se změní s normou Euro 6 pro řidiče?
Kdo již vozidlo vlastní, tak se pro něj nic v Německu nemění. Může používat své vozidlo jako doposud, změna silniční daně pro vozidla s Euro 5 se podle posledních zpráv měnit nebude. I vjezd do nízkoemisních zón bude stále možný. Novou normu Euro 6 by měli vzít na vědomí především ti, kteří si pořizují nové vozidlo a chtějí nejmodernější technologie.

Tisková zpráva Robert Bosch odbytová, foto: Bosch

Související články

Bosch hodlá získat všechny akcie firmy ZF Lenksysteme
Bosch hodlá získat všechny akcie firmy ZF Lenksysteme

Bosch plánuje zvýšit svůj podíl ve firmě ZF Lenksysteme GmbH (ZFLS) na 100 procent. Dne 15.září 2014 podepsaly firmy Robert Bosch GmbH a ZF Friedrichshafen AG dohodu o změně vlastnické struktury. Doposud byla ZFLS, se sídlem ve městě Schwäbisch Gmünd, podnikem joint-venture s podílem 50:50 mezi společnostmi Bosch a ZF. Se svými více než 13.000 […]

Bosch: Vozidla poháněná plynem: CNG není LPG
Bosch: Vozidla poháněná plynem: CNG není LPG

Jaké jsou výhody vozidel poháněných plynem? Oba pohonné systémy CNG a LPG jsou levnější a šetrnější k životnímu prostředí ve srovnání s benzínovým či dieselovým systémem. Jejich spalování je srovnatelně čistší, s nižšími emisemi pevných částic a oxidu dusíku. Obě pohonné látky jsou také levnější než nafta či benzín. Díky nízkým výrobním nákladům a daňovým […]

Benzín nebo diesel? – Infografika od společnosti Bosch pomůže řidičům ve správném rozhodnutí
Benzín nebo diesel? – Infografika od společnosti Bosch pomůže řidičům ve správném rozhodnutí

Zažitá poučka tvrdí, že dieselové vozidlo se vyplatí těm, kdo jezdí často, a všichni ostatní by si měli pořídit vozidlo poháněné benzínem. Vozidlo jedoucí na naftu sice spotřebuje o 25 procent méně paliva, ale vozidla poháněná benzínem jsou většinou s ohledem na pořizovací cenu, pojištění a provozní náklady levnější. V Německu se v závislosti na […]

Bosch získal ocenění Innovation Award 2014 za stabilizační systém pro motocykly
Bosch získal ocenění Innovation Award 2014 za stabilizační systém pro motocykly

Stabilizační systém pro motocykly může zabránit dvěma třetinám nehod v zatáčkách způsobených chybou řidiče. Trend směřuje k bezpečnostním technologiím pro motocykly. Ocenění předávaly společně magazín Automobil Produktion, svaz VDA a sdružení CLEPA. Při takzvané „Večeři pro vítěze“ (Dinner for Winner) byl stabilizační systém pro motocykly (motorcycle stability control – MSC) od Bosch označen za druhou […]

Bosch: Přístrojová deska jako obrazovka se všemi hodnotami v zorném poli řidiče
Bosch: Přístrojová deska jako obrazovka se všemi hodnotami v zorném poli řidiče

Nové Audi TT je vybaveno inovativním displejem a konceptem organizace. Přístrojová deska v podobě displeje nahrazuje předchozí technologie a sdružuje všechny přístroje, navigaci a informace z multimédií přímo v zorném poli řidiče. Audi nazývá tento na řidiče zaměřený koncept „virtuálním kokpitem“. Bosch je pro tuto přístrojovou desku systémovým dodavatelem. Ostrý vysokokontrastní TFT displej s mimořádně […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!