Bosch spolupracuje se společnostmi BMW a Vattenfall Baterie z elektromobilů stabilizují elektrickou síť

2. března 2015, 9:50

Kam s cennými bateriemi z elektromobilů, jakmile dosáhnout své životnosti? V Hamburku se v projektu tří společností využívá starých baterií k vytvoření rozsáhlého úložného systému energie ke stabilizaci elektrické sítě.

Elektromobilita a skladování energie jsou dvěma základními prvky přechodu k alternativním formám energie. Společnosti Bosch, BMW Group a Vattenfall spojuje snaha ve společné projektu posunout dále pokrok obou technologií. Spojením použitých baterií z elektromobilů vytvoří v Hamburku rozsáhlý sklad energie. Ta z něj bude k dispozici během několika vteřin a díky tomu může pomoci stabilizovat elektrickou rozvodnou síť.

Konceptu věří společnosti Bosch, BMW a Vattenfall, a proto vytvořily alianci „Second Life Batteries“. BMW dodává baterie ze svých elektromobilů ActiveE a i3, Vattenfal souhlasila s provozováním energetického skladu ve svých prostorách po dobu deseti let a Bosch má na starosti integraci baterií a správu systému. Skladovací systém se stane součástí již existujícího projektu virtuální elektrárny společnosti Vattenfall. Díky tomu mohou partneři vytvářet různé malé, decentralizované systémy na výrobu energie a prezentovat je na trhu jako jednu elektrárnu.

Stále cenné
Lithium-iontové baterie mají po vypršení životnosti v elektromobilech stále vysokou kapacitu. Proto jsou i poté cenné a lze je mnoho let ještě velmi výhodně využívat jako stacionární vyrovnávací sklad energie. Tři partneři mohou díky projektu nabrat mnoho nových poznatků ohledně potenciálních oblastí využití těchto baterií, jejich chování během stárnutí a jejich kapacitu. Řídicí algoritmus systému od společnosti Bosch má mimo jiné zajistit maximální životnost a výkon.

První zkušenosti v této oblasti již společnost získala. V německém Braderupu, nedaleko ostrova Sylt, postavil Bosch největší sklad energie v Evropě, který má za úkol v případě potřeby dočasně ukládat energii vyrobenou větrnou farmou. Společnost kvůli tomu vytvořila rozsáhlou síť spojením tisíce menších lithium-iontových baterií. Podobný lithium-iontový sklad instaloval Bosch v Kelsterbachu, obci nedaleko Frankfurtu, kde slouží bytovému komplexu. Tyto zkušenosti jsou pro projekt Second Life Batteries cenné.

„Jedná se o důležitý projekt, protože spojuje dva strategické významné cíle,“ říká předseda představenstva společnosti Bosch Dr. Volkmar Denner, který věří v budoucnost elektrického pohonu. „Elektromobilitu vnímáme jako budoucí masový trh spojený s mnoha novými obchodními modely a řešeními,“ dodává. „Stacionární systémy akumulace energie, jež umožňují hodnotně využít vyřazené baterie je jedním z příkladů. Díky decentralizovaným systémům ukládání energie můžeme významně přispět k plynulosti v přísunu elektrické energie.“

Základní prvek v přechodu k alternativním formám energie
Systémy akumulace energie jsou považovány za základní prvek v přechodu k alternativním formám energie. Během dne mohou uskladnit solární energii, která se použije v nočních hodinách. Nebo uložit větrnou energii, jež se použije v době bezvětří. Pomáhají tím snadnějšímu zapojení často kolísavé dodávky energie z obnovitelných zdrojů do sítě. I elektromobilita může z tohoto vývoje těžit mimo jiné například dobíjením elektromobilu v noci energií získanou během dne ze slunečního svitu. Navíc skladovací systémy mohou dodávat energii k rychlé stabilizaci energetické sítě například v rámci virtuální elektrárny.

Dva megawatty kapacity
Dle současných plánů je nutné v Hamburku postavit skladovací jednotky o výkonu dvou megawatt (MW) a instalované kapacitě dvou megawatthodin (MWh). Energie bude dodávána do elektrické sítě k vyrovnání krátkodobých výkyvů. K dosažení uvedeného bude použito přes 100 baterií. Celý systém je dostatečně kompaktní, aby se vešel do malé budovy. Z matematického pohledu nabízí systém dostatečnou energii k pokrytí spotřeby 30 čtyřčlenných domácností na sedm dní. Partneři očekávají, že sklad bude uveden do provozu do konce roku 2015.

Tisková zpráva Robert Bosch odbytová, foto: Bosch

Související články

Rychlé tempo růstu: Bosch Group zvýšila tržby i zisk
Rychlé tempo růstu: Bosch Group zvýšila tržby i zisk

Podle předběžných výsledků zvýšila Bosch Group v roce 2014 své tržby o 6,2 procent na 48,9 miliard eur. Po očištění o vliv směnného kurzu vzrostly tržby o 7,4 procenta. Výši tržeb negativně ovlivnil směnný kurz a to téměř ve výši 500 milionů eur. V roce 2014 společnost Bosch zaznamenala také zvýšení zisku. Podle předběžných výsledků […]

Hollywoodská fikce realitou díky Bosch
Hollywoodská fikce realitou díky Bosch

Hollywood byl první: V 80. letech minulého století vznikl ve známé továrně na sny akční seriál Knight Rider, jehož důležitou postavou byl KITT (Knight Industries Two Thousand), mluvící a především samostatně se pohybující automobil Pontiac Firebird Trans Am. Po téměř 30 letech už není automatizovaná jízda pouhou fantazií televizních obrazovek. „Ze sci-fi se díky Bosch […]

Společnost ZF Lenksysteme GmbH dostala nový název
Společnost ZF Lenksysteme GmbH dostala nový název

Společnost známá jako ZF Lenksysteme GmbH nese nyní název Robert Bosch Automotive Steering GmbH. Příslušný zápis do obchodního rejstříku byl učiněn 11. března 2015. Ještě předtím společnost Bosch 30. ledna 2015 dokončila převzetí 50procentního podílu teď již bývalého společného podniku ZF Lenksysteme GmbH od společnosti ZF Friedrichshafen AG. V následujících týdnech si jména změní i […]

Zaměstnanci Bosch Diesel s.r.o. podpořili rekordním výtěžkem čtyři charitativní projekty v Kraji Vysočina
Zaměstnanci Bosch Diesel s.r.o. podpořili rekordním výtěžkem čtyři charitativní projekty v Kraji Vysočina

Necelých pět set návštěvníků, značný počet hostů a rekordní částka z výtěžku plesu putující na dobročinné účely provázely jedenáctý reprezentační ples firmy Bosch Diesel s.r.o. konaný dne 13. března 2015. V rámci tradiční společenské akce věnovali zaměstnanci firmy výtěžek ze vstupenek a tomboly na pomoc charitativním projektům v Kraji Vysočina. Celkový výtěžek z plesu dosáhl […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!