Inteligentní topení Bosch prodlouží dojezd elektromobilů až o 25 procent. Optimální klima pro interiér i akumulátor
O dojezdu elektromobilů, zejména v zimních měsících, se vedou dlouhé diskuze. Po zapnutí topení se dojezd mnoha elektromobilů ještě výrazně zkrátí. „Inteligentní tepelný management Bosch posouvá elektromobily o výrazný kus dál, a to je myšleno doslova,“ říká Dr. Rolf Bulander, člen představenstva Robert Bosch GmbH a vedoucí obchodní oblasti Mobility Solutions. V zimním městském provozu lze dojezd prodloužit až o 25 procent, aniž by bylo nutné cokoli měnit na akumulátoru. Bosch nyní představí systém připravený do sériové výroby poprvé na IAA 2015 ve Frankfurtu nad Mohanem.
Bosch vyvinul zcela nové řešení pro elektromobily. Teplo a chlazení hraje u pohonů napájených z akumulátoru výrazně větší roli než u zážehových nebo vznětových motorů. Chybí zde totiž spalovací motor, který vydává velké přebytky tepla. Interiér je proto vytápěn čistě elektrickým systémem. K tomu nezbytná elektrická energie je odebírána z akumulátoru. To má vliv na dojezd. Přibližně polovina energie uložené v akumulátoru se v zimě nebo v létě spotřebuje na vytápění či klimatizaci interiéru. Akumulátor kromě toho vyžaduje konstantní provozní teplotu cca 35 stupňů Celsia, aby mohl optimálně napájet připojené spotřebiče. Samotný akumulátor proto potřebuje rovněž elektricky poháněnou klimatizaci.
Princip tepelného čerpadla se shoduje s domácí chladničkou
Nový tepelný management Bosch rozděluje teplo a chlad výhradně prostřednictvím chladicí kapaliny. Toho je dosaženo tepelným čerpadlem v kombinaci s čerpadly a ventily chladicího okruhu. Princip tepelného čerpadla znají spotřebitelé ze své chladničky. Toto zařízení vytváří uvnitř chlad a teplo vznikající při tomto procesu uniká do kuchyně. Tepelné čerpadlo s elektrickým výkonem 1000 W vytváří množství tepla, jemuž odpovídá tepelný výkon 2000 až 3000 W. To je více než dvakrát více než u tradičního přídavného topení. Tepelné čerpadlo přitom vyrábí vždy stejné množství chladu i tepla.
Teplo a chlad ve vozidle je prostřednictvím systému citlivě řízených čerpadel a ventilů pohlcováno chladicí kapalinou v místě svého výskytu a přepravováno na místo potřeby. Díky inovativnímu využití odpadního tepla elektromotoru a výkonové elektroniky, jakož i řízené recirkulaci vzduchu s odvlhčováním vzduchu, je navíc snižována potřeba chladu a tepla.
Systém využívá stávající komponenty
Čerpadlo využívá nevelké množství tepla, které v elektromobilu vzniká. Při napájení elektromotoru elektrickou energií se uvolňuje teplo. Také při přeměně kinetické energie na elektrickou energii a jejím ukládání do akumulátoru vzniká teplo, které lze využít. Zároveň je to případ, kdy musí být akumulátor chlazen, aby byl udržován při optimální provozní teplotě. Jednotlivé komponenty systému pocházejí ve značné míře již z existujících sériových aplikací. Díky tomu lze elektromobily ve velmi krátkém časovém horizontu technicky výrazně vylepšit. S inteligentním systémem řízení spotřeby tepla uvádí Bosch na trh především důležité řešení pro budoucí elektromobily, protože zejména budoucí generace vozidel s elektrickým pohonem jsou odkázány na účinný klimatizační systém.
Komentáře