Bosch: Chytré parkování

21. září 2015, 15:08

Parkování může být těžká práce. Navíc jsou automobily s každým rokem v průměru stále delší a širší, což však zpravidla neplatí pro parkovací místa a garáže. Není divu, že při parkování a manévrování dochází velmi často k nehodám. Bosch nabízí podporu díky elektronickým pomocníkům. Například parkovací senzory pomáhají řidiči akusticky při parkování na těsná parkovací místa. Parkovací asistent přitom přebírá také řízení. „Jde-li při parkování o centimetry, je vidět zpravidla lepší než slyšet,“ říká Dr. Dirk Hoheisel, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. Bosch proto na IAA vystavuje nový multikamerový systém, který aktuálně slaví sériovou premiéru v novém modelu jednoho evropského prémiového výrobce. Řidiči tak mohou při manévrování sledovat vše, co potřebují vidět. Inženýři Bosch při realizaci využili 3D vizualizační techniky, které lze obdivovat také ve filmech promítaných v kinech.

Kamera létá kolem vozu
Multikamerový systém je sestaven ze čtyř miniaturních kamer, které snímají blízké okolí vozu. Jedna hledí dopředu, jedna dozadu, dvě boční kamery jsou integrovány do vnějších zpětných zrcátek. S úhlem snímání 190 stupňů zaznamenávají kompletní okolí vozidla. Pozoruhodné je přitom zobrazování, protože na displeji splývá virtuální svět s reálným. Řidič vidí své vozidlo jako do detailu věrný 3D model se stylistickými prvky, jakou jsou prolisy a hrany. Animovaně je zobrazováno také natočení a otáčení kol. Okolí vozidla se přitom objevuje na displeji jako skutečný obraz v reálném čase. Řidič může volit téměř všechny myslitelné perspektivy, například prostřednictvím dotykového displeje. Může se podívat před kapotu motoru nebo za zavazadlový prostor, sledovat prostor po stranách vozu nebo zvolit pohled z ptačí perspektivy. Při změně perspektivy se kamera na zobrazení vizuálně přemístí letem kolem vozu do požadované nové polohy. Díky vysokému výpočetnímu výkonu je okolí vozidla zobrazováno vždy v reálném čase.

Největší výzvou je přitom maximálně realistické zobrazení. Vývojáři museli použít důmyslné triky, aby vzájemně propojili obrazy z jednotlivých kamer pokud možno bez zkreslení. Bosch jako první poskytovatel na trhu dynamicky přizpůsobuje okraje záběrů jednotlivých kamer zvolené perspektivě. Díky tomu jsou kdykoli dobře viditelné také objekty v těchto oblastech. Řídicí jednotka kromě toho doplňuje obrazy z kamer informacemi o vzdálenostech z ultrazvukových senzorů – v této souvislosti se hovoří o fúzi dat z různých senzorů. Bosch vytváří na základě takto získaných dat virtuální model vozidla kolem dynamické trojrozměrné drátěné mřížové struktury, jejíž tvar je přizpůsobován příslušnému okolí v závislosti na situaci. Bosch na tuto drátěnou mřížovou strukturu promítá obraz z kamer v reálném čase. „Stejná technika se používá i pro speciální efekty na filmovém plátně,“ vysvětluje Hoheisel. Na rozdíl od dvourozměrných systémů jsou tak vyčnívající objekty realističtější a nevypadají jako při pohledu z ptačí perspektivy. Pro řidiče to má dvě výhody: Za prvé vidí na displeji horizont, takže se může lépe orientovat. Za druhé lze snadněji rozpoznat dokonce i malé překážky.

Zaparkování vozu do garáže bez řidiče
Informace z kamer a ultrazvukových senzorů jsou využívány i pro autonomní jízdu – například do garáže a z garáže. Řidič celý proces kontroluje a řídí tlačítkem na klíčku mimo vozidlo. Zůstává tak ušetřen namáhavých pohybů při nastupování a vystupování ve stísněných podmínkách. Centrální řídicí jednotka Bosch rozpozná prostřednictvím kamerového systému vjezd do garáže ve vzdálenosti až čtyři metry. Přitom je nepodstatné, zda vozidlo stojí na rovině nebo v mírném svahu. V případě potřeby lze úhel vjíždění upravit v rozsahu plus/minus 20 stupňů. Multikamerový systém následně stanoví cíl jízdy ve vztahu k aktuální poloze vozidla. Na základě dat z různých senzorů řídicí jednotka trvale sleduje okolí vozidla, aby se zabránilo případným kolizím na cestě do garáže. 


Automatizované parkování začíná pro společnost Bosch ve vozidle a zároveň daleko přesahuje jeho hranice. Bosch například usnadňuje svým aktivním systémem vyhledání parkovacího místa. Senzory uložené v povrchu vozovky rozpoznávají, zda je parkovací místo obsazené či nikoli. Senzory Bosch předávají tyto informace serveru, který je může vkládat do mapy obsazenosti parkovacích míst v reálném čase. Tato mapa je pro řidiče dostupná například na internetu. Volná parkovací místa lze díky tomu cíleně vyhledávat. Bosch jde ještě o krok dál ve spolupráci se společností Daimler. Cílem není nic menšího než revoluce parkovacího procesu: Zákazník již nebude parkovat a hledat svůj vůz, ale naopak vozidlo samo dojede na volné parkovací místo, a jakmile je opět zapotřebí, automaticky se vrátí na stanovené místo k majiteli, aby mohl pohodlně nastoupit. Bosch vyvíjí k tomuto účelu nezbytnou infrastrukturu pro parkovací budovy, která zahrnuje mimo jiné senzory obsazení, kamery a komunikační techniku. Bosch také zodpovídá za komunikační jednotku uvnitř vozidla, která řídí parkovací proces, a společně se společností Daimler definuje rozhraní se stávajícími komponenty vozidla.

Související články

Automobil jako řidič. Dálniční autopilot bude za pět let připraven po technické stránce pro sériovou výrobu
Automobil jako řidič. Dálniční autopilot bude za pět let připraven po technické stránce pro sériovou výrobu

Bosch uvede již za několik let na trh funkci, která postaví řidiče před rozhodnutí, zda chtějí sami řídit, nebo to nechají na technice. „S naším dálničním autopilotem by mohly automobily jezdit po dálnici v režimu plně automatizované jízdy již od roku 2020,“ říká Dr. Dirk Hoheisel, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. Během plně automatizované […]

Bosch představuje na IAA 2015 tyto inovace: Elektrifikace, automatizace a síťové propojení pro budoucí mobilitu
Bosch představuje na IAA 2015 tyto inovace: Elektrifikace, automatizace a síťové propojení pro budoucí mobilitu

Bosch je již po mnoho desetiletí symbolem pokroku v automobilovém průmyslu. Technologický koncern vystavuje na 66. IAA ve Frankfurtu nad Mohanem inovativní řešení pro elektrifikované, automatizované a síťově propojené automobily budoucnosti. Expozici Bosch naleznete v hale 8 na stánku A03. Vznětové a zážehové motory: zvyšování tlaku Vstřikování nafty Bosch zvyšuje tlak u vznětových motorů na […]

Bosch: Tepelný management
Bosch: Tepelný management

Inteligentní topení Bosch prodlouží dojezd elektromobilů až o 25 procent. Optimální klima pro interiér i akumulátor O dojezdu elektromobilů, zejména v zimních měsících, se vedou dlouhé diskuze. Po zapnutí topení se dojezd mnoha elektromobilů ještě výrazně zkrátí. „Inteligentní tepelný management Bosch posouvá elektromobily o výrazný kus dál, a to je myšleno doslova,“ říká Dr. Rolf […]

Spalovací motory, hybridní pohony, elektromobily Bosch ukazuje pohony automobilů budoucnosti
Spalovací motory, hybridní pohony, elektromobily Bosch ukazuje pohony automobilů budoucnosti

Downsizing a elektromotory – pod kapotou budoucích automobilů se toho v následujících letech hodně změní. Downsizing čeká přechod z trendu na běžný standard. Motory přeplňované turbodmychadlem jsou nabízeny již pro téměř všechna vozidla, ať už se jedná o malé vozy, SUV nebo výkonné sportovní vozy. Spalovací motor, obdařen mnoha inovativními technickými řešeními, si po celém […]

Příklady vynikajících inovací od firmy Bosch
Příklady vynikajících inovací od firmy Bosch

V polovině října Bosch otevře své nové výzkumné centrum v Renningenu u Stuttgartu. Firma do areálu investovala více než 300 milionů eur a vytvořila 1700 pracovních míst v moderním a inspirujícím prostředí. Výzkum a vývoj u firmy Bosch není zaměřen pouze na inovační produkty, ale také na vylepšování výrobních procesů. Díky tomu firma přišla od […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!