Aliance proti právní ochraně průmyslových vzorů automobilových náhradních dílů

25. března 2013, 20:28

Široká aliance německých a evropských sdružení, která zastupují spotřebitele, pojišťovny, velkoobchodní sektor a sektor automobilového aftermarketu se domáhá volné konkurence v oblasti „viditelných“ náhradních dílů. Aliance představila své požadavky na tiskové konferenci v Berlíně.

Alianci tvoří: ADAC (Německý autoklub), vzbv (Federace německých spotřebitelských organizací), GVA (Německé sdružení distributorů náhradních dílů distributorů), CLEPA (Evropská asociace výrobců automobilových dílů), BGA (Německá federace velkoobchodní prodeje a služeb), ZDK (Německá federace distributorů autodílů a servisů) a pojišťovna HUK Coburg.

Bloková výjimka je potřebná v celé Evropské unii
Na tiskové konferenci v Berlíně, která se konala dne 15. března 2013, široká aliance sdružení upozornila na stávající nepřijatelné omezení hospodářské soutěže na trhu náhradních automobilových dílů. Vyzvala německou vládu, aby podpořila liberalizaci trhu na evropské úrovni, rozhodně a rychle. Obě strany, které tvoří federální vládu, slíbily před volbami chránit volnou konkurenci trhu aftermarketu.

Přítomní na tiskové konferenci zdůraznili, že je třeba v celé EU okamžité a komplexní zavedení Blokové výjimky s ohledem na právní politiku, ochranu spotřebitele a hospodářské soutěže, stejně jako zájmy malých a středních podniků. „Viditelné“ automobilové díly, jako jsou nárazníky, blatníky, masky, kapoty, světla a skla musí být vyloučeny z právní ochrany průmyslových vzorů v nových automobilech. Začlenění „Blokové výjimky“ do právního rámce regulace ochrany průmyslových vzorů, jak již bylo učiněno v mnoha evropských zemích, je smírné řešení pro spotřebitele, malé a střední podniky. Liberalizace by se také mohla konat v Německu v bezprostředním režimu, pokud aktuální Rada ministrů udělí souhlas na již v roce 2007 prezentovaný evropský projekt právních předpisů. Příští zasedání Rady ministrů se koná dne 30. května 2013 v Bruselu.

Konsensus účastníků na požadavky adresované federální vládě
V nedávném srovnání cen ADAC uvedl, že spravedlivá hospodářská soutěž na trhu „viditelných“ automobilových dílů, by vedla ke snížení cen automobilových součástek. Zatímco ceny ostatních dílů se v posledních letech zvýšily o 12%, ceny „viditelných“ náhradních dílů vzrostly ve stejném období o 40%.

Hartmut Röhl, německý zástupce nezávislých distributorů náhradních dílů a prezident GVA a FIGIEFA, uvedl, že postavení výrobců automobilů, kteří se snaží zachovat právní ochranu průmyslových vzorů automobilových náhradních dílů, je zcela izolovaný: ,,Dokonce i jejich dodavatelé – výrobci automobilových dílů – požadují zavedení ustanovení o Blokové výjimce. Kromě toho, výzkum prováděný renomovanými výzkumnými instituty ukázaly, že argumenty vznesené výrobci vozidel, například po straně bezpečnosti, ochrany duševního vlastnictví a údajnou hrozbou ztráty pracovních míst v Německu, po objektivní verifikaci jsou nepatřičné a již byly zamítnuty”.
 

Související články

Studie firmy Ricardo-AEA o fungování „normy Euro 5“
Studie firmy Ricardo-AEA o fungování „normy Euro 5“

Federace FIGIEFA uvítala studii firmy Ricardo-AEA, neboť se jedná o ucelenou zprávu popisující současné problémy, které se týkají zajišťování přístupu k informacím o opravách a údržbě (RMI), jimž čelí nezávislý trh automobilových náhradních dílů. Přínosem „komplexní analýzy“ je, že se zaměřuje na hodnotový řetězec trhu náhradních dílů a na významnou roli „zprostředkovatelů“, jako jsou distributoři […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!