Němečtí, italští a francouzští řidiči se v oblasti bezpečnosti shodují. Většina z nich oceňuje pomoc asistenčních systémů, především jako podporu v nebezpečných situacích. Na vrcholu oblíbenosti jsou funkce, které sledují slepý úhel nebo zabraňují nehodám prostřednictvím nouzového brzdění. Takový je výsledek reprezentativního dotazování řidičů v těchto třech zemích, které zorganizovala společnost Bosch koncem roku 2012.
„Asistenční systémy zvyšují bezpečnost a komfort v automobilech,“ je přesvědčen Gerhard Steiger, vedoucí obchodní oblasti Chassis Systems Control společnosti Bosch. „S nimi dojede člověk do cíle ve větší pohodě a bezpečněji.“ Bosch vyvinul a zavedl do sériové výroby jako první společnost na světě důležité bezpečnostní systémy, mezi něž patří například ABS a stabilizační systém ESP®. V současnosti dodává technologická společnost zákazníkům po celém světě také inovativní asistenční systémy, jako jsou předvídavé systémy nouzového brzdění a adaptivní tempomaty.
Nejčastěji prožívané kritické situace v silniční dopravě Každý den se v silniční dopravě opakují kritické situace. Podle výsledků průzkumu společnosti Bosch muselo například 70 procent dotázaných během uplynulého roku nouzově brzdit.
Většina kupujících projevuje velký zájem a je dobře informovaná
Jak dobře znají řidiči aktuální asistenční systémy, co prožívají v každodenním provozu a jak je může elektronika podle jejich mínění podporovat? Tyto otázky položil Bosch řidičům, kteří si v roce 2012 nebo ve třech předchozích letech zakoupili vozidlo střední třídy nebo nižší – tedy vozidlo, v němž jsou asistenční systémy obvykle nabízeny maximálně na přání. Kupující byli přesto dobře informováni. Výrazná většina z nich se totiž o asistenční a informační techniku zajímá, především, co se bezpečnosti týče, ale i s ohledem na komfort při unavující jízdě v dopravních kolonách.
Většina dotazovaných jezdí automobilem ráda a považuje se za zkušené řidiče, kteří se nenechají snadno rozptýlit. Přesto tvrdí, že se v uplynulých dvanácti měsících dostali do kritických situací: 70 procent si vzpomíná na nouzové brzdění, 47 procent téměř přehlédlo při změně jízdního pruhu vozidlo, které se přibližovalo zezadu, a 34 procent se v tomto období dostalo alespoň jednou do situace, v níž si nebyli jisti, zda je správnou reakcí brzdění, nebo vyhýbací manévr. Funkce, které poskytují vyšší bezpečnost, jsou proto nejžádanější. Při otázce, jací elektroničtí pomocníci jsou mimořádně zajímaví, byl s 84 procenty na prvním místě zmiňován asistent pro sledování slepého úhlu. Na druhém a třetím místě následovaly v těsném závěsu systémy nouzového brzdění, které pomáhají zabránit nehodám s chodci a nárazům do vpředu jedoucího vozidla.
Evropští řidiči jsou ale také dobře informováni o tom, jak může moderní technika zpříjemňovat jejich každodenní cestování automobilem. Ať už člověk cestuje více na přeplněných dálnicích, nebo v hektickém městském provozu, inteligentní udržování bezpečného odstupu a přizpůsobování rychlosti umožní každému dojet do cíle ve větší pohodě. Proto hned za bezpečnostními funkcemi následuje přání používat adaptivní tempomat ACC, který udržuje bezpečný odstup a reguluje rychlost jízdy v závislosti na provozních podmínkách, čímž řidiči usnadňuje řízení především v náročném provozu s častým zastavováním a rozjížděním se.
Velký zájem o asistenční funkce Řidičům leží na srdci zejména bezpečnost. Podle výsledků průzkumu společnosti Bosch jsou proto mimořádně atraktivní asistenční funkce, které sledují slepý úhel nebo dokážou zabránit nárazu do vpředu jedoucího vozidla.
Nabídka s poptávkou podporuje větší rozšíření
Anketa mezi řidiči ve třech klíčových evropských zemích kromě toho ukazuje, že další pokrok nebude trpět nedostatkem zájmu ze strany kupujících. Zákazníci jsou technickým novinkám přístupní. I s automatizovaným řízením se dokážou ztotožnit, jak ukazují výsledky dotazování. Již polovina dotázaných například věří, že bude technicky realizovatelná zcela elektronicky řízená jízda. Šedesát procent považuje takové usnadnění práce pro řidiče za dobré – pokud bude tato funkce kdykoli deaktivovatelná. Bosch pracuje i na těchto funkcích. V roce 2014 bude například zahájena výroba asistenta pro jízdu v dopravní koloně, který dokáže na dálnici v dopravní zácpě zcela automaticky brzdit, zrychlovat a řídit. Nejprve bude tato funkce aktivní při rychlostech do 50 km/h, ale v následujících letech bude stupeň automatizace postupně vzrůstat.
Výsledky průzkumu potvrzují předpoklad společnosti Bosch, že se budou stále vyzrálejší asistenční systémy rychle rozšiřovat i do největších segmentů trhu, do výbavy menších vozidel. „Vzhledem k poptávce a stále levnější a výkonnější technice využijí výrobci šanci, aby se tím odlišili od konkurence,“ říká Steiger. Dalším podporovatelem asistenčních systémů je organizace na ochranu spotřebitelů Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). Pro zisk nejlepšího pětihvězdičkového hodnocení budou muset mít nové modely vozidel od roku 2014 ve své výbavě velký podíl asistenčních systémů. Bosch podporuje tento trend průběžným zdokonalováním systémů a senzorů. Začátkem roku 2013 doplnil stávající paletu radarových senzorů a kamer cenově výhodnější radarový senzor se středním dosahem a v roce 2014 bude následovat stereovideokamera Bosch, která může jako jediný senzor pokrýt všechny funkce, jež jsou významné pro hodnocení Euro NCAP.
Postoj k automatizované jízdě Řidiči jsou přístupní novinkám. Podle průzkumu provedeného společností Bosch si dokáže již polovina z nich představit, že bude plně automatizovaná jízda technicky realizovatelná. Šedesát procent všech dotázaných by příslušnou techniku přivítala, kdyby ji bylo možné vypnout.
Komentáře