Stereokamera Bosch zvyšuje komfort a bezpečnost

17. června 2013, 12:29

Člověk vidí prostorově, může odhadovat vzdálenosti a výšku objektů a rozpoznávat pohyby v podélném směru pouze se dvěma očima. Vývojáři společnosti Bosch propůjčují nyní stejné schopnosti asistenčním systémům díky nové stereokameře.

„Stereotechnika otvírá nové perspektivy pro bezpečnostní systémy založené na kamerovém snímání,“ vysvětluje Gerhard Steiger, předseda představenstva obchodní oblasti Chassis Systems Control ve společnosti Bosch. Díky prostorovému snímání lze nyní určovat vzdálenosti objektů jen na základě obrazových signálů. Bosch na této platformě vyvíjí funkce samočinného vyhýbání se překážkám v kritických situacích nebo automatizovaného řízení vozidla při průjezdu staveništěm. S videokamerou lze samozřejmě realizovat také již dobře známé asistenční funkce, jako je adaptivní tempomat ACC nebo automatické nouzové brzdění.

Nová videokamera Bosch poskytuje datový základ pro zajišťování rozmanitých funkcí. Díky obrazovým informacím lze při rychlostech až 80 km/h výrazně snížit riziko a následky kolizí s vozidly, chodci nebo cyklisty. Je tedy ideálním prostředkem pro zvyšování bezpečnosti v městském provozu. Gerhard Steiger k tomu vysvětluje: „Zatímco monokameru musíme složitě učit rozpoznávat z obrazu nejrůznější objekty, například chodce a automobily, stereokamera změří a rozpozná všechny překážky jen na základě zaznamenaného pohybu a vzdálenosti.“ Pouze data ze stereokamery stačí například k aktivaci automatického brzdění v nouzové situaci. Ne-li již možné srážce zabránit, dojde tím alespoň k výraznému snížení nárazové rychlosti a vážnosti nehody – a navíc může být na kolizi předem připraven zádržný systém, což umožní optimální aktivaci airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů.

Funkce automatického brzdění v nouzových situacích kladou vysoké nároky na funkční spolehlivost. Gerhard Steiger k tomu říká: „Takové funkce mohou spolehlivě fungovat pouze s patřičným zabezpečením, které může zajišťovat například fúze dat z radarového senzoru a kamery, nebo právě představené druhé oko ve stereokameře.“ Systém samozřejmě plní i veškeré úkoly monokamery: rozpoznává například dopravní značení, pomáhá řidiči při jízdě v jízdním pruhu a automaticky přizpůsobuje dálková světla vpředu jedoucím a protijedoucím vozidlům.

Aktuálně nejmenší automobilový systém stereokamery na trhu
Vývojáři společnosti Bosch integrovali přímo do pouzdra kamery řídicí jednotku pro zpracování obrazu a funkční řízení, a realizovali tak mimořádně kompaktní systém. Bosch v současnosti nabízí pravděpodobně nejmenší stereokamerový systém pro automobilová řešení, u něhož jsou optické osy objektivů vzdáleny od sebe dvanáct centimetrů. To umožňuje výrobcům velmi snadnou integraci stereokamery do svých vozidel. Oba obrazové senzory s technikou CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) mají rozlišení 1,2 megapixelů. Ve spojení s velmi kvalitní soustavou čoček disponuje kamera zorným úhlem 25 stupňů ve vertikální rovině a 45 stupňů v horizontální rovině a nabízí dosah měření ve 3D více než 50 metrů. Velmi citlivé obrazové senzory dokážou zpracovávat velmi velké kontrasty a pokrývají vlnový rozsah spektra, který je viditelný pro člověka.

Rostoucí nároky v oblasti bezpečnosti
Dodatečné impulzy pro rozšiřování asistenčních systémů na trhu přicházejí na jedné straně od stále vyšších bezpečnostních standardů požadovaných Evropskou komisí, na druhé straně od organizace na ochranu spotřebitelů Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). Podle očekávání odborníků budou muset být nové modely vozidel vybaveny z velké části asistenčními systémy, aby mohly od roku 2014 získávat nejlepší pětihvězdičkové hodnocení. Velký význam je přitom přikládán automatickým systémům nouzového brzdění. Steiger k tomu říká: „Naše nová stereokamera s integrovanou řídicí jednotkou spojuje funkce monokamery s přednostmi stereotechniky do jediného konstrukčníhoprvku. Díky tomuto kompaktnímu a levnému systému jsme schopni plnit rostoucí požadavky v oblastech bezpečnosti a komfortu.“

Související články

Bosch přináší do automobilu internet
Bosch přináší do automobilu internet

Moderní chytré telefony a tablety jsou tak zajímavé především díky aplikacím. Jedná se přitom o bezpočet užitečných softwarových balíčků, díky nimž se lidem na cestách otvírá svět informací a komunikace prostřednictvím internetu. Od vynalezení chytrého telefonu bylo po celém světě vyvinuto již mnoho tisíc takových aplikací. Lze je stahovat z internetu buď zdarma, nebo za […]

Bosch se dotazoval kupujících ve třech zemích EU: Na prvním místě je bezpečnost
Bosch se dotazoval kupujících ve třech zemích EU: Na prvním místě je bezpečnost

Němečtí, italští a francouzští řidiči se v oblasti bezpečnosti shodují. Většina z nich oceňuje pomoc asistenčních systémů, především jako podporu v nebezpečných situacích. Na vrcholu oblíbenosti jsou funkce, které sledují slepý úhel nebo zabraňují nehodám prostřednictvím nouzového brzdění. Takový je výsledek reprezentativního dotazování řidičů v těchto třech zemích, které zorganizovala společnost Bosch koncem roku 2012. […]

Hydraulický hybridní systém Bosch – Průnik rozumu s radostí z jízdy
Hydraulický hybridní systém Bosch – Průnik rozumu s radostí z jízdy

Nový hydraulický, plně hybridní pohon Bosch spojuje hospodárnost s radostí z jízdy. Technika hydraulického hybridního pohonu, kterou Bosch vyvíjí ve spolupráci s koncernem PSA Peugeot Citroën, má jasný cíl, a tím je výrazné snížení spotřeby paliva a emisí CO2 u kompaktních vozů. Systém je vhodný také pro ostatní segmenty osobních vozů a městské dodávkové vozy. […]

100 let generátorů Bosch
100 let generátorů Bosch

Bosch představil před 100 lety jako světovou novinku první generátor s regulací napětí pro motorová vozidla. Zpočátku byl zamýšlen pouze jako zdroj energie pro nově zaváděné elektrické světlomety, nakonec však položil základy pro elektrifikaci automobilové výbavy. Brzy následovaly četné další elektrické spotřebiče, z produkce společnosti Bosch například již v roce 1914 elektricky poháněný spouštěč a […]

Bosch testuje na německých silnicích automatickou jízdu
Bosch testuje na německých silnicích automatickou jízdu

Bosch testuje automatizované řízení na německých dálnicích. Cílem těchto aktivit je vyzkoušet a dále vylepšit automobily se samočinným řízením a ovládáním v každodenních jízdních situacích. Organizace TÜV SÜD potvrdila nezávislým znaleckým posudkem účinnost bezpečnostního konceptu vypracovaného za tímto účelem společností Bosch. „Už nic nebrání zkouškám prototypů na veřejně přístupných pozemních komunikacích,“ zní jednoznačný závěr písemného […]

Bosch vyrobil miliontý radarový senzor
Bosch vyrobil miliontý radarový senzor

Nejdůležitějším orientačním bodem při řízení automobilu je vpředu jedoucí vozidlo. Jak velký je odstup, jak rychle jede? Člověk to může odhadovat jen přibližně, ale radarové senzory změří tyto veličiny s maximální přesností až 20krát za sekundu – díky tomu jsou základem mnoha výkonných asistenčních systémů, které automaticky udržují požadovaný odstup od vpředu jedoucího vozidla, v […]

Nová aplikace Bosch fun2drive přináší diagnostiku vozidla a palubní počítač do chytrého telefonu
Nová aplikace Bosch fun2drive přináší diagnostiku vozidla a palubní počítač do chytrého telefonu

Řidiči si mohou s chytrým telefonem a novou bezplatnou aplikací fun2drive od společnosti Bosch načíst na cestách kódy chybových hlášení prostřednictvím rozhraní palubního diagnostického systému OBD vozidla a přímo je předat servisu. Aplikace kromě toho zaznamenává zajímavá cestovní data a ukazuje mnoha aktuálních provozních dat motoru. Chytrý telefon se tak stává rozšířeným palubním počítačem. Novou […]

Internetová platforma společnosti Mobility Media
Internetová platforma společnosti Mobility Media

Internetová platforma společnosti Mobility Media: „Drivelog“ představuje rozsáhlou nabídku pro řidiče a servisy. Přehled všech důležitých dat a informací o svém vlastním automobilu v dosahu jednoho kliknutí myší, k tomu pohodlné vyhledání správného servisu, rezervace termínu servisní prohlídky nebo zakoupení vhodných pneumatik: To vše a ještě více nabízí nová internetová platforma Drivelog, která je v […]

Deset milionů spouštěčů start/stop Bosch
Deset milionů spouštěčů start/stop Bosch

Nedávno byl v závodě Bosch v Hildesheimu vyroben desetimiliontý spouštěč pro systém start/stop v rámci celosvětové výrobní sítě společnosti Bosch. Poptávka po této hospodárné technice od zahájení její sériové výroby koncem roku 2007 neustále roste. „Již dnes je systémem start/stop vybaveno každé druhé nové vozidlo vyrobené v západní Evropě. V mnoha modelech je systém start/stop […]

Výkonová elektronika Bosch
Výkonová elektronika Bosch

Výkonová elektronika je nepostradatelnou součástí každého elektrického pohonu. Hliníkové pouzdro s elektronickými komponenty je často sotva větší než krabice od bot, přesto se však jedná o centrální rozhraní mezi elektromotorem a akumulátorem. Tento systém totiž přeměňuje stejnosměrný proud, který dodává akumulátor, na střídavý proud pro elektromotor. „Čím účinněji pracuje výkonová elektronika, tím delší je elektrický […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!