Bosch přináší do automobilu internet

, 17. června 2013, 12:42

Moderní chytré telefony a tablety jsou tak zajímavé především díky aplikacím. Jedná se přitom o bezpočet užitečných softwarových balíčků, díky nimž se lidem na cestách otvírá svět informací a komunikace prostřednictvím internetu. Od vynalezení chytrého telefonu bylo po celém světě vyvinuto již mnoho tisíc takových aplikací. Lze je stahovat z internetu buď zdarma, nebo za malý poplatek.

Zatímco dosud fungovali tito malí pomocníci pouze na přístrojích Apple a Android, otvírá Bosch nyní brány do tohoto světa také pro řidiče automobilů. „Naše nová multifunkční jednotka pro koncern General Motors zpřístupní řidičům svět internetu, a to s potřebnými úpravami pro specifické prostředí uvnitř automobilu,“ říká Dr. Uwe Thomas, předseda představenstva obchodní oblasti Car Multimedia ve společnosti Bosch. Během vývoje inovativního systému zúročil Bosch své velké zkušenosti v oboru automobilové techniky, jimiž disponuje jako největší dodavatel automobilového průmyslu na světě. „Dalším skvostem je jednoduché ovládání díky povelům pronášeným přirozenou řečí,“ říká Thomas.

Centrála pro zábavu, informace, komunikaci a ovládání
Prostřednictvím hlavního panelu multifunkční jednotky ve vozidlech GM ovládá řidič audiosystémy a videosystémy, přehrávače připojené prostřednictvím USB a Bluetooth®, chytré telefony, speciální systémy nouzového volání integrované do vozidla, jako je OnStar, telematické služby, přijímače rozhlasového vysílání (AM, FM, DAB, satelitní rádio Sirius XM nebo například internetové rádio Pandora®), kamerové parkovací systémy, ale i navigační systém a v neposlední řadě také klimatizaci. Zkrátka do vozidla jsou integrovány všechny myslitelné informační, zábavní a ovládací systémy. Zařízení kromě toho umožňuje vzájemnou komunikaci různých systémů, aniž by řidič pro to musel něco udělat. Díky tomu získá více informací, více komfortu a důmyslné funkce mu usnadňují práci při plnění mnoha úkolů. Odborníci z obchodní oblasti Bosch Car Multimedia tomu říkají „Driving Convenience“.

Bosch promění automobil v součást internetu
„Společnosti General Motors a Bosch připravily ve vzájemné spolupráci pro sériovou výrobu systém ‚CUE‘, Cadillac User Experience, který tvoří nový základ automobilových informačních a zábavních systémů,“ vysvětluje Uwe Thomas. CUE je prvním informačním systémem na světě, který pracuje s operačním systémem na platformě open source, konkrétně na softwarové platformě Linux pro přenosná zařízení. Linux zpřístupňuje informační systém řidiče nápadům kvalifikovaných vývojářů softwaru, a CUE díky tomu vstupuje do obrovského světa programů, jež jsou v současnosti k dispozici uživatelům moderních tabletů a chytrých telefonů.

Bosch tím zároveň překlenuje propast mezi krátkou životností atraktivních aplikací a dlouhou životností automobilu, která je typická a nezbytná pro automobilový průmysl, v němž je hlavní prioritou bezpečnost. „Platforma open source pro přenosná zařízení od společnosti Bosch je mostem mezi velmi spolehlivou automobilovou technikou a rapidně se měnícím světem softwaru pro mobilní a multimediální komunikaci,“ vysvětluje Uwe Thomas. Řidič si tak bude moci v budoucnosti individuálně přizpůsobovat mnoho ovládacích funkcí ve svém automobilu podle vlastních preferencí. I po uplynutí delší doby od koupě automobilu bude jeho informační a zábavní systém stále „mladý“. A radovat se z něj budou dokonce i následní majitelé ojetého vozu.

Nový prostor pro individuální funkce se tím otvírá i výrobcům automobilů.Teprve bezprostředně před dodáním vozidla nebo dokonce až u prodejce lze bez problémů nahrát nejnovější softwarové aktualizace. Napříklads cílem splnit speciální přání zákazníka, vyjít vstříc nárokům různých trhů nebo doplnit smysluplné opravy a modernizace.

Bosch vyvíjí a dodává multifunkční zařízení včetně centrální ovládací jednotky pro různé modelové řady koncernu General Motors. V současnosti jsou jím vybavovány typy Cadillac XTS, SRX a ATS modelového roku 2013 na severoamerickém trhu. Postupně bude tento výrobce montovat systém CUE i do dalších typů značky Cadillac. Na základě multifunkčního zařízení je vyvíjena platforma pro celou modelovou paletu koncernu General Motors.

CUE spojuje rozmanité funkce informačního a zábavního systému
Za ovládacím konceptem CUE se ukrývá automobilové know-how společností General Motors a Bosch, doplněné znalostmi o citlivém rozhraní mezi uživatelem a technikou. CUE sníží zatížení řidiče, bude ho informovat a bavit, zajistí mu pohodlí, ale zároveň nebude odvádět jeho pozornost od řízení. Řidič ovládá různé funkce v oblastech audio, video, navigace, komunikace nebo automobilových komfortních systémů velmi snadno prostřednictvím dotykového displeje, centrálního ovládacího panelu, tlačítek na volantu a hlasových pokynů v hovorové řeči.

Technika komunikuje s řidičem prostřednictvím volně programovatelného sdruženého přístroje, různých barevných displejů nebo hlasového výstupu audiosystému. Všechny uvedené funkce jsou ovládány multifunkční jednotkou Bosch. V prémiové variantě pracuje s tříjádrovým procesorem, operační pamětí 1 GB a pamětí flash s kapacitou 32 GB.

Pronášení povelů způsobem, „jak mi zobák narostl“
Z rozmanitých rafinovaných funkcí ovládací jednotky je nutné obzvlášť vyzdvihnout hlasové ovládání hovorovou řečí. Dosud se musel řidič naučit určité pořadí pronášených pokynů pro ovládání techniky. CUE mu ovšem porozumí i v případech, kdy bude k technice hovořit stejným způsobem jako ke svému spolujezdci. Z věty „Zavolej, prosím, do kanceláře Davidovi Schmidtovi“ si dokáže multifunkční jednotka odvodit svůj úkol, který spočívá ve vyhledání kontaktu na Davida Schmidta, zvolení jeho čísla do kanceláře, předání čísla do mobilního telefonu, aktivaci zařízení handsfree a navázání telefonního spojení – a to vše během sekundy. Hlasové ovládání CUE rozumí svému řidiči i v případech, že místo americké angličtiny bude hovořit například německy nebo dokonce dialektem.

Řidič si může také vyhledat konkrétní skladbu z 5.000 hudebních titulů na svém iPhonu. Jestliže bylo dosud vyhledávání titulů náročné a v silničním provozu občas i nebezpečné, stačí dnes pronést větu „Zahraj mi >>Speak to me<< od skupiny Pink Floyd“ a CUE vyhledá tuto skladbu na iPhonu, zapne audiosystém a z reproduktorů zazní nahrávka skupiny Pink Floyd. Jednodušeji už to nejde.

Přirozené hlasové pokyny výrazně usnadňují ovládání
Vývojáři společnosti Bosch dosáhli tímto způsobem hlasového ovládání cíle výrazně usnadnit život řidičům. CUE také zabraňuje předávání zbytečných informací, pokud nejsou jeho služby zapotřebí. Redukuje na minimum ukazatele na displejích a schová se za svůj elegantní design. Teprve, až když se přiblíží ruka k povrchu ovládacího panelu, hlásí se CUE opět k službám.

Ovládání je maximálně jednoduché, každý řidič, který si rozumí s chytrým telefonem nebo tabletem, intuitivně zvládne také ovládání systému CUE na multidotykovém displeji. Ovládání reaguje na gesta prstů, tlak prstu, pohyby prstů od sebe, posunování, atd. – odborníci pro to používají anglické výrazy, jako například „press“, „drag“, „nudge“, „fling“, „swipe“, „hold“, „spread“ nebo „pinch“. Citelným potvrzením přijetí pokynu je pro řidiče decentní mechanický impulz od ovládací jednotky.

Rozmanitá rozhraní
Systém CUE je připraven na rozmanitou komunikaci s externími přístroji a médii. K dispozici je až deset paralelních připojení prostřednictvím Bluetooth 3.0 a rozhraní USB, přípojky pro iPod a iPhone, čtečka paměťových karet SD, připojení Bluetooth pro mobilní telefony s hlasovým ovládáním, systém handsfree s potlačováním rušivého hluku a možnost načtení, vyhodnocení a reprodukce téměř všech běžných formátů zvukových a filmových nahrávek. „Multifunkční jednotka Bosch a systém Cadillac User Experience od společnosti General Motors zpřístupňují řidičům automobilu novou podobu komunikování, informování a ovládání,“ shrnuje Uwe Thomas ze společnosti Bosch přednosti této inovace.

Související články

Stereokamera Bosch zvyšuje komfort a bezpečnost
Stereokamera Bosch zvyšuje komfort a bezpečnost

Člověk vidí prostorově, může odhadovat vzdálenosti a výšku objektů a rozpoznávat pohyby v podélném směru pouze se dvěma očima. Vývojáři společnosti Bosch propůjčují nyní stejné schopnosti asistenčním systémům díky nové stereokameře. „Stereotechnika otvírá nové perspektivy pro bezpečnostní systémy založené na kamerovém snímání,“ vysvětluje Gerhard Steiger, předseda představenstva obchodní oblasti Chassis Systems Control ve společnosti Bosch. […]

Bosch se dotazoval kupujících ve třech zemích EU: Na prvním místě je bezpečnost
Bosch se dotazoval kupujících ve třech zemích EU: Na prvním místě je bezpečnost

Němečtí, italští a francouzští řidiči se v oblasti bezpečnosti shodují. Většina z nich oceňuje pomoc asistenčních systémů, především jako podporu v nebezpečných situacích. Na vrcholu oblíbenosti jsou funkce, které sledují slepý úhel nebo zabraňují nehodám prostřednictvím nouzového brzdění. Takový je výsledek reprezentativního dotazování řidičů v těchto třech zemích, které zorganizovala společnost Bosch koncem roku 2012. […]

Hydraulický hybridní systém Bosch – Průnik rozumu s radostí z jízdy
Hydraulický hybridní systém Bosch – Průnik rozumu s radostí z jízdy

Nový hydraulický, plně hybridní pohon Bosch spojuje hospodárnost s radostí z jízdy. Technika hydraulického hybridního pohonu, kterou Bosch vyvíjí ve spolupráci s koncernem PSA Peugeot Citroën, má jasný cíl, a tím je výrazné snížení spotřeby paliva a emisí CO2 u kompaktních vozů. Systém je vhodný také pro ostatní segmenty osobních vozů a městské dodávkové vozy. […]

100 let generátorů Bosch
100 let generátorů Bosch

Bosch představil před 100 lety jako světovou novinku první generátor s regulací napětí pro motorová vozidla. Zpočátku byl zamýšlen pouze jako zdroj energie pro nově zaváděné elektrické světlomety, nakonec však položil základy pro elektrifikaci automobilové výbavy. Brzy následovaly četné další elektrické spotřebiče, z produkce společnosti Bosch například již v roce 1914 elektricky poháněný spouštěč a […]

Bosch testuje na německých silnicích automatickou jízdu
Bosch testuje na německých silnicích automatickou jízdu

Bosch testuje automatizované řízení na německých dálnicích. Cílem těchto aktivit je vyzkoušet a dále vylepšit automobily se samočinným řízením a ovládáním v každodenních jízdních situacích. Organizace TÜV SÜD potvrdila nezávislým znaleckým posudkem účinnost bezpečnostního konceptu vypracovaného za tímto účelem společností Bosch. „Už nic nebrání zkouškám prototypů na veřejně přístupných pozemních komunikacích,“ zní jednoznačný závěr písemného […]

Bosch vyrobil miliontý radarový senzor
Bosch vyrobil miliontý radarový senzor

Nejdůležitějším orientačním bodem při řízení automobilu je vpředu jedoucí vozidlo. Jak velký je odstup, jak rychle jede? Člověk to může odhadovat jen přibližně, ale radarové senzory změří tyto veličiny s maximální přesností až 20krát za sekundu – díky tomu jsou základem mnoha výkonných asistenčních systémů, které automaticky udržují požadovaný odstup od vpředu jedoucího vozidla, v […]

Nová aplikace Bosch fun2drive přináší diagnostiku vozidla a palubní počítač do chytrého telefonu
Nová aplikace Bosch fun2drive přináší diagnostiku vozidla a palubní počítač do chytrého telefonu

Řidiči si mohou s chytrým telefonem a novou bezplatnou aplikací fun2drive od společnosti Bosch načíst na cestách kódy chybových hlášení prostřednictvím rozhraní palubního diagnostického systému OBD vozidla a přímo je předat servisu. Aplikace kromě toho zaznamenává zajímavá cestovní data a ukazuje mnoha aktuálních provozních dat motoru. Chytrý telefon se tak stává rozšířeným palubním počítačem. Novou […]

Internetová platforma společnosti Mobility Media
Internetová platforma společnosti Mobility Media

Internetová platforma společnosti Mobility Media: „Drivelog“ představuje rozsáhlou nabídku pro řidiče a servisy. Přehled všech důležitých dat a informací o svém vlastním automobilu v dosahu jednoho kliknutí myší, k tomu pohodlné vyhledání správného servisu, rezervace termínu servisní prohlídky nebo zakoupení vhodných pneumatik: To vše a ještě více nabízí nová internetová platforma Drivelog, která je v […]

Deset milionů spouštěčů start/stop Bosch
Deset milionů spouštěčů start/stop Bosch

Nedávno byl v závodě Bosch v Hildesheimu vyroben desetimiliontý spouštěč pro systém start/stop v rámci celosvětové výrobní sítě společnosti Bosch. Poptávka po této hospodárné technice od zahájení její sériové výroby koncem roku 2007 neustále roste. „Již dnes je systémem start/stop vybaveno každé druhé nové vozidlo vyrobené v západní Evropě. V mnoha modelech je systém start/stop […]

Výkonová elektronika Bosch
Výkonová elektronika Bosch

Výkonová elektronika je nepostradatelnou součástí každého elektrického pohonu. Hliníkové pouzdro s elektronickými komponenty je často sotva větší než krabice od bot, přesto se však jedná o centrální rozhraní mezi elektromotorem a akumulátorem. Tento systém totiž přeměňuje stejnosměrný proud, který dodává akumulátor, na střídavý proud pro elektromotor. „Čím účinněji pracuje výkonová elektronika, tím delší je elektrický […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!