Výkonová elektronika je nepostradatelnou součástí každého elektrického pohonu. Hliníkové pouzdro s elektronickými komponenty je často sotva větší než krabice od bot, přesto se však jedná o centrální rozhraní mezi elektromotorem a akumulátorem. Tento systém totiž přeměňuje stejnosměrný proud, který dodává akumulátor, na střídavý proud pro elektromotor.
„Čím účinněji pracuje výkonová elektronika, tím delší je elektrický dojezd,“ říká Joachim Fetzer, člen představenstva obchodní oblasti Bosch Gasoline Systems. „Naše aktuální systémy pohonu mají účinnost 92 procent – díky tomu mohou majitelé vozu využívat kapacitu svého akumulátoru nejlepším možným způsobem.“ I proto lze výkonovou elektroniku Bosch nalézt v extrémně hospodárném vozu Volkswagen XL1. Varianty tohoto systému se uplatňují rovněž v modelech Jetta Hybrid nebo Volkswagen e-up!, ale tato technika pracuje také ve vozech Fiat 500e, Porsche Panamera Hybrid a ve vznětových hybridních modelech koncernu PSA.
Různé příklady ukazují, jak mnohostranně použitelná je výkonová elektronika Bosch. Nejnovější generace 2.3 je vybavena pulzním střídačem pro napěťový rozsah od 150 do 430 voltů. „Naši výkonovou elektroniku můžeme použít jak v malém hybridním vozidlu pro každodenní cestování, tak i v čistě elektrickém sportovním vozu,“ říká Joachim Fetzer. Tento modul může napájet elektromotor s výkonem až 100 kW.
Kromě napěťového rozsahu je variabilní i fyzická podoba systému. Bosch nabízí jak variantu ve tvaru kvádru, tak i mimořádně plochou verzi.Nejnovější generace 2.3 je navíc o třetinu menší než dosavadní varianty. Díky tomu je lze uložit i do vozidel s nedostatkem volného prostoru – například do hybridních vozů, které mají pod kapotou spalovací motor i elektromotor.
Pulzní střídač a invertor pro moderní elektrické pohony
Zařízení generace 2.3 obsahuje kromě pulzního střídače také měnič DC-DC. Kombinace obou prvků do jednoho systému umožňuje mimořádně kompaktní konstrukci. Pulzní střídač přeměňuje stejnosměrný proud z akumulátoru na střídavý proud pro elektromotor. Opačný proces probíhá při brzdění, kdy je střídavý proud, získávaný během rekuperace, přeměňován na stejnosměrný proud. Jen tak lze energii uvolňovanou během zpomalování uložit do akumulátoru.
Měnič DC-DC snižuje vysoké napětí na úroveň 12V palubní sítě, k níž patří kromě audiosystému také spotřebiče, jako jsou světlomety. Měnič DC-DC navíc napájí proudem z lithium-iontového akumulátoru také komfortní a bezpečnostní systémy, jako je elektrický posilovač řízení, ESP nebo veškeré řídicí jednotky v palubní síti. Jsou-li zároveň v provozu světlomety, palubní elektronika a asistenční systémy, musí kompaktní elektronika vynaložit pořádný výkon, protože pak dosahuje elektrický proud hodnoty více než 150 ampérů.
Komentáře