Výkonová elektronika Bosch

, 21. června 2013, 7:59

Výkonová elektronika je nepostradatelnou součástí každého elektrického pohonu. Hliníkové pouzdro s elektronickými komponenty je často sotva větší než krabice od bot, přesto se však jedná o centrální rozhraní mezi elektromotorem a akumulátorem. Tento systém totiž přeměňuje stejnosměrný proud, který dodává akumulátor, na střídavý proud pro elektromotor.

„Čím účinněji pracuje výkonová elektronika, tím delší je elektrický dojezd,“ říká Joachim Fetzer, člen představenstva obchodní oblasti Bosch Gasoline Systems. „Naše aktuální systémy pohonu mají účinnost 92 procent – díky tomu mohou majitelé vozu využívat kapacitu svého akumulátoru nejlepším možným způsobem.“ I proto lze výkonovou elektroniku Bosch nalézt v extrémně hospodárném vozu Volkswagen XL1. Varianty tohoto systému se uplatňují rovněž v modelech Jetta Hybrid nebo Volkswagen e-up!, ale tato technika pracuje také ve vozech Fiat 500e, Porsche Panamera Hybrid a ve vznětových hybridních modelech koncernu PSA.

Různé příklady ukazují, jak mnohostranně použitelná je výkonová elektronika Bosch. Nejnovější generace 2.3 je vybavena pulzním střídačem pro napěťový rozsah od 150 do 430 voltů. „Naši výkonovou elektroniku můžeme použít jak v malém hybridním vozidlu pro každodenní cestování, tak i v čistě elektrickém sportovním vozu,“ říká Joachim Fetzer. Tento modul může napájet elektromotor s výkonem až 100 kW.

Kromě napěťového rozsahu je variabilní i fyzická podoba systému. Bosch nabízí jak variantu ve tvaru kvádru, tak i mimořádně plochou verzi.Nejnovější generace 2.3 je navíc o třetinu menší než dosavadní varianty. Díky tomu je lze uložit i do vozidel s nedostatkem volného prostoru – například do hybridních vozů, které mají pod kapotou spalovací motor i elektromotor.

Pulzní střídač a invertor pro moderní elektrické pohony
Zařízení generace 2.3 obsahuje kromě pulzního střídače také měnič DC-DC. Kombinace obou prvků do jednoho systému umožňuje mimořádně kompaktní konstrukci. Pulzní střídač přeměňuje stejnosměrný proud z akumulátoru na střídavý proud pro elektromotor. Opačný proces probíhá při brzdění, kdy je střídavý proud, získávaný během rekuperace, přeměňován na stejnosměrný proud. Jen tak lze energii uvolňovanou během zpomalování uložit do akumulátoru.

Měnič DC-DC snižuje vysoké napětí na úroveň 12V palubní sítě, k níž patří kromě audiosystému také spotřebiče, jako jsou světlomety. Měnič DC-DC navíc napájí proudem z lithium-iontového akumulátoru také komfortní a bezpečnostní systémy, jako je elektrický posilovač řízení, ESP nebo veškeré řídicí jednotky v palubní síti. Jsou-li zároveň v provozu světlomety, palubní elektronika a asistenční systémy, musí kompaktní elektronika vynaložit pořádný výkon, protože pak dosahuje elektrický proud hodnoty více než 150 ampérů.

Tisková zpráva Robert Bosch odbytová

Související články

Stereokamera Bosch zvyšuje komfort a bezpečnost
Stereokamera Bosch zvyšuje komfort a bezpečnost

Člověk vidí prostorově, může odhadovat vzdálenosti a výšku objektů a rozpoznávat pohyby v podélném směru pouze se dvěma očima. Vývojáři společnosti Bosch propůjčují nyní stejné schopnosti asistenčním systémům díky nové stereokameře. „Stereotechnika otvírá nové perspektivy pro bezpečnostní systémy založené na kamerovém snímání,“ vysvětluje Gerhard Steiger, předseda představenstva obchodní oblasti Chassis Systems Control ve společnosti Bosch. […]

Bosch přináší do automobilu internet
Bosch přináší do automobilu internet

Moderní chytré telefony a tablety jsou tak zajímavé především díky aplikacím. Jedná se přitom o bezpočet užitečných softwarových balíčků, díky nimž se lidem na cestách otvírá svět informací a komunikace prostřednictvím internetu. Od vynalezení chytrého telefonu bylo po celém světě vyvinuto již mnoho tisíc takových aplikací. Lze je stahovat z internetu buď zdarma, nebo za […]

Bosch se dotazoval kupujících ve třech zemích EU: Na prvním místě je bezpečnost
Bosch se dotazoval kupujících ve třech zemích EU: Na prvním místě je bezpečnost

Němečtí, italští a francouzští řidiči se v oblasti bezpečnosti shodují. Většina z nich oceňuje pomoc asistenčních systémů, především jako podporu v nebezpečných situacích. Na vrcholu oblíbenosti jsou funkce, které sledují slepý úhel nebo zabraňují nehodám prostřednictvím nouzového brzdění. Takový je výsledek reprezentativního dotazování řidičů v těchto třech zemích, které zorganizovala společnost Bosch koncem roku 2012. […]

Hydraulický hybridní systém Bosch – Průnik rozumu s radostí z jízdy
Hydraulický hybridní systém Bosch – Průnik rozumu s radostí z jízdy

Nový hydraulický, plně hybridní pohon Bosch spojuje hospodárnost s radostí z jízdy. Technika hydraulického hybridního pohonu, kterou Bosch vyvíjí ve spolupráci s koncernem PSA Peugeot Citroën, má jasný cíl, a tím je výrazné snížení spotřeby paliva a emisí CO2 u kompaktních vozů. Systém je vhodný také pro ostatní segmenty osobních vozů a městské dodávkové vozy. […]

100 let generátorů Bosch
100 let generátorů Bosch

Bosch představil před 100 lety jako světovou novinku první generátor s regulací napětí pro motorová vozidla. Zpočátku byl zamýšlen pouze jako zdroj energie pro nově zaváděné elektrické světlomety, nakonec však položil základy pro elektrifikaci automobilové výbavy. Brzy následovaly četné další elektrické spotřebiče, z produkce společnosti Bosch například již v roce 1914 elektricky poháněný spouštěč a […]

Bosch testuje na německých silnicích automatickou jízdu
Bosch testuje na německých silnicích automatickou jízdu

Bosch testuje automatizované řízení na německých dálnicích. Cílem těchto aktivit je vyzkoušet a dále vylepšit automobily se samočinným řízením a ovládáním v každodenních jízdních situacích. Organizace TÜV SÜD potvrdila nezávislým znaleckým posudkem účinnost bezpečnostního konceptu vypracovaného za tímto účelem společností Bosch. „Už nic nebrání zkouškám prototypů na veřejně přístupných pozemních komunikacích,“ zní jednoznačný závěr písemného […]

Bosch vyrobil miliontý radarový senzor
Bosch vyrobil miliontý radarový senzor

Nejdůležitějším orientačním bodem při řízení automobilu je vpředu jedoucí vozidlo. Jak velký je odstup, jak rychle jede? Člověk to může odhadovat jen přibližně, ale radarové senzory změří tyto veličiny s maximální přesností až 20krát za sekundu – díky tomu jsou základem mnoha výkonných asistenčních systémů, které automaticky udržují požadovaný odstup od vpředu jedoucího vozidla, v […]

Nová aplikace Bosch fun2drive přináší diagnostiku vozidla a palubní počítač do chytrého telefonu
Nová aplikace Bosch fun2drive přináší diagnostiku vozidla a palubní počítač do chytrého telefonu

Řidiči si mohou s chytrým telefonem a novou bezplatnou aplikací fun2drive od společnosti Bosch načíst na cestách kódy chybových hlášení prostřednictvím rozhraní palubního diagnostického systému OBD vozidla a přímo je předat servisu. Aplikace kromě toho zaznamenává zajímavá cestovní data a ukazuje mnoha aktuálních provozních dat motoru. Chytrý telefon se tak stává rozšířeným palubním počítačem. Novou […]

Internetová platforma společnosti Mobility Media
Internetová platforma společnosti Mobility Media

Internetová platforma společnosti Mobility Media: „Drivelog“ představuje rozsáhlou nabídku pro řidiče a servisy. Přehled všech důležitých dat a informací o svém vlastním automobilu v dosahu jednoho kliknutí myší, k tomu pohodlné vyhledání správného servisu, rezervace termínu servisní prohlídky nebo zakoupení vhodných pneumatik: To vše a ještě více nabízí nová internetová platforma Drivelog, která je v […]

Deset milionů spouštěčů start/stop Bosch
Deset milionů spouštěčů start/stop Bosch

Nedávno byl v závodě Bosch v Hildesheimu vyroben desetimiliontý spouštěč pro systém start/stop v rámci celosvětové výrobní sítě společnosti Bosch. Poptávka po této hospodárné technice od zahájení její sériové výroby koncem roku 2007 neustále roste. „Již dnes je systémem start/stop vybaveno každé druhé nové vozidlo vyrobené v západní Evropě. V mnoha modelech je systém start/stop […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!