Hydraulický hybridní systém Bosch – Průnik rozumu s radostí z jízdy

, 20. června 2013, 8:28

Nový hydraulický, plně hybridní pohon Bosch spojuje hospodárnost s radostí z jízdy. Technika hydraulického hybridního pohonu, kterou Bosch vyvíjí ve spolupráci s koncernem PSA Peugeot Citroën, má jasný cíl, a tím je výrazné snížení spotřeby paliva a emisí CO2 u kompaktních vozů. Systém je vhodný také pro ostatní segmenty osobních vozů a městské dodávkové vozy.

Konstrukce hydraulické hybridní soustavy umožňuje kromě toho realizovat také funkci podpory při akceleraci, kterou nabízejí jinak jen náročné elektrifikované pohony. Krátkodobé zvýšení výkonu, které umožňuje větší zrychlení, je výsledkem spolupráce mezi klasickým spalovacím motorem a hydraulickými jednotkami s příslušným tlakovým zásobníkem naplněným dusíkem. Hybridní soustava může podporovat zážehové nebo vznětové agregáty v provozních oblastech, v nichž nepracují optimálně. Koncept variabilního rozdělování výkonu umožňuje realizovat různé druhy pohonu. Krátké trasy lze překonávat s čistě hydraulickým pohonem, který využívá energii uloženou v zásobníku tlaku. V tomto případě zůstává spalovací motor vypnutý a vozidlo jezdí s nulovými emisemi. Při delších cestách nebo ve vyšších rychlostech zajišťuje pohon spalovací motor. Oba druhy pohonu lze ovšem také kombinovat. Vozidlo je pak uváděno do pohybu jak energií uloženou v hydraulickém systému, tak spalováním paliva. Krátkodobě je navíc k dispozici podpůrný efekt hydraulické soustavy.

Bosch a PSA spatřují v této technice velký potenciál. V kombinovaném režimu EU lze v porovnání s běžným spalovacím motorem ušetřit až 30 procent paliva. Kdo jezdí jen ve městě, uspoří dokonce až 45 procent. Dojezd malého vozu tak může být tímto alternativním pohonem výrazně prodloužen. Zvýšené hospodárnosti bylo dosaženo cíleným vzájemným sladěním obou komponentů poháněcí soustavy.

Hybridní systém navíc získává energii, která by byla jinak bez užitku ztracena. Do hydraulického zásobníku je během brzdění účinně ukládána kinetická energie, která je přeměňována na hydraulickou energii. Normálně by byla tato energie ztracena v podobě tepla uvolňovaného během tření brzdového obložení o pracovní povrch brzdy. Výhody hybridního pohonu se ukazují také při konstantní jízdě. Motor tak může pracovat v oblasti vysoké účinnosti a zároveň dodávat energii do hydraulického zásobníku.
Hydraulicko-mechanický systém umožňuje realizovat hybridní pohon s nízkými náklady při zachování vysokých nároků na robustnost a snadný servis. Nevyžaduje žádnou speciální infrastrukturu a lze jej používat kdekoli na světě.

Podrobný popis funkce
Hnací řetězec hydraulického hybridu je vybaven kromě klasického spalovacího motoru také tlakovým zásobníkem a nádrží pro hydraulickou kapalinu. Hydraulické jednotky stlačují prostřednictvím hydraulické kapaliny vrstvu plynu. Kapalina a plyn jsou od sebe odděleny. Ukládáním energie do vrstvy plynu se plyn stlačuje podobně jako pružina. V systému pak panuje tlak více než 300 barů. Množství energie, které lze uložit do tlakového zásobníku, závisí na velikosti systému. Jakmile je nutné energii ze zásobníku odebrat, funguje systém opačným způsobem. Plyn se opět rozpíná a prostřednictvím hydraulické kapaliny pohání hydraulický motor, který předává uloženou energii prostřednictvím převodovky poháněcímu ústrojí vozidla. Tlakový zásobník má v porovnání s lithium-iontovým akumulátorem elektromobilu sice menší kapacitu a dojezd, energie se však do něj ukládá podstatně rychleji a dokáže efektivněji využívat přebytečný výkon spalovacího motoru.

Spolupráce mezi společnostmi Bosch a PSA
Úzká spolupráce mezi společnostmi PSA Peugeot Citroën a Bosch má svůj základ ve smlouvě o kooperaci v oblasti vývoje z roku 2008. V rámci tohoto strategického partnerství uvedl Peugeot v roce 2011 do sériové výroby typ 3008 HYbrid4, první hybridní osobní vůz na světě se vznětovým motorem a odděleným pohonem náprav. Koncern PSA Peugeot Citroën vyvinul elektrické komponenty (elektromotor, výkonovou elektroniku a vysokonapěťový generátor) a pro hybridní vozidla nezbytné specifické úpravy konstrukce elektronicky řízeného stabilizačního systému ESP® v úzké spolupráci se společností Bosch. PSA v současnosti vyrábí s tímto konceptem pohonu také kombi Peugeot 508 RHX, sedan 508 HYbrid4 a Citroën DS5 HYbrid4. Bosch dodává komponenty elektrické části hnacího řetězce i pro všechny výše uvedené typy.

Související články

Nová aplikace Bosch fun2drive přináší diagnostiku vozidla a palubní počítač do chytrého telefonu
Nová aplikace Bosch fun2drive přináší diagnostiku vozidla a palubní počítač do chytrého telefonu

Řidiči si mohou s chytrým telefonem a novou bezplatnou aplikací fun2drive od společnosti Bosch načíst na cestách kódy chybových hlášení prostřednictvím rozhraní palubního diagnostického systému OBD vozidla a přímo je předat servisu. Aplikace kromě toho zaznamenává zajímavá cestovní data a ukazuje mnoha aktuálních provozních dat motoru. Chytrý telefon se tak stává rozšířeným palubním počítačem. Novou […]

Bosch vyrobil miliontý radarový senzor
Bosch vyrobil miliontý radarový senzor

Nejdůležitějším orientačním bodem při řízení automobilu je vpředu jedoucí vozidlo. Jak velký je odstup, jak rychle jede? Člověk to může odhadovat jen přibližně, ale radarové senzory změří tyto veličiny s maximální přesností až 20krát za sekundu – díky tomu jsou základem mnoha výkonných asistenčních systémů, které automaticky udržují požadovaný odstup od vpředu jedoucího vozidla, v […]

Internetová platforma společnosti Mobility Media
Internetová platforma společnosti Mobility Media

Internetová platforma společnosti Mobility Media: „Drivelog“ představuje rozsáhlou nabídku pro řidiče a servisy. Přehled všech důležitých dat a informací o svém vlastním automobilu v dosahu jednoho kliknutí myší, k tomu pohodlné vyhledání správného servisu, rezervace termínu servisní prohlídky nebo zakoupení vhodných pneumatik: To vše a ještě více nabízí nová internetová platforma Drivelog, která je v […]

Stereokamera Bosch zvyšuje komfort a bezpečnost
Stereokamera Bosch zvyšuje komfort a bezpečnost

Člověk vidí prostorově, může odhadovat vzdálenosti a výšku objektů a rozpoznávat pohyby v podélném směru pouze se dvěma očima. Vývojáři společnosti Bosch propůjčují nyní stejné schopnosti asistenčním systémům díky nové stereokameře. „Stereotechnika otvírá nové perspektivy pro bezpečnostní systémy založené na kamerovém snímání,“ vysvětluje Gerhard Steiger, předseda představenstva obchodní oblasti Chassis Systems Control ve společnosti Bosch. […]

Bosch přináší do automobilu internet
Bosch přináší do automobilu internet

Moderní chytré telefony a tablety jsou tak zajímavé především díky aplikacím. Jedná se přitom o bezpočet užitečných softwarových balíčků, díky nimž se lidem na cestách otvírá svět informací a komunikace prostřednictvím internetu. Od vynalezení chytrého telefonu bylo po celém světě vyvinuto již mnoho tisíc takových aplikací. Lze je stahovat z internetu buď zdarma, nebo za […]

Bosch se dotazoval kupujících ve třech zemích EU: Na prvním místě je bezpečnost
Bosch se dotazoval kupujících ve třech zemích EU: Na prvním místě je bezpečnost

Němečtí, italští a francouzští řidiči se v oblasti bezpečnosti shodují. Většina z nich oceňuje pomoc asistenčních systémů, především jako podporu v nebezpečných situacích. Na vrcholu oblíbenosti jsou funkce, které sledují slepý úhel nebo zabraňují nehodám prostřednictvím nouzového brzdění. Takový je výsledek reprezentativního dotazování řidičů v těchto třech zemích, které zorganizovala společnost Bosch koncem roku 2012. […]

100 let generátorů Bosch
100 let generátorů Bosch

Bosch představil před 100 lety jako světovou novinku první generátor s regulací napětí pro motorová vozidla. Zpočátku byl zamýšlen pouze jako zdroj energie pro nově zaváděné elektrické světlomety, nakonec však položil základy pro elektrifikaci automobilové výbavy. Brzy následovaly četné další elektrické spotřebiče, z produkce společnosti Bosch například již v roce 1914 elektricky poháněný spouštěč a […]

Bosch testuje na německých silnicích automatickou jízdu
Bosch testuje na německých silnicích automatickou jízdu

Bosch testuje automatizované řízení na německých dálnicích. Cílem těchto aktivit je vyzkoušet a dále vylepšit automobily se samočinným řízením a ovládáním v každodenních jízdních situacích. Organizace TÜV SÜD potvrdila nezávislým znaleckým posudkem účinnost bezpečnostního konceptu vypracovaného za tímto účelem společností Bosch. „Už nic nebrání zkouškám prototypů na veřejně přístupných pozemních komunikacích,“ zní jednoznačný závěr písemného […]

Deset milionů spouštěčů start/stop Bosch
Deset milionů spouštěčů start/stop Bosch

Nedávno byl v závodě Bosch v Hildesheimu vyroben desetimiliontý spouštěč pro systém start/stop v rámci celosvětové výrobní sítě společnosti Bosch. Poptávka po této hospodárné technice od zahájení její sériové výroby koncem roku 2007 neustále roste. „Již dnes je systémem start/stop vybaveno každé druhé nové vozidlo vyrobené v západní Evropě. V mnoha modelech je systém start/stop […]

Výkonová elektronika Bosch
Výkonová elektronika Bosch

Výkonová elektronika je nepostradatelnou součástí každého elektrického pohonu. Hliníkové pouzdro s elektronickými komponenty je často sotva větší než krabice od bot, přesto se však jedná o centrální rozhraní mezi elektromotorem a akumulátorem. Tento systém totiž přeměňuje stejnosměrný proud, který dodává akumulátor, na střídavý proud pro elektromotor. „Čím účinněji pracuje výkonová elektronika, tím delší je elektrický […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!