Zejména na deklarování kvality ´neznačkových´ náhradních dílů od aftermarketových dodavatelů, na obecné představení servisních konceptů provozovaných právě těmito subjekty a rovněž na činnost pořádajícího Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA) byla zaměřena tisková konference v pražském hotelu Michael.
Význam profesního sdružení SISA na poli autoopravárenství nejlépe dokládá fakt, že jeho členské firmy představují přibližně 80% podíl na trhu autodílů v České republice. SISA za dobu své téměř 20-ti leté existence a ve spolupráci s min. dopravy a s Českou obchodní inspekcí výrazným způsobem přispěla ke kultivaci prostředí v oblasti nezávislého aftermarketu. Dlouhodobě a systematicky prezentuje naprosto srovnatelnou kvalitu, funkčnost a spolehlivost tzv. aftermarketových autodílů na trhu náhradní spotřeby při opravách nových i starších vozidel. Zároveň upozorňuje na právo každého opraváře zvolit si svobodně svého dodavatele autodílů a servisního vybavení a také právo každého motoristy vybrat si podle svého uvážení servis pro opravu svého automobilu. „Toto nezpochybnitelné právo je zaručeno platností tzv. Blokové výjimky v zemích EU, přestože sílí dezinformační tlaky výrobců automobilů a jejich národních distributorů a dealerů na motoristickou veřejnost nepodloženými tvrzeními o vyšší kvalitě značkových servisů a ´originálních´ značkových náhradních dílů,“ uvedl prezident SISA Jiří Sýkora.
Opravy v autorizovaných tzv. značkových servisech jednotlivých automobilek vyjdou majitele vozidel zpravidla dráž než v neautorizované autoopravně. Značky to vysvětlují tím, že používají kvalitnější díly, modernější technické vybavení, více odborně vyškolený personál a že mají přístup ke všem technickým datům vozidla přímo od výrobce. Přitom to vše mají na stejné úrovni k dispozici i tzv. neautorizované (nezávislé) autoopravny, zařazené do servisních konceptů velkých dodavatelských aftermarketových firem. Standardy a kvalitativní požadavky, které musí zájemce o vstup do takového konceptu splnit, jsou totiž stejně náročné a tvrdé jako u značkových autorizovaných servisů. Přítomným novinářům ze všech významných motoristických a zpravodajských médií své servisní sítě představili zástupci renomovaných společností Bosch (Bosch Car Servis), APM Automotive (AutoProfiteam), Elit (Partner Elit) či Trost (AutoFit).
V Česku působí přibližně 4.500 nezávislých autoopraven, z nichž třetina (cca 1.500) je právě součástí některého ze servisních konceptů. „V těchto servisních sítích však nejsou zastoupeny pouze nezávislé autoopravny, ale stále častěji do nich vstupují i značkové autorizované servisy. V našem konceptu AutoProfiteam jich neustále přibývá a proč by o zapojení stály, kdyby nezávislou síť považovaly za méně kvalitní? Stejný trend je i v servisních konceptech ostatních aftermarketových provozovatelů,“ poukázal na zajímavou skutečnost manažer AutoProfiteamu společnosti APM Automotive Josef Polák. „Pro členy svých konceptů jejich provozovatelé zajišťují nejen autodíly stejné kvality s originálními ´značkovými´, ale také špičkové technické a informační vybavení, potřebná data ke všem automobilům a odborná školení pracovníků na všech pozicích. To vše na srovnatelné úrovni jako servisní pracoviště u dealerů nových automobilů,“ doplnil ho country mananažer Trost ČR Lukáš Ondráček.
Proto mohou nezávislé autoopravny servisovat i nová vozidla ještě v záruční době od výrobce, aniž by to jakkoliv záruku rušilo nebo omezovalo. Musí ale samozřejmě přitom dodržovat postup doporučovaný automobilkou, stejně jako je tomu ve značkovém servise. „Pochopitelně musí být v rámci těchto oprav nebo pravidelné údržby dodržovány předepsané servisní intervaly, používány schválené autodíly a vyplňována servisní knížka, ať už v elektronické nebo papírové podobě,“ informoval Tomáš Kabrhel, zodpovědný za fleetový program v servisním konceptu společnosti Elit. A právě to, že služeb ´nezávislých´ servisních konceptů využívají k opravám svých vozových parků velké společnosti jako RWE, Česká pošta a mnoho dalších má na potvrzení vysoké kvality odváděné práce a dodržování nejvyšších standardů velkou váhu.
Že segmentu produkce autodílů pro aftermarket věnují maximální pozornost všichni významní výrobci a producenti prvovýrobních komponentů montovaných při výrobě nových automobilů dokladovali zástupci jednoho z největších světových dodavatelů originálních autodílů Bosch. Vedoucí divize automobilové techniky českého zastoupení Lukáš Nekola i jeho ´aftermarketový´ kolega Peter Skyva potvrdili materiálovou a technologickou výrobní, a tudíž i celkovou kvalitativní shodu originálních (OE) dílů s autodíly určenými na trh náhradní spotřeby a jejich snadno kontrolovatelné a doložitelné dodávání distributory svým odběratelům, kteří je poté používají při opravách vozidel koncových zákazníků. Stejnou váhu oběma ´stranám´ od dodavatelů servisního vybavení či producentů informačních systémů a technických dat rovněž potvrdili například jednatel společnosti Siems a Klein (servisní vybavení) René Dubský nebo obchodní manažeři dodavatel e specializovaných dat a programů na výpočet škod a následných nákladů na opravy havarovaných automobilů Audatex Miroslav Richter s Matejem Zajcem.
Pohled na vývoj poměru sil mezi značkovými a nezávislými servisy v evropském kontextu mimo jiné zmínil prezident Svazu autoopraven České republiky (SAČR) Josef Lhoták. Zmíněná organizace, stejně jako SISA intenzivně spolupracující se svými profesně blízkými celoevropskými institucemi, monitoruje vývoj v různých sférách nejen tuzemské autobranže. „Zajímavá jsou čísla na našem sousedním, německém trhu. Zatímco v roce 2002 měly autorizované servisy podíl všech oprav vozidel 61% a nezávislé jen 28%, během následujících deseti let značkové o 5% poklesly, zatímco neznačkové zaznamenaly nárůst o 14%. Podle toho lze poměrně dobře usuzovat trend autoopravárenství v nejbližších letech i u nás v Česku. Obecně lze říci, že zatím v Německu i u nás platí, že autorizované opravny mají převahu při opravách zánovních aut a s jejich přibývajícím stářím se situace obrací ve prospěch nezávislých servisů. Ovšem s obecným poznáním, že i záruční opravy mohou bez problémů vykonávat seriozní neznačkové opravny, se do budoucna i tento stav více vyrovná,“ řekl na závěr J.Lhoták.
Smysl a cíl uspořádané tiskové konference nejlépe shrnul tajemník SISA Miroslav Brůžek: „Informací o srovnatelné kvalitě značkových nebo neznačkových opraven, originálních nebo aftermarketových autodílech, možnostech svobodné volby kde servisovat automobily jakékoliv značky, typu či stáří a dalších aspektů konkurence obou stran je dostatek. Jde jen o to je správně interpretovat a hlavně s nimi neustále seznamovat profesionály v autobranži i motoristickou veřejnost.“
Komentáře