V České republice vznikl nový portál, zabývající se aktuálním děním v rámci automobilové kauzy Dieselgate. Informuje o vývoji kauzy v českém i mezinárodním kontextu. Portál rovněž sdružuje potencionálně poškozené a ve spolupráci s advokátní kanceláří zdarma posuzuje jejich právní nároky.
Proč vznikl projekt Das Problem?
V současné době hýbe světem i Českou republikou automobilová kauza týkající se koncernu Volkswagen. Na společnost Volkswagen již bylo podáno několik hromadných žalob ve Spojených státech amerických i Evropě. Projekt Das Problem. si klade za cíl aktivně sledovat dění týkající se emisní kauzy Volkswagen. Monitorujeme vývoj kauzy v českém, evropském i celosvětovém měřítku. Na portále www.dasproblem.cz shromažďujeme články, aktuální informace a vyjádření, které se kauzy týkají. Přinášíme přehledné informace o aktuálním vývoji a dění ve věci Dieselgate. Projekt Das Problem. zároveň sdružuje potenciálně postižené v této kauze za účelem budoucího podání „hromadné žaloby“* proti automobilce Volkswagen kvůli softwaru, který cíleně podváděl při emisních testech.
Kauza VW v číslech
- Emisní podvod Volkswagenu se týká téměř 11 milionů aut.
- Nejvíce problémových aut se vyskytuje v Německu (2,8 mil.), Velké Británii (1,2 mil.) a Francii (0,9 mil.).
- V ČR se tento problém týká asi 148.000 auto (z toho 101.000 značky Škoda, 38.000 Volkswagen, 7.000 Audi a 1.800 Seat)
Jak poznat vozidlo s falšujícím software?
Jak identifikovat vozidlo podle modelového roku zjistíte na 10. pozici VIN kódu vašeho vozidla. Zda má i váš vůz namontován motor se softwarem falšujícím testy poznáte podle písmenného kódu motoru, konkrétně podle prvního písmena C ve čtyřpísmenném označení. Typový štítek motoru najdete např. v servisní knížce svého vozu.
Zda vaše auto značky Škoda obchází emise můžete zjistit také přímo na webu skoda-auto.cz (v záložce Ověření softwaru naftových motorů) Podobně můžete pomocí VIN kódu ověřit na webu i vůz značky Audi, Seat nebo Volkswagen.
Typ škod vzniklých na základě emisního podvodu v kauze VW Dieselgate
- Náklady na opravu, respektive uvedení vozu do stavu deklarovaného při prodeji vozidla, tzn. vozidlo splňuje normu Euro5
- Náklady na zapůjčení náhradního vozidla po dobu opravy
- Náklady spojené se ztrátou času řidiče spojenou s přistavením vozidla do opravy a vyzvednutím z opravy + náklady na spotřebované PHM
- Předpokládá se, že vozidlo po opravě nebude mít stejný výkon dle TP a zvýší se i jeho spotřeba. Z toho vyplývá škoda: rozdíl v ceně vozidel s nižším výkonem + škoda, která je spojená s vyšší spotřebou vozidla po úpravě SW. Předpoklad je cca o 1 litr, což může při nájezdu 30.000 km/rok být (300 l PHM navíc x 30 Kč/l = 9.000 Kč). Rozdíl v ceně a navýšení spotřeby by se určilo individuálně znaleckým posudkem.
- Snížení prodejnosti ojetého vozidla – vozidlo s nižším výkonem a zvýšenou spotřebou bude mít nižší popularitu a sníženou prodejnost v ČR a hlavně v DE = potenciální škoda v úrovni cca 10% z ceny ojetiny = odhad u Octavie např. 25.000 Kč (36 měsíců/120.000 km)
- Nikdo doposud neřekl, jakou normu vozidla splňují. Předpokládáme, že alespoň Euro4. Z toho vyplývá, že stát bude chtít doplatit silniční daň (rozdíl mezi úrovní Euro5 a Euro4) po dobu užívání vozidla/vozidel.
- Pokud by nedošlo k opravě, vznikla by škoda majiteli vozidla v rozdílu pořizovací ceny vozidla splňující normu Euro5 a nesplňující tuto normu. Odhad cca 50.000 Kč
- Dále se jedná o újmu, která vznikla majiteli vozidla. Vyplývá z podvodu, který byl způsoben výrobcem vozidla. Tuto újmu bude potřeba vyčíslit a určitě bude předmětem sporu.
Existuje zde rovněž možnost požádat o vykoupení vozidla zpět z důvodu ztráty důvěry ke značce VW, Audi, Škoda apod. Vyjednání prodeje vozu zpět je možné po zajištění odhadu ceny vozu.
Právní posouzení zdarma
Pokud se jako zákazníci Volkswagenu nebo jeho dceřiných firem cítíte být jeho praktikami poškozeni a domníváte-li se, že jste mohli být v rámci kauzy Dieselgate poškozeni, přihlaste se prostřednictvím projektu Das Problem. k nezávislému posouzení právní kanceláří. Právní posouzení je v této záležitosti zdarma.
Komentáře