Das Problem: Nový portál věnující se problematice Dieselgate

, 9. října 2015, 9:58

V České republice vznikl nový portál, zabývající se aktuálním děním v rámci automobilové kauzy Dieselgate. Informuje o vývoji kauzy v českém i mezinárodním kontextu. Portál rovněž sdružuje potencionálně poškozené a ve spolupráci s advokátní kanceláří zdarma posuzuje jejich právní nároky.

Proč vznikl projekt Das Problem?
V současné době hýbe světem i Českou republikou automobilová kauza týkající se koncernu Volkswagen. Na společnost Volkswagen již bylo podáno několik hromadných žalob ve Spojených státech amerických i Evropě. Projekt Das Problem. si klade za cíl aktivně sledovat dění týkající se emisní kauzy Volkswagen. Monitorujeme vývoj kauzy v českém, evropském i celosvětovém měřítku. Na portále  www.dasproblem.cz shromažďujeme články, aktuální informace a vyjádření, které se kauzy týkají. Přinášíme přehledné informace o aktuálním vývoji a dění ve věci Dieselgate. Projekt Das Problem. zároveň sdružuje potenciálně postižené v této kauze za účelem budoucího podání „hromadné žaloby“* proti automobilce Volkswagen kvůli softwaru, který cíleně podváděl při emisních testech.

Kauza VW v číslech

  • Emisní podvod Volkswagenu se týká téměř 11 milionů aut.
  • Nejvíce problémových aut se vyskytuje v Německu (2,8 mil.), Velké Británii (1,2 mil.) a Francii (0,9 mil.).
  • V ČR se tento problém týká asi 148.000 auto (z toho 101.000 značky Škoda, 38.000 Volkswagen, 7.000 Audi a 1.800 Seat)

Jak poznat vozidlo s falšujícím software?
Jak identifikovat vozidlo podle modelového roku zjistíte na 10. pozici VIN kódu vašeho vozidla. Zda má i váš vůz namontován motor se softwarem falšujícím testy poznáte podle písmenného kódu motoru, konkrétně podle prvního písmena C ve čtyřpísmenném označení. Typový štítek motoru najdete např. v servisní knížce svého vozu.

Zda vaše auto značky Škoda obchází emise můžete zjistit také přímo na webu skoda-auto.cz (v záložce Ověření softwaru naftových motorů) Podobně můžete pomocí VIN kódu ověřit na webu i vůz značky Audi, Seat nebo Volkswagen.

Typ škod vzniklých na základě emisního podvodu v kauze VW Dieselgate

  • Náklady na opravu, respektive uvedení vozu do stavu deklarovaného při prodeji vozidla, tzn. vozidlo splňuje normu Euro5
  • Náklady na zapůjčení náhradního vozidla po dobu opravy
  • Náklady spojené se ztrátou času řidiče spojenou s přistavením vozidla do opravy a vyzvednutím z opravy + náklady na spotřebované PHM
  • Předpokládá se, že vozidlo po opravě nebude mít stejný výkon dle TP a zvýší se i jeho spotřeba. Z toho vyplývá škoda: rozdíl v ceně vozidel s nižším výkonem + škoda, která je spojená s vyšší spotřebou vozidla po úpravě SW. Předpoklad je cca o 1 litr, což může při nájezdu 30.000 km/rok být (300 l PHM navíc x 30 Kč/l = 9.000 Kč). Rozdíl v ceně a navýšení spotřeby by se určilo individuálně znaleckým posudkem.
  • Snížení prodejnosti ojetého vozidla – vozidlo s nižším výkonem a zvýšenou spotřebou bude mít nižší popularitu a sníženou prodejnost v ČR a hlavně v DE = potenciální škoda v úrovni cca 10% z ceny ojetiny = odhad u Octavie např. 25.000 Kč (36 měsíců/120.000 km)
  • Nikdo doposud neřekl, jakou normu vozidla splňují. Předpokládáme, že alespoň Euro4. Z toho vyplývá, že stát bude chtít doplatit silniční daň (rozdíl mezi úrovní Euro5 a Euro4) po dobu užívání vozidla/vozidel.
  • Pokud by nedošlo k opravě, vznikla by škoda majiteli vozidla v rozdílu pořizovací ceny vozidla splňující normu Euro5 a nesplňující tuto normu. Odhad cca 50.000 Kč
  • Dále se jedná o újmu, která vznikla majiteli vozidla. Vyplývá z podvodu, který byl způsoben výrobcem vozidla. Tuto újmu bude potřeba vyčíslit a určitě bude předmětem sporu.

Existuje zde rovněž možnost požádat o vykoupení vozidla zpět z důvodu ztráty důvěry ke značce VW, Audi, Škoda apod. Vyjednání prodeje vozu zpět je možné po zajištění odhadu ceny vozu.

Právní posouzení zdarma
Pokud se jako zákazníci Volkswagenu nebo jeho dceřiných firem cítíte být jeho praktikami poškozeni a domníváte-li se, že jste mohli být v rámci kauzy Dieselgate poškozeni, přihlaste se prostřednictvím projektu Das Problem. k nezávislému posouzení právní kanceláří. Právní posouzení je v této záležitosti zdarma.

Související články

Gigantická aféra Volkswagenu – koncern falšoval testy emisí spalin
Gigantická aféra Volkswagenu – koncern falšoval testy emisí spalin

Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) zveřejnila 18. září odhalení, které může zatřást celým mezinárodním automobilovým trhem. Jeden z největších světových producentů automobilů falšoval výsledky emisních testů, aby jeho motory mohly do prodeje. Mluví se o nejméně 11 milionech vozů prodaných po celém světě. Diesel musí kouřit… Toto známé rčení je již delší […]

FCD.eu – VW podvádí emise sám, nebo je to problém i dalších soutěžitelů?
FCD.eu – VW podvádí emise sám, nebo je to problém i dalších soutěžitelů?

Přinášíme další informace týkající se aféry koncernu VW. Protože kauza podvodného měření emisí je velmi rozsáhlá, v médiích se objevují různé informace a celkově není vůbec jednoduchá, přinášíme Vám vyjádření od odborníka na tuto problematiku, pana Fleischhanse. Ten tuto událost objasňuje více po technické stránce a v širších souvislostech. K odhalení podvodu, že vůz skutečně […]

Rádiofórum o kauze VW
Rádiofórum o kauze VW

Je podvod s emisemi dieselů od Volkswagenu zločin? Mnohé státy začaly skandál vyšetřovat, ČR vyčkává, i když se u nás takových aut prodalo na 150 tisíc, včetně Škody. Německá prokuratura zodpovědné manažery vyšetřuje pro podvod. Moderuje Petr Schwarz.

FCD.eu –  Nestandardní chování emisních systémů v silničním provozu nejen u VW
FCD.eu – Nestandardní chování emisních systémů v silničním provozu nejen u VW

V silničním provozu můžeme u některých vozidel i mimo koncernové vozy VW pozorovat chování jejich managementu motoru, které by bylo zcela nemožné během emisního testu na válcové homologační zkušebně. Z těchto faktů lze tedy usuzovat, že diagnostické algoritmy řídících jednotek vozidel mnoha výrobců rozpoznají, že se aktuálně nenacházejí v homologačním emisním testu. Pokud by tomu […]

APPAA: V Americe o dieselgate téměř nikdo neví
APPAA: V Americe o dieselgate téměř nikdo neví

Tam, kde kauza s upraveným softwarem od Volkswagenu vznikla, tedy ve Spojených státech, o ní v obchodní branži prý nikdo neví. „Když jsem to zjistil, byl to pro mne šok,“ říká v rozhovoru pro E15.cz Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů. Jeho slova se opírají o terénní šetření přímo v USA. Říkáte, že ve […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!