První duben je za námi. Nejen na servisech BestDrive vrcholí přezouvání aut ze zimních pneumatik na letní. Spousta řidičů investovala do nových letních pneumatik a někteří možná přemýšlí i nad tím, jak pneumatiky využít co nejlépe. Může vůbec řidič ovlivnit to, jak dlouho bude na pneumatikách jezdit? Jak na to?
Hned z počátku dobrá zpráva pro všechny ekonomicky nebo ekologicky smýšlející řidiče. Jde to. Každý z nás může svým „motoristickým“ chováním prodloužit životnost svých pneumatik. V první řadě – jde o styl jízdy. Plynulá jízda s lehkou nohou na plynu i brzdě. Ladné průjezdy zatáčkou. Zapomeňte na driftování, smyky, prudké rozjezdy i brzdění. Samozřejmě – s ohledem na bezpečnost!!!
Na druhém místě je správný tlak v pneumatikách. Stále je poměrně velká skupina řidičů, kteří opomíjejí pravidelnou kontrolu tlaku v pneumatikách. Ta by měla probíhat zhruba každé 2 týdny. Správnou hodnotu tlaku pneumatik najdete na víčku palivové nádrže nebo na sloupku vozidla. Pokud informace chybí, určitě mu poradí v každém pneuservise. Při huštění je potřeba přihlédnout jak k rozměru pneumatik, tak i k zatížení vozidla. Pokud řidič ví, že pravidelná kontrola tlaku je nad jeho síly, může mu pomoci nahuštění pneumatik inertním plynem. Plyn je netečný – nereaguje s kyslíkem, atmosférickou vlhkostí ani olejem. Díky těmto fyzikálním vlastnostem mají pneumatiky dlouhodobě stálý tlak. Plyn navíc zvýší životnost pneumatik i disků, sníží spotřebu pohonných hmot a zajistí lepší komfort a bezpečnost jízdy.
A poslední podmínkou, která zvýší životnost pneumatik, je správně seřízený podvozek automobilu. Někdo si může myslet, že podvozek automobilu s pneumatikami příliš nesouvisí. Opak je pravdou. Výrobci vozidel i pneumatik při vývoji spolupracují – aby maximalizovali jak ekonomiku, tak bezpečnost provozu.
Zákazníky u pneumatik zajímá nejen bezpečí, ale i jejich životnost. A tu lze velmi významně prodloužit, pokud je podvozek automobilu ve správném nastavení. Co si představit pod slovním „správně seřízený podvozek automobilu“?
Nesprávně seřízená geometrie náprav může zkrátit životnost pneumatik až o 80%. V servisech BestDrive používáme pro měření geometrie ty nejmodernější technologie, které prochází pravidelnou kalibrací. Díky těmto přístrojům jsme schopni změřit všechny potřebné parametry jako sbíhavost kol, odklon, záklon, vzájemné přesazení náprav, rozdíly rejdů apod. Pokud to konstrukce vozidla umožňuje, provedeme seřízení těchto prvků náprav na požadované hodnoty. Nevyladěná geometrie náprav se kromě zvýšeného opotřebení pneumatik může projevit i pískáním pneumatik v zatáčkách nebo tím, že vozidlo nejede ve dvou stopách a samovolně vychyluje z přímého směru. Každý zákazník, který si v servisech BestDrive nechá zkontrolovat geometrii, samozřejmě obdrží protokol s výsledkem měření i jeho odborné posouzení.
Řidiči hodně podceňují tlumiče pérování automobilu. Pokud jsou málo účinné, dokáží nevratně poškodit běhoun pneumatiky a zkrátit tak jejich životnost. Hlavní úlohou tlumičů je totiž zajišťovat maximální kontakt pneumatik s vozovkou. A to nejen při jízdě v přímém směru, ale i v zatáčkách a především při brzdění vozidla. Pokud není vlivem opotřebených tlumičů kontakt pneumatik s vozovkou zajištěný, nemohou být dokonale přenášeny ani hnací a ani brzdné síly. V dezénu pneumatik se kvůli nadměrnému kmitání netlumeného kola vytvoří nenávratné „pilovité“ poškození a pneumatiky je nutné vyměnit. V provozovnách BestDrive provádíme jak kontrolu technického stavu tlumičů, tak na vybraných pobočkách i test pomocí speciálního testovacího zařízení včetně protokolu s výsledkem měření.
A třetí – poslední část podvozku – která má vliv na životnost pneumatik, jsou brzdy. Nesouměrnost účinku brzd se kromě bezpečnosti výrazně podepíše i zkrácení životnosti pneumatik. Brzdy jsou bezpochyby nejdůležitější součástí celého vozidla, jejich úkol není snadný: krátká brzdná dráha, rovnoměrný účinek a vysoká spolehlivost. Dnešní vozidla jsou vybavena moderními brzdovými systémy, které zajišťují řiditelnost vozidla při nouzovém brzdění a také koordinují jízdu řidiče, při případném smyku v zatáčkách. Žádný z těchto systémů však nemůže fungovat správně, pokud není v pořádku základní mechanika brzd. Dalším rizikem jsou vysoké teploty vznikající při brzdění. Mezi třecími materiály často dochází k teplotám přesahujících 700°C. Velmi častá závada je tzv. přidírání brzd. Ta vede, krom jiného, k zvýšeným teplotám kola a tím i nárůstu tlaku v pneumatice, což způsobí nadměrné opotřebení pneumatiky ve středové části dezénu a zkrácení její životnosti. V provozovnách BestDrive používáme pro servis pouze značkové brzdové komponenty od mnoha světových výrobců. Kromě toho, společně se sesterskou společností koncernu Continental, která se spolupracuje na brzdové komponenty – ATE – spolupracujeme na projektu rozvoje brzdových center.
Každý z nás může aktivně ovlivnit životnost svých pneumatik. Stačí pár jednoduchých bodů – zaměřit se na správný styl jízdy, pravidelnou kontrolu tlaku v pneumatikách a především – optimální seřízení podvozku automobilu
Komentáře