Staromilcům se to možná nelíbí, ale internetové obchodování u nás prožívá boom. Tržby obchodů, které prodávají online, rok od roku rostou! Podle informací cenového srovnávače Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vzrostly obraty v e-commerce o 30 miliard korun! Zatímco v roce 2012 byly tržby kolem 51 mld. Kč, v loňském roce už přesáhly hranici 81 mld. Kč.
APEK sleduje online nakupování spotřebitelů už 5 let. Stále se potvrzuje, že nejvíce v internetových obchodech nakupují mladí lidé se středním a vyšším vzděláním. Ale na druhou stranu generace zákazníků, kteří začali na internetu nakupovat okolo roku 2000, je nadále tomuto pohodlnému způsobu pořízení zboží věrná. 73% internetových uživatelů nakoupí alespoň jednou za čtvrt roku (oproti roku 2010, kdy to bylo pouze 49% uživatelů internetu).
Bohužel, pořád platí to, že ne všechny internetové obchody jsou seriózní a důvěryhodné. Začátkem dubna proběhla slovenskými médii kauza dalšího podvodného e-shopu s pneumatikami. 10. dubna na slovenský trh vstoupil nový internetový obchod s pneumatikami. Jeho název byl podobný už zavedenému pneushopu s dlouhou tradicí – lišil se jen koncovkou, místo .sk používal .eu. Jeho strategie byla jednoduchá – zaujal zákazníky nejnižší cenou na slovenském internetu. Ačkoliv nabízel dodání zboží na dobírku, provozovatelé vymysleli zajímavou fintu. Všem zákazníkům, kteří si pneumatiky na dobírku objednali, poslali e-mail s výzvou pro platbu online. Jako důvod uvedli vracející se dobírky od spousty zákazníků. Konec příběhu je jasný – ti co zaplatili dopředu už neviděli ani zboží, ani své peníze.
Jaký je z toho závěr? Zákazník musí být při nákupu na internetu obezřetný. Vybírat e-shopy s dlouhou tradicí, pozitivním hodnocením zákazníků i certifikací, která potvrzuje, že kvality a serióznost daného obchodu. Mnoho e-shopů s pneumatikami nově buduje sítě kamenných prodejen – tak, aby k produktu dokázali nabídnout i službu, která je pro použití pneumatik nezbytná.
Komentáře