SISA: Jarní desatero

20. dubna 2015, 18:52

Automobilová zima má začít a také skončit v autoservisu. Přípravu na zimu motoristé většinou nepodceňují, ale přechodem na jarní provoz si už mnoho z nich starosti nedělá.

Rozloučení se zimou omezí na výměnu zimních pneumatik za letní. To je ovšem minimum. K zahnání zimy z automobilu je potřeba komplexní program v myčce a jarní „úklid“ interiéru. Jarní očistný program se dá shrnout do deseti bodů.

Nejjednodušší je svěřit automobil do rukou autoservisu, kde kromě očisty provedou i základní kontrolu automobilu. Výhodné nabídky – jarní prověrka již za 99 korun – každoročně nabízí jak autorizované servisy, tak mnoho partnerů z tzv. servisních konceptů, které najdete jak ve velkých městech, tak menších aglomeracích a často i na venkově.

V případě těchto jarních a zimních kontrol není třeba řešit otázku „autorizovaného“ a „neautorizovaného“ servisu. U nezávislých partnerů patřících do servisních konceptů je navíc cenově přístupná nejen samotná kontrola, ale za výhodných podmínek zde pořídíte i případné opravy zjištěných závad a náhradní díly.

Pneumatiky
Ačkoliv zima byla mírná a ani její závěr neslibuje její návrat, zimní pneumatiky by měly zůstat na nápravách až do 31. března, jak je to u nás předepsáno. Kdo plánuje ještě po aprílu jezdit do hor nebo tam pobývá trvale, ten by s přezutím neměl spěchat. Jakmile se však teploty trvale pohybují nad sedmi stupni nad nulou, je třeba přezout na letní obutí. Nad touto teplotou se provozní vlastnosti zimních pneumatik zhoršují.

Servisy to udělají odborně a navíc nabízejí motoristům profesionální uložení zimní sady (sucho, tma, chlad, způsob uložení). Dobrý servis také kola před uložení umyje, ráfky z lehkých slitin očistí speciálním přípravkem. Nezapomeňte také, že minimální hloubka vzorku 1,6 mm je už zejména na mokru riziková, čtyři milimetry před létem jsou rozumné minimum.

Očista vnější
Lázeň po zimě by měla být důkladná. Pokud jste se v zimě vyhýbali kartáčovým myčkám, tak jste postupovali rozumně, protože s nečistotami mohou dělat vlasové škrábance. Každé zimní mytí by kvůli soli a dalším posypovým materiálům mělo obsahovat důkladné tlakové předmytí, a dvojnásob to platí na předjarní očistu. Program by měl obsahovat také mytí podvozku, kol a konzervaci laku voskem. Mytí byste měli dopřát i motoru, i když nejedete na STK. Údržbu si zaslouží i zámky a závěsy dveří (promazat).

Lak
Po umytí zkontrolujte lak. Pokud jste v zimě jezdili do myčky, může být poškrábán, a na karoserii se mohou vyskytnout drobná poškození od kamínků. Před konzervací voskem ošetřete poškozená místa. Specializované prodejny prodávají retušovací nebo opravné tužky odpovídající barvě laku, případně nechte nápravu na odbornících. Oprava je nutná co nejdříve, jinak je to vstupní brána pro korozi. Následně je třeba karosérii důkladně navoskovat.

Očista vnitřní
Počkejte si na slunečný den a nejprve otevřete všechny dveře včetně těch od kufru. Vyvětrání a průvan jsou důležité. Gumové koberečky umyjte, textilní vyčistěte a důkladně nechte vyschnout. Vysušte i napevno instalované koberce, a pokud máte pocit, že jsou vlhké, vyschnutí se dá urychlit přiložením novin nebo jiného savého materiálu. Pak přijde ke slovu vysavač. Ošetření by si zasloužily před letními slunečními paprsky i plasty. Přípravky je osvěží a současně konzervují.

Okna a stěrače
Myčka nebo ruční mytí očistí auto zvnějšku, ale nezapomeňte, že péči potřebuje také zevnitř. Tenký film bránící perfektnímu výhledu se vytváří nejen v zimě, a zejména v době jízdy proti slunci zhoršuje výhled.

Zima zpravidla zhorší kvalitu stírátek. Jejich gumičky čelily výkyvům teploty a zimní nečistoty ze silnic je mohly poškodit. Jakmile zjistíte, že se na skle objevují šmouhy, tak je vyměňte. Mimochodem, měnit gumičky se doporučuje dvakrát ročně!

Světla
Výrobci světel doporučují, aby se žárovky měnily preventivně, ještě předtím, než se automobil změní v jednookého poutníka. I když nebudete předčasně měnit, světla si zaslouží pečlivou kontrolu. Zjistěte, zda se do světlometů nedostává vlhkost, během jarní kontroly zkontrolujte funkčnost všech světel. Rozhodně to před každým výjezdem neděláte.

Motor a akumulátor
Střídání teplot je nejvýraznější u motoru, ten se zahřívá z hlubokého mrazu na provozní teplotu a naopak. Kontrola všech hadiček a drátů se vyplatí. Při té příležitosti si připravte jarní/letní náplň do ostřikovače, abyste po vyprázdnění mohli dolít. Na letní směs, pokud nežijete na horách, se přechází kolem poloviny dubna. Kdo v zimě nejezdil nebo jen málo, měl by prověřit stav baterie. V odstaveném automobilu se mohla zhoršit i kvalita pohonných hmot. Proti vodě v nádrži pomůže např. velfobin, ale stačí i „občerstvit“ palivo dotankováním a jízdou po delší trase.

Klimatizace
Blížící se jarní a letní měsíce budou znamenat také značné zatížení klimatizace. Nezapomeňte, že i ta potřebuje pravidelnou údržbu a její případné zanedbání může znamenat, že z dobrého sluhy se stane zlý pán. Neudržovaná klimatizace se může stát zdrojem i nemocí!

Brzdy a tlumiče
Leccos z jarních „prací“ na automobilu zvládnete sami, ale cestu do servisu neopomeňte. Tam si nechte zkontrolovat brzdy, případně tlumiče a sbíhavost kol. Zimní silnice dají více zabrat, tak ať čerstvě nasazené letní pneumatiky nesjíždíte nerovnoměrně. Tlumiče jsou pak důležitou součástí bezpečnosti jízdy, a pokud se blížíte k době, kdy by mohly již mít nižší účinnost (50-60 000 km a více), nechte si je otestovat. V servisu také důkladně opláchnou kola a zkontrolují brzdy (tloušťka destiček, těsnost brzdového vedení, opotřebení bubnů/kotoučů).

Náklad a povinná výbava
Do vyčištěného a vyklizeného automobilu nevracejte zimní výbavu (lopatky, škrabky, sněhové řetězy, chemikálie). Odmontujte také střešní nosiče a nosiče lyží. Stejně jako zbytečná zátěž zvyšují spotřebu. Současně si také zkontrolujte povinnou výbavu, zejména lékárničku. Poslední výměna spojená se změnou obsahu proběhla před čtyřmi roky, a tudíž mnoho motoristů by mělo lékárničku, nebo některé její části, vyměnit.

Pravidelná péče o automobil (nejlépe právě na podzim a na jaře) pomáhá uchovávat vozidlo v dobrém technickém stavu a šetří výdaje za opravy. Nezapomeňte, že stejně jako u zdraví je prevence lepší a levnější, než dodatečné napravování škod. Investice do prohlídky v autoservisu se vyplatí!

ZNÁTE SVÁ PRÁVA?
Motoristé v současné době využívají možnosti svobodné volby v podmínkách poprodejní péče o svá vozidla a to díky pravidlům stanoveným Evropským zákonodárným orgánem o volné soutěži. Zákazníci si mohou svobodně vybrat jakýkoliv autoservis. To znamená, že si mohou svobodně zvolit, kdo provede servisní zásah na jejich vozidle, ať už jde o značkový nebo neznačkový servis. Výrobce nemůže podmiňovat provedení záruční opravy výhradním právem provádět tyto úkony v rámci své servisní sítě nebo výhradním právem použít pouze vlastní značkové náhradní díly.

Využijte svobodně svých práv v rozhodování, jak a kdo naloží při opravě s vaším autem.

Konec konců, je to VAŠE auto!

Související články

Noví členové sdružení SISA
Noví členové sdružení SISA

Novými členy Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA) se staly společnosti SPECIAL TURBO a.s. a společnost BUČAN s.r.o. Společnost SPECIAL TURBO a.s. se sídlem v Praze 4 je autorizovaný distributor a servisní centrum turbodmychadel, viskózních spojek a autoklimatizací.  Společnost BUČAN s.r.o. se sídlem v Plzni, Purkyňova 1023/23 dodává na český trh autolaky RM a […]

SISA vyvíjí aktivity pro profesionalizaci autolakoven
SISA vyvíjí aktivity pro profesionalizaci autolakoven

Mezi členy asociace SISA najdeme i firmy, které se zabývají distribucí nátěrových hmot – autolaků, pomocných materiálů a vybavení lakoven pro povrchové úpravy vozidel. Patří do skupiny osmi předních, tzv. prémiových světových značek, které jsou nositeli nejpokrokovějších technologií a společně pracují v odborné profesní skupině AUTOLAKY. Za pomoci této skupiny asociace SISA už řadu let […]

Kulatý stůl SISA: Autopříslušenství a výbava
Kulatý stůl SISA: Autopříslušenství a výbava

Co zaručí bezpečnost? Výbava pro automobily a další autopříslušenství představuje širokou a zčásti i nepřehlednou oblast, a to dokonce i pro odborníky, natož laiky. Více světla do ní pomohl vnést další „kulatý stůl“ společnosti SISA. Značný podíl na tom, že orientace není snadná, má podle inženýra Jiřího Počty z Ministerstva dopravy ČR prolínání těchto dvou oblastí, […]

SISA: Porušování pravidel EU o hospodářské soutěži v oblasti servisu a oprav motorových vozidel – často kladené otázky
SISA: Porušování pravidel EU o hospodářské soutěži v oblasti servisu a oprav motorových vozidel – často kladené otázky

V praxi se stále setkáváme s porušováním pravidel EU o hospodářské soutěži v oblasti servisu a oprav motorových vozidel. V několika státech EU byly již uloženy za porušování pravidel hospodářské soutěže uloženy vysoké pokuty. Z toho důvodu považujeme za nutné se k některým ustanovením vrátit a znovu je připomenout. ZÁRUKY Předpisy EU stanoví tuto obecnou […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!