Co je nejdůležitější pro bezpečnou jízdu? Co řidič, to zřejmě jiná odpověď. Samozřejmostí by měly být co nejlepší prvky pasívní bezpečnosti: robustní karoserie vozu, kompletní sestava airbagů, kvalitní dětské autosedačky nebo automatické používání bezpečnostních pásů. To vše doplněno o různé prvky aktivní bezpečnosti: počínaje funkčními brzdami, přes kvalitní pneumatiky, přesné a spolehlivé řízení, tlumiče zajišťující dostatečný kontakt pneumatik s vozovkou, funkční osvětlení vozidla nebo i moderní elektronické systémy – ABS, ESP/ESC a další.
„ Jak se říká: Co neubrzdíš, to neukecáš! Všechny různé prvky bezpečnosti – ať už pasívní nebo aktivní – jsou velmi důležité. U nás v servisní síti BestDrive považujeme za prvořadé umožnit řidiči zastavit včas. To zásadně ovlivňují dvě oblasti podvozku vozidla: funkční brzdový systém a dobrý stav tlumičů“, říká Magda Pančochová, zástupce servisní sítě BestDrive. „Správně fungující brzdový systém umožní bezpečně zastavit vozidlo a jeho ovladatelnost i při intenzivním brzdění. Kvalitní tlumiče udrží kontakt kola vozidla s vozovkou a zabrání tomu, aby se karoserie vozidla během brzdění nadměrně nerozkmitala. Oba dva systémy dohromady mají zásadní vliv na délku brzdné dráhy“, dodává Magda Pančochová.
Jak řidič pozná, že je čas provést servis brzd či tlumičů? Opravdu dobrý servis mu stav podvozku alespoň vizuálně zkontroluje např. při výměně pneumatik. Další možností, kterou zatím u nás řidiči bohužel příliš nevyužívají – jsou preventivní servisní prohlídky. Ať už na jaře nebo před delší cestou – např. na dovolenou. Pokud řidič na prevenci moc nedá, musí včas zareagovat na následující varovné signály automobilu: vozidlo při brzdění mění směr jízdy, tzv. táhne na jednu stranu, brzdy pískají nebo se přehřívají, projevují se citelné vibrace na brzdovém pedálu, vozidlo se nadměrně naklání či „houpe“ nebo v zatáčce začne odskakovat.
„Odborníci z STK udávají, že až třetina aut, která neprojdou technickou kontrolou, mají závady právě brzd a brzdových systémů. Jenže na technickou kontrolu chodí starší vozidla jednou za dva roky – což je pro odhalení problémů s brzdným systémem pozdě“, říká Magda Pančochová.
Servisní síť BestDrive je součástí globálního koncernu Continental. Ten se kromě pneumatik věnuje i dalším oborům z automobilového průmyslu. Jedním z nich jsou i brzdové systémy – které koncern Continental vyvíjí a vyrábí pod značkami ATE, Barum. BestDrive s ATE aktuálně spolupracuje na projektu rozvoje brzdových center ve své servisní síti.
Řidiči často podceňují význam brzdové kapaliny. Ta je pro funkčnost brzdového systému zcela zásadní. Výzkumy sesterské společnosti ATE udávají, že 7 z 10 vozidel jezdí s prošlou brzdovou kapalinou. Ta již nesplňuje požadavky výrobců vozidel a ohrožuje nejenom bezpečnost samotné posádky vozu, ale i bezpečnost silničního provozu! Brzdová kapalina je jednou z nejdůležitějších součástí brzdové soustavy, protože přenáší při brzdění sílu z nohy na brzdy kol.
Od zavedení elektronických brzdových systémů, jako je ABS nebo ESP/ESC, je význam brzdové kapaliny ještě větší. Hydraulické agregáty u těchto elektronických brzdových systémů mají velké množství drobných vnitřních průtokových kanálků, které vedou k samotným ovládacím ventilům ventilového bloku, jejichž průměr je menší než tloušťka lidského vlasu! Chybný výběr brzdové kapaliny může mít dokonce nedozírné následky pro funkci těchto moderních elektronických brzdových systémů. Např. v kritické jízdní situaci/smyku u vozidel se systémem s ESP/ESC musí brzdová kapalina v milisekundách přibrzdit jednotlivá kola a stabilizovat tak vozidlo. Automobil vybavený moderním elektronickým brzdovým systémem s ESP/ESC vyžaduje vždy speciální nízkoviskozitní neboli řídkou brzdovou kapalinu, aby bylo dosaženo rychlých a potřebných reakčních dob. Servisní mechanici v BestDrive jsou proškoleni tak, že správně vyberou předepsanou brzdovou kapalinu pro každý vůz.
Důležitá je i pravidelná výměna brzdové kapaliny – pokud vře, je již pozdě. Jedním z hlavních degradačních pochodů u všech provozních kapalin automobilů je to, že provozní kapaliny přijímají vodu. Platí to i pro brzdovou kapalinu, která je vysoce hygroskopická. Při prudkém brzdění se brzdová soustava i brzdová kapalina ohřívají na vysoké provozní teploty a z molekul vody obsažené v brzdové kapalině se vytvoří plynná pára. A plynná pára je jako každý jiný plyn stlačitelná. Sešlápnutím brzdového pedálu bychom potom vlastně jen stlačovali vytvořené parní bubliny obsažené v brzdové kapalině. Brzdový pedál by se propadal až na podlahu vozidla a brzdy by přestaly fungovat. Dnešní moderní brzdové kapaliny se vyrábí z látek na polyglykoletherové bázi, které váží vzdušnou vlhkost. Do určitého procentního množství vody v brzdové kapalině se nic neděje. Ale příliš vysoký obsah vody v brzdové kapalině je už na závadu. Zvyšující se obsah vody má totiž za následek postupné snižování bodu varu brzdové kapaliny. Při vysokém obsahu vody v kapalině by mohlo dojít k tomu, že se během brzdění v brzdové kapalině opět utvoří plynná vodní pára, která způsobí nefunkčnost brzd. A to je právě důvod, proč je velmi nutné brzdovou kapalinu kontrolovat a v pravidelných intervalech měnit. Pokud starou a nevyhovující brzdovou kapalinu nevyměníme včas, je jen otázku času, kdy budeme potřebovat prudce zabrzdit a místo toho jen bez účinku prošlápneme brzdový pedál až na podlahu. V servisní síti BestDrive doporučujeme brzdovou kapalinu vyměnit po ujetí 60.000 km nebo minimálně jedenkrát za dva roky – bez ohledu na najeté kilometry.
Komentáře