SKF: Kolové ložisko s integrovaným čidlem ABS

12. května 2014, 9:48

Moderní vozy jsou vybavené technologickými součástkami, které umožňují lepší integraci a zlepšují výkon vozu. Tento typ ložiska se montuje na zadní nápravu a používá se u níže uvedených vozidel.

Tato součástka nejen že plní svoji funkci v kolové jednotce, ale obsahuje také zařízení, které vytváří signály o rychlosti pro systém ABS. Toto čidlo, vyvinuté pomocí nejnovějších technologií, je aktivní. Pokud jedna z jeho součástí selže, rozsvítí se kontrolka ABS a celý systém se vypne. Pro určení závady během běžné údržby jsou nutné vhodné nástroje.

Pomocí multimetru a osciloskopu je nutné provést určitá měření. Cílem totoho článku je vysvětlit jaký druh signálu čidlo integrované v kolové jednotce vysílá.

Testované vozidlo: Opel Zafira

1. Kontrola napájení

Specifikace
Zapalování: Zapnuto
Motor: Vypnutý
Konektor: Odpojený
Multimetr: Vcc
Červený drát: Pin 1
Černý drát: Pin 2
Naměřená hodnota: 11,77 V

Před začátkem diagnostiky signálu je důležité prověřit napájení. To lze provést pomocí multimetru. Z čidla odpojte elektrický konektor, nastavte multimetr na Volty, a připojte kabely multimetru na dva piny na konektorech centrální elektronické jednotky.

Tento proces umožňuje zkontrolovat napájení a kvalitu kabeláže z centrální elektronické jednotky ABS do konektoru. Pokud je tento test v pořádku, pokračujte kontrolou vysílaného signálu.

2.1 Kontrola vysílaného signálu (multimetru)

Specifikace
Zapalování: Zapnuto
Motor: Vypnutý
Konektor: Připojený
Červený drát: Pin 1
Černý drát: Pin 2
Min. naměřená hodnota: 11,35 V
Max. naměřená hodnota: 11,55 V

Připojte elektrický konektor a oba kabely multimetru k čidlu jako na obrázku. Zapněte zapalování a pomalu otáčejte kolovou jednotkou. Pokud čidlo funguje, budete mít v měření odchylky asi 200 mV. Tento postup vám umožňuje zkontrolovat vysílaný signál.

POZNÁMKA: hodnoty napětí mohou být ovlivněny stavem baterie, ale odchylky zůstanou stejné (200 mV).

2.2 Kontrola vysílaného signálu (osciloskop)

Specifikace
Zapalování: Zapnuto
Motor: Vypnutý
Konektor: Připojený
Osciloskop: Vcc
Červený drát: Pin 1
Černý drát: Pin 2
Min. naměřená hodnota: 11,35 V
Max. naměřená hodnota: 11,55 V
Délka impulsu: 500 ms

Abyste mohli vidět grafické zobrazení vysílaného signálu, potřebujete osciloskop. Připojte oba kabely osciloskopu k čidlu, zapněte zapalování, zařaďte rychlost a pomalu otáčejte nábojem, abyste generovali signál. Tímto postupem uvidíte signál s delší amplitudou, negativní pól osciloskopu je připojen na kladný pól baterie a celková hodnota se prohodí.

Specifikace
Zapalování: Zapnuto
Motor: Vypnutý
Konektor: Připojený
Osciloskop: Vcc
Červený drát: Pin 1
Černý drát: +12 V
Min. naměřená hodnota: -0,896 V
Max. naměřená hodnota: -0,696 V
Délka impulsu: 500 ms

POZNÁMKA: pro připojení k čidlu používejte správné adaptéry, neobnažujte vlastní kabely.

Postupy popisované v tomto dokumentu mohou být použity pouze u uvedených vozidel a pouze pro kolové ložisko VKBA 3653. Vždy postupujte podle servisního manuálu výrobce vozidla.

Výměna kolového ložiska a kolové jednotky. Důležitá pro vaše zákazníky a vaši firmu.
V nejhorším případě představuje poškozené nebo opotřebované kolové ložisko přímé ohrožení vašich zákazníků. V lepším případě dojde k nepříjemé a drahé poruše někde na cestách. Nejlepší je tedy vyměnit kolové ložisko a kolovou jednotku ještě před jejich poruchou. Ale jak poznat, kdy k tomu dojde? Údaje posbírané z miliónů oprav ukazují, že většina vozů potřebuje vyměnit kolové ložisko mezi 130.000 a 190.000 km. Pro maximální bezpečí a spolehlivost SKF doporučuje kontrolovat kolové ložisko při každé výměně brzd bez ohledu na stáří vozidla. A vždy hledejte náznaky opotřebovaného ložiska – včetně neobvyklých zvuků nebo nepřirozené pomalosti otáčení nezatíženého kola.

Aplikace pro VKBA 3653
OPEL ASTRA H
OPEL ASTRA H Estate
OPEL ASTRA H GTC
OPEL ASTRA H TwinTop
OPEL ZAFIRA
VAUXHALL ASTRA MK V Estate
VAUXHALL ASTRA MK V Hatchback
VAUXHALL ASTRA MK V Sport Hatch
VAUXHALL ASTRA TwinTop
VAUXHALL ZAFIRA Mk II

Materiál připravila firma SKF CZ

Související články

Kolová jednotka SKF typu HBU 2.1
Kolová jednotka SKF typu HBU 2.1

Tento článek se zaměřuje na detailní návod pro montáž sady VKBA 3569 s kolovou jednotkou typu HBU 2.1 – tento typ ložiska je na trhu stále více běžný. Také popíše poškození, která se mohou objevit, pokud při montáži nepostupujete správně. Pro demontáž tohoto ložiska jsou vyžadovány speciální nástroje, ale velmi důležité jsou i při jeho […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!