SKF: Poloosy – svaly pohonu většiny vozidel

25. dubna 2019, 9:40

Hnací hřídele nebo chcete-li poloosy nejsou určitě dílem, který by patřil k náhradním dílům s častou frekvencí výměny. Rozhodně ale nepatří mezi díly, u nichž by se měla výměna stát triviální záležitostí. Závada na tomto dílu je i pro lajka poměrně dobře rozpoznatelná a má charakteristické projevy.

Ne vždy je závadě věnována dostatečná pozornost a řidič kontrolu v servisu odkládá až na hranici, kdy se jízda stane nesnesitelnou. Selhávání hnací hřídele a odsouvání kontroly může rovněž zapříčinit i poškození dalších souvisejících dílů, kterým se dá bezodkladným řešením závady předejít. Bezpečnostní rizika spojená s touto závadou jsou přitom poměrně vysoká a nezanedbatelná.

Projevy závady poloos

Mezi nejčastější projevy patří vibrace, zvýšená hlučnost a křupavé zvuky při natáčení kol. K zvýšení vibrací dochází zejména z důvodu větší vůle ve vnitřním kloubu poloosy. K zvýšení hluku a křupavým zvukům dochází naopak z důvodu poškození či velkých vůlí v kloubu u kola. Všechny typy projevů by měli řidiče upozornit na vzniklou závadu a na to, že je čas navštívit servis. Nicméně je nutné brát v potaz a většinou tomu tak je, že mechanik objeví více spojitostí s nestandardním chováním vozu. Potom doporučuji vyslechnout analýzu servisu vyplívající z kontroly stavu vozidla a neodkládat opravy, které mají spojitost se současným stavem.

Naslouchejme…

V dnešním motoristickém světě má klient velký výběr, kde může svůj vůz nechat opravit. Ovšem v době globální komunikace a internetu je mnohem více motoristů, kteří se umí v oblasti oprav vozidel mnohem lépe orientovat, než tomu bylo například před 20 lety. Kam s tím směřuji? Uživatel již dávno nepreferuje pouze cenu a čas opravy. Očekává komplexnější informace a erudovaný přístup servisu. Člen servisního týmu Vám vysvětlí technické souvislosti a vše co je důležité pro kvalitní opravu. I v případě poloosy se může stát, že problém vznikl jinde nebo že je nutná rozsáhlejší oprava.

Souvislosti

Nejčastější příčinou selhání kloubu poloosy je prasklá či poškozená manžeta, upadlá či stržená páska manžety nebo klouby na konci své životnosti. Ve všech případech je problémem selhání konzistence, kvalita nebo kontaminace maziva. Kvalitní mazivo a jeho správné množství uvnitř kloubů zaručuje jeho správnou funkci a životnost. Dokonalým mazáním se zabraňuje zvýšenému tření a nechtěnému přehřívání ústrojí, aby nedocházelo ke změně fyzikálních vlastností materiálu a tím jeho znehodnocení. Zároveň umožňuje lepší přenos sil a komfortnější jízdu.

Komplexnost

Jednou z důležitých věcí je i správná montáž a kontrola souvisejících dílů vozidla a jejich analýza respektive, jaký podíl mohou mít tyto součástky na projevené závadě. Větší vůle ložisek rozvodovky nebo diferenciálu spojené například s nepravidelnou výměnou oleje převodovky, vadné silentbloky ramen, motoru a převodovky, vůle v zavěšení a řízení nápravy, vůle v ložiscích kol, špatná funkce brzdového systému (přidřené brzdiče, házivost kotoučů) nebo díly podvozku po lehké nehodě, jejichž tvar vypadá zdánlivě nezměněn. Všechny tyto neodstraněné závady mohou způsobit, že vyměněná hnací hřídel nebude plnit správně svoji funkci nebo se závada projeví v jiné míře a s jinými projevy než se projevovala doposud. Důležité je i seřízení geometrie a kontrola opotřebení a stavu pneumatik. Dalšími aspekty, které ovlivňují správnou funkci jsou například velmi krátká nebo úplná absence zkušební jízdy či montáže v nepříznivých podmínkách ať už pracovních či povětrnostních.

Často se setkáváme s tím, že vozidlo ujede 1-2 km zkušební jízdy. Mazivo nemá při krátké jízdě možnost rovnoměrného rozložení v kloubu a hřídel je reklamována se závadou vibrací při akceleraci.

Volba

Existuje mnoho variant jak odstranit závady spojené s hnací hřídelí. V případech, kdy je závada odhalena včas se nabízí možnost vyčištění a kontrola kloubu s výměnou manžety a doplněním správného typu a objemu maziva. Pokud je stav poloosy podle mechanika v pořádku a problém je pouze v jednom z kloubů, je možné provést výměnu pouze poškozeného kloubu. Pokud kupujete poloosu SKF, kupujete novou nikoliv repasovanou hnací hřídel s předepsanými parametry OE. Jestliže věnujete dostatečnou pozornost opotřebení souvisejících dílů a prvků nápravy, zavěšení a řízení, budete odměněni dlouhou životností a bezpečnou a komfortní jízdou. I tyto zmíněné náhradní díly můžete nalézt v nabídce SKF. Od kulových čepů, kompletních ramen, táhel řízení a stabilizátorů až po pružné členy nápravy a horních uložení tlumičů. U nových poloos SKF navíc nevracíte poloosy původní a neplatíte zálohy na vratný díl jako v případě repasovaných dílů. Tím je vyloučeno riziko, že za poloosu zaplatíte více než jste původně předpokládali (v případě, že původní poloosa nesplňuje kritéria pro vrácení zálohy). Správná analýza závad, výběr kvalitních dílů a jejich správná montáž má pouze jeden výsledek. Komfortní a bezpečnou jízdu. SKF do této rovnice nesporně patří.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!