BOSCH: Posilovač brzd je významným pomocníkem

, 22. června 2015, 15:09

Posilovač brzd podporuje sílu nohy při sešlápnutí brzdy a snižuje tím potřebné vynaložení síly. V kombinaci s hlavním brzdovým válcem je součástí brzdové soustavy osobních vozidel. Obě běžná provedení posilovačů brzd jsou podtlakový nebo hydraulický posilovač brzd.

Konstrukce
Brzdové systémy osobních vozidel jsou většinou vybaveny podtlakovými posilovači brzd. Ty využívají pro posílení síly nohy řidiče podtlak (0,5 … 0,9 baru) vytvořený u zážehových motorů v taktu sání v sacím traktu motoru, u vznětových motorů a u elektromotorů nebo u vozidel s hybridním pohonem se využívá podtlakové čerpadlo. Membrána odděluje podtlakovou komoru s přípojkou podtlaku od pracovní komory. Pístnice přenáší ovládanou sílu nohy na pracovní píst, zesílená brzdná síla působí přes tlačnou tyčku na hlavní brzdový válec.

Princip činnosti
Při nesešlápnutí brzdy jsou podtlaková a pracovní komora spojeny přes kanálky v tělese ventilu. Na přípojce podtlaku je tedy podtlak pro obě komory. V momentě brzdění se pístnice pohybuje směrem k podtlakové komoře a tlačí manžetu dvojitého ventilu proti sedlu ventilu. Tím se vzájemně oddělí podtlaková komora a pracovní komora. Protože se při dalším pohybu píst-nice zvedne snímací píst z manžety dvojitého ventilu, začne proudit vzduch s atmosférickým tlakem do pracovní komory. Nyní bude v pracovní komoře panovat vyšší tlak než v podtlakové komoře. Atmosférický tlak působí přes membránu na talíř membrány, na který dosedá membrána. Protože se těleso ventilu talířem membrány vedlo ve směru k podtlakové komoře, vede to k podpoře síly nohy. Nyní tlačí síla nohy a podpůrná síla talíř membrány proti síle tlačné pružiny. V důsledku toho se pohybuje tlačná tyčka a přenáší výstupní sílu na hlavní brzdový válec. Po ukončení procesu brzdění se opět vzájemně propojí podtlaková a pracovní komora a obě komory budou mít podtlak.

Přezkoušení
Poškozený posilovač brzd vede k tomu, že se musí brzdový pedál daleko silněji sešlapávat, čímž bude značně snížena bezpečnost při brzdění. Proto je nutné při poklesu brzdného účinku přezkoušet funkceschopnost v odborném autoservisu a posilovač brzd v případě potřeby vyměnit.

Přezkoušení se provede v následujících krocích:
1. Vypněte motor. V systému je stále ještě podtlak.
2. Několikrát sešlápněte brzdový pedál, až budete cítit silný odpor. Tím se zruší podtlak.
3. Přidržte brzdový pedál sešlápnutý.
4. Nyní nastartujte motor. Pokud nyní brzdový pedál poklesne, je posilovač v pořádku.

Pokud brzdový pedál zůstane pevný, je posilovač poškozen. Vedle poškození posilovače brzd se ale může také jednat o poruchu hadiček podtlaku. Proto je nutné vždy nejprve přezkoušet, zda nějaká hadička není poškozena nebo se neuvolnila. Teprve, když se nezjistí žádná z těchto chyb, lze vycházet z poškození posilovače brzd. Při výměně posilovače brzd je nutné postupovat opatrně, aby nedošlo k žádnému poškození nebo opomenutí připojení hadic.

Související články

Digitální inteligence Bosch v moderních převodovkách
Digitální inteligence Bosch v moderních převodovkách

Výrobce prvního automobilu se spalovacím motorem (1885) Karl Benz by asi nevěřil, jak se v čase proměnila jeho patentovaná motorová tříkolka. Dnešní moderní vozidla vyšší třídy sice až na malé výjimky musí stále řídit člověk, přesto mu v tom vydatně pomáhá řada miniaturních počítačů v podobě řídicích jednotek, jejichž úkolem je například řídit bezpečnostní systémy […]

Stěrače Bosch
Stěrače Bosch

Vedle moderních jízdních systémů, jako je ABS, ASR, ESP zvyšujících aktivní bezpečnost automobilů, jsou důležitým bezpečnost-ním prvkem také stírací lišty. Dobré stěrače zajišťují za všech povětrnostních podmínek dobrou viditelnost, a mají proto rozhodující význam pro bezpečnost řidiče i celé posádky. Stěrače Bosch znamenají pro řidiče i autoservisy v Evropě již velmi dlouho záruku kvality. To […]

I kabinový filtr dokáže přispět k bezpečnosti jízdy
I kabinový filtr dokáže přispět k bezpečnosti jízdy

Podle odborníků trpí v České republice alergickou rýmou přibližně 2 miliony obyvatel. Zatím nikdo nezjišťoval, jaké procento těchto alergiků usedá na jaře, tedy v době největší koncentrace pylů ve vzduchu, za volant. Nicméně je dokázáno, že těsně před tím, než alergik kýchne, zavře na moment oči a při padesátikilometrové rychlosti ujede poslepu 14 metrů. V […]

Bosch: Žárovky Gigalight Plus 120
Bosch: Žárovky Gigalight Plus 120

Nové halogenové automobilové žárovky Gigalight Plus 120 osvět-lují vozovku až o 120 procent vyšší svítivostí než běžné halogenové žárovky. Delší světelný kužel zvyšuje dohlednost a zajišťuje bez-pečnější a komfortnější jízdu jak v noci, tak za špatného počasí. Přednost v jízdě pro vaši bezpečnost: pravidelná kontrola světel Vidět a být viděn má zásadní význam v provozu […]

Bosch představuje na IAA 2015 tyto inovace: Elektrifikace, automatizace a síťové propojení pro budoucí mobilitu
Bosch představuje na IAA 2015 tyto inovace: Elektrifikace, automatizace a síťové propojení pro budoucí mobilitu

Bosch je již po mnoho desetiletí symbolem pokroku v automobilovém průmyslu. Technologický koncern vystavuje na 66. IAA ve Frankfurtu nad Mohanem inovativní řešení pro elektrifikované, automatizované a síťově propojené automobily budoucnosti. Expozici Bosch naleznete v hale 8 na stánku A03. Vznětové a zážehové motory: zvyšování tlaku Vstřikování nafty Bosch zvyšuje tlak u vznětových motorů na […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!