A myslíme to doslova. Historie měření geometrie je v autoservisech dlouhá a celkem přesně ilustruje technologický pokrok, který automobilová technika i okolní svět prodělává. Co začalo různými provázky a mechanickými měřítky, postupně přešlo v nasazení přesné optiky a výkonné výpočetní techniky. Prostor pro lidskou chybu se zmenšoval, čas nutný pro měření zkracoval a přesnost se naopak zvyšovala. Současná generace 3D geometrií dovede změřit podvozek během deseti minut s přesností na dvě úhlové minuty. Zkuste si to představit na úhloměru z hodin geometrie na základní škole. Jsou to dvě šedesátiny toho malého dílku představujícího jeden stupeň.
Současné technologie 3D geometrie, které lze jinak obecně považovat za to nej, mají ale jednu vadu. Vždy je potřeba umístit na auto něco, podle čeho se snímací kamery zaměří a poté i změří. Nejčastěji jsou to reflexní desky nebo terče. I při využití magnetických upínáků bez nutnosti cokoliv složitě šroubovat a nastavovat je to práce na minuty. Pro běžný servis je to více než dostatečně rychlé. Při současném pojetí měření geometrie v servisní praxi to jistě postačuje.
Ale co se na to zkusit podívat jinak? Co tak změřit geometrii každého vozu, který k vám do servisu přijede, byť by to byla pouhá výměna filtru klimatizace? Nesmysl? Žrout času mechaniků? A co kdyby stačilo autem na měřicí stanoviště (zvedák) jen najet, počkat půl minuty a bude hotovo? A co to zařídit tak, aby stačilo s krátkým zastavením jen projet mezi kamerami? Zvažme, že podle dosavadních zkušeností z testovacího provozu v jednom z největších mnichovských pneuservisů nemá celých 70% automobilů přijímaných na dílnu předepsané hodnoty geometrie. Přidaná hodnota nejen pro servis ale i pro samotného zákazníka je tu zřejmá. Obchodní potenciál je neoddiskutovatelný.
Bosch FWA 9000 je zařízení, které tohle vše umožní. Stručně řečeno, namísto toho, aby kamery hledaly reflexní terče umístěné na vozidle, zaměří se na stovky laserových teček promítaných projektorem přímo na kolo a blatník. Jinými slovy, na auto není třeba ani sáhnout. Pak už jen stačí, aby auto popojelo cca o půl metru tam a zpět a je hotovo. Je už pak jen na uvážení technika nebo zákazníka, zda vše končí pouhou kontrolou, nebo přijde na řadu i seřízení. Technologie, která prošla zhruba čtyřletým vývojem, je právě nyní uváděna do praxe. Jako první pilotní trh bylo zvoleno Německo. FWA 9000 se představí na všech důležitých privátních veletrzích i na výstavách pro odbornou veřejnost. Vstup na celý evropský trh lze očekávat na začátku roku 2016.
Komentáře