Jak jsme Vás již minulý týden informovali událostí českého aftermarketu v letech 2010 a 2011 jste zvolili událost: „Novým vlastníkem firmy Auto Kelly se stala skupina Rhiag Group“. My se nyní ohlédneme trhem aftermarketu na uplynulé dva roky, tak jak ho viděl náš portál.
V lednu 2010 se změnil název českého distributora Meteor na jméno nového vlastníka Trost Auto Service Technik. Firma má stabilní místo na trhu, dle obratů se pohybuje kolem 10-tého místa mezi distributory s ročním obratem za rok 2010 ve výši 327 mil. Firma chce v ČR silně posilovat a rychle zaujmout mezi distributory významné místo s nabídkou kvalitních autodílů.
V červnu 2010 začala platit dlouho očekávaná Bloková výjimka, která je důležitá pro celý trh evropského i českého aftermarketu. Tady si jenom posteskneme, že osvěta by mohla být rozhodně větší. Trh českého aftermarketu je důležitou součástí českého hospodářství, jenom máme pocit, že mu není věnována taková pozornost, jakou si zaslouží a jakou má automobilový průmysl prezentovaný výrobci automobilů. Vždyť už každé auto, které vyjede z autosalónu dealera je již možným zákazníkem firem českého aftermarketu. Toho jsou si jistě vědomi distributoři a výrobci náhradních dílů. U servisů, kterých se to nejvíce týká, už je situace horší a vůbec nemluvě u konečných zákazníků, kteří jsou zákazníky právě těchto servisů. Paradoxně se osvětě věnují třeba firmy Auto Kelly, Elit CZ, Robert Bosch odbytová, které problematiku prezentuje v médiích. V červnu 2011 také došlo k Doplnění nařízení EURO5 o povinnost poskytovat výrobci vozidel identifikační údaje náhradních dílů. Pokud bychom událost uplynulých let vybírala jen naše redakce, stala by se jí právě nová Bloková výjimka.
V červenci 2010 byl ohlášen kapitálový vstup skupiny Rhiag Group do jedničky trhu firmy Auto Kelly. Tuto událost jste zvolili jako událost minulých dvou let a jistě oprávněně. Skupina Rhiag Group již vlastní firmu Elit CZ, která je dvojkou trhu. Společně mají necelých 45% trhu dle obratů za rok 2010. Obě firmy fungují na trhu samostatně, ostatně každá z firem má mírně odlišné působení, kdy Auto Kelly více míří na konečného zákazníka.
V únoru 2011 vznikla firma Náš Servis Group, která vznikla uskupením regionálních velkoobchodů. Se svým obratem ve výši zhruba 450 mil. se stala významným hráčem na trhu, kdy zaujímá 9-tou pozici mezi distributory. Firma má velice dobře zvládnutou logistiku přepravy zboží převážně od polských distributorů.
V květnu 2011 došlo k ukončení projektu Ate brzdové centrum provozované firmou Svoboda & Partner, známé spíše jako autoAkademie, která poskytovala školení pro spoustu distributorů a firem. autoAkademie již připravuje nové projekty školení.
V červnu 2011 se stala vlastníkem firmy Autocora německá firma Stahlgruber, která již s firmou Autocora spolupracovala déle. Navíc byla k 1.1.2012 ohlášena změna vlastníka firmy Autobenex, kterou nyní vlastní také firma Stahlgruber. Pokud by došlo i ke sloučení činnosti firem Autocora a Autobenex, byla by to třetí nejsilnější firma na trhu a třetí s obratem přes 1 miliardu korun. Skupina Stahlgruber je již druhá nejsilnější po skupině Rhiag Group.
V srpnu 2011 nastal kapitálový vstup ukrajinské ADI ESSET MANAGEMENT do firmy AD Partner CZ & SK. Kapitál byl navýšen dvojnásobně a s firmou AD Partner CZ & SK je třeba opět počítat jako se silným hráčem na českém trhu. Nyní ji dle obratů za rok 2010 patří 12 místo. Předchůdcem firmy je firma Corpim, která vznikla sloučením regionálních velkoobchodů.
V listopadu 2011 bylo zahájeno insolvenční řízení s firmou Auto Štangl a.s. Firma Auto Štangl ještě v roce 2001 a 2002 zaujímala druhou příčku mezi distributory dle obratů. Za rok 2010 ji patřila pátá příčka při obratu necelých 600 miliónů a ztrátě necelých 90 miliónů. Určitě by byla škoda, kdyby značka Auto Štangl zmizela z trhu. O záchranu tohoto jména se nyní snaží firma AŠ Financial Services.
Za připomenutí určitě stojí i události staršího data:
V červenci 2005 začala na českém trhu působit polská firma Fota prostřednictvím pobočky Fota Česko s.r.o. V červenci 2007 však firma Fota kapitálově vstoupila do firmy Autoprima a činnost Fota Česko byla pozastavena.
V létě 2007 došlo v Polsku k fúzi jedničky trhu firmy Inter Cars a čtyřky trhu firmy JC Auto, což se dotklo i českého trhu a od ledna 2008 byla činnost firmy JC Auto začleněna do firmy Inter Cars Česká republika a Inter Cars Slovenská republika.
V březnu 2008 došlo rozhodnutím jediného společníka firmy Auto Krásný o vstupu do likvidace, ale od ledna 2009 je firma v konkurzu. Ta byla ukončena v únoru 2012. K vymazání z OR zatím nedošlo.
Redakce MotoFocus.eu
Anonym, 16. března 2012, 0:00 0 0
Pan Štagl by potřeboval pověsit! Je to novodobý otrokář! Nezajímají ho jeho zaměstnanci, kteří dělají na 3 směny bez příplatku za noční, strhává jim za stravenky, které nedostávají, dokonce za ně ani neodvádí sociální a zdravotní, ale samozřejmě jim ho též strhává a co víc, plat skladníků je natolik směšný, že je s podivem, že u něho ještě pracují! Když se ozvou, je jim doporučeno, aby odešli, že za ně nastoupí Ukrajinci!
Je mi špatně nad těmito novodobými otrokáři, kteří si neváží lidí a jejich práce.
Dostat ho do ruky, litoval by, že se narodil! Stáhla bych z něho kůži zaživa.
- Fantom
Odpověď