Jaký vhodný tlumič vybrat pro Vaše vozidlo?

, 12. ledna 2017, 15:50

Tlumič pérování je klíčový komponent pro správné a hlavně bezpečné ovládání vozidla. Tlumič ve spolupráci s brzdovým systémem a pneumatikou tvoří jakýsi základ aktivní bezpečnosti každého vozidla. Proto by se na něj měl každý dobrý servis a majitel vozidla zaměřit.

Zjednodušeně řečeno tlumič pérování z fyzikálního principu přeměňuje kmitající energii závěsu kola-pružiny a mění ji v tepelnou energii tlumičového oleje, což vyplývá ze známého fyzikálního zákona o zachování energie. Na dnešních moderních vozidlech je možné nalézt několik základních typů hydraulických tlumičů…

Nejzákladnější tlumič pérování je dvojplášťový olejový tlumič zkráceně označovaný jako olejový tlumič. Jak již název napovídá, tlumič se skládá ze dvou plášťů – vnější a vnitřní trubky. Tlumič má také dva ventilkové systémy – jeden je nalisovaný na spodku vnitřní trubky a druhý je spojen s pístní tyčí. Každý ventilkový systém generuje tlumící síly v jednom směru pohybu tlumiče. Ten je naplněn speciálním olejem, který je vlastně tlumícím médiem, jenž díky protékání přes ventilkový systém generuje tlumící sílu. Ve vrchní části se nachází vzduch s atmosférickým tlakem. Nevýhodou tohoto tlumiče je, že v průběhu provozu dochází k pěnění oleje a tím pádem k postupnému poklesu tlumící síly.

Tuto negativní vlastnost olejového tlumiče odstraňuje druhý druh tlumiče, a sice olejový tlumič dobíjený plynem označovaný jako plynový tlumič, v jehož vrchní části je stlačený inertní plyn potlačující právě ono nežádoucí pěnění oleje.

V současných vozech můžeme ještě nalézt jednoplášťový tlumič. Podle názvu má pouze jeden plášť a pouze jeden ventilkový systém (pracující v obou směrech pohybu) pevně spojený s pístní tyčí. Olejová část je oddělena speciálním plovoucím pístem, pod nímž je pod vysokým tlakem stlačený inertní plyn. „Tento druh tlumiče je v porovnání s těmi předchozími asi to nejlepší, co se mezi klasickými konvenčními tlumiči nechá na vozidlo namontovat. Tlumič má díky jednomu plášti lepší odvod tepla a vzhledem k pouze jednomu ventilkovému sytému i menší reakční prodlevu,“ říká obchodně technický zástupce KYB pro ČR Ing. Václav Uhlíř a dodává: „Další výhodou je, že tlumič dokáže pracovat v jakékoliv poloze, tedy i obráceně, což využívají např. motocykly v předních vidlicích. Ale také výrobci osobních vozidel využívají tento druh tlumiče, když jej umísťují do vozidla téměř horizontálně.Samozřejmě vše má i své nevýhody. K těm patří především vyšší výrobní náklady. Proto najít jednoplášťový tlumič na přední nápravě u běžného vozidla je skutečně ojedinělá věc.“ Dalším negativem je náročná ochrana tlumiče a jeho životnost. Vzhledem k vysokému tlaku plynu totiž při případném poškození tlumič může  ́vytéci ́, i když vozidlo stojí. Tím pádem dojde k okamžitému poklesu tlumící síly a vozidlo se stane těžko ovladatelné – na rozdíl třeba od běžného tlumiče, který svoji účinnost ztrácí postupně.

Tlumiče KYB

Katalogy KYB (elektronické nebo papírové) samozřejmě obsahují všechny tři druhy tlumičů.Zatímco klasické dvouplášťové olejové tlumiče patří do řady PREMIUM, tlumiče řady EXCEL-G jsou dvojplášťové dobíjené plynem a tlumič řady GAS-A-JUST je jednoplášťový. Tedy pokud si vyhledáte tlumiče dle vozidla, tak Vám může katalog nabídnout dvě varianty zejména u starších vozidel. Např. pro ŠKODA OCTAVIA I (přední náprava) je v nabídce klasický základní olejový tlumič řady Premium, jímž je vozidlo standardně vybaveno z výroby. Katalog Vám ale nabídne i další, lepší variantu, a sice tlumič Excel-G-plynový. „Najde se celá řada zákazníků, jenž uvítají lepší jízdní vlastnosti v horších podmínkách, a proto jim vycházíme vstříc. Na druhou stranu vozidlo má trochu tvrdší pérování, což by naopak někomu nemuselo tolik vyhovovat. Tedy výběrem základního tlumiče nic nezkazíte a budete mít namontovány ty tlumiče, které jsou montovány i při výrobě. Obdobný případ naleznete na stejném vozidla na zadní nápravě. Katalog Vám nabídne jako základ tlumič řady Excel-G dvoj plášť plyn, ale také tlumič řady Gas-A-Just jednoplášťový. U novějších vozidel jako je např. OCTAVIA II již výrobce rovnou nabízí na přední nápravě plynový tlumič, a tím pádem my již nenabízíme jinou variantu,“ doplňuje Václav Uhlíř.

Jedna důležitá rada na závěr. Tlumiče pérování by se měly měnit vždy zásadně v páru na nápravě.

Související články

KYB představuje obrázky v pohledu 360 stupňů
KYB představuje obrázky v pohledu 360 stupňů

KYB Europe GmbH oddělení prodeje náhradních dílů představilo ambiciózní projekt obrázků sortimentu zboží, kdy bude možné výrobek prohlížet ve 360 stupních. Obrázky byly k vidění na veletrhu Automechanika ve Frankfurtu nad Mohanem. Začínalo se s obrázkama vzpěr Macpherson, kde je pořízeno více než 1.700 obrázků různých referencí. Obrázky je možné kompletně otáčet a uživatel může […]

Nová montážní videa KYB
Nová montážní videa KYB

Nejnovější montážní videa pro následující značky vozidel: Alfa Romeo, Audi, Fiat, Hyundai, Mercedes, Mitsubishi a Renault. Alfa Romeo Mito – přední Audi A6 – přední Fiat Grande Punto – přední Hyundai i10 – přední + zadní Mercedes Class B – zadní Mitsubishi Lancer – zadní Renault Scenic III – zadní

Nový KYB katalog pro rok 2016
Nový KYB katalog pro rok 2016

MOTOR expert s.r.o. Přerov pořádá 14. 6. 2016 jednodenní odborný kurz zaměřený na práci s osciloskopem. Kurz je určen zejména začínajícím autodiagnostikům. Program jednodenního kurzu:      > Autodiagnostika – úvod do problematiky (teoretická část)      > Osciloskop                     – práce s 8-kanálovým osciloskopem                     – měření fyzikálních veličin                     – měření napěťových a impulsních snímačů […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!