Firma ZF TRW nedávno ohlásila výrobu své šedesátimilionté parkovací brzdy (EPB), namontované přímo na brzdovém třmenu. Tato událost zdůrazňuje úspěch ZF TRW ve výrobě dnes již páté generace EPB.
ZF TRW v roce 2001 jako první uvedla na trh systém EPB. Zpočátku nalezl uplatnění u takových značek jako Lancia, Audi a VW, posléze se objevil ve vozech Renault, Nissan a Daimler a naposledy v autech jako BMW X4, BMW i8, Jeep Renegade, Fiat 500X, Ford F150, Honda Accord, Nissan Qashqai, Range Rover Evoque a dalších.
Přelomová technologie byla vyvinuta v globálním technologickém centru ZF TRW v Koblenzi v Německu a současně jsou systémy EPB vyráběny na území Severní Ameriky a Číny.
Elektrická parkovací brzda má za cíl udržet vozidlo jednak v kopci, tak i na rovné silnici. Tradičně tuto funkci plnila ruční parkovací brzda. U systému EPB aktivuje brzdový mechanismus řidič jedním tlačítkem. Brzdové destičky jsou přitlačeny k zadním brzdovým kotoučům prostřednictvím elektronické jednotky ovládající ECU.
V součastnosti se při výrobě aut využívají dva brzdné systémy. První, založený na mechanických lankách, které zatahují brzdu a druhý systém, nabízený ZF TRW, který je integrovaný do třmene EPB. V těchto integrovaných systémech je třmen elektrické parkovací brzdy kombinací hydraulicky ovládaných brzd a elektricky řízené parkovací brzdy. Soustava motorku a převodovky umístěná v pouzdru z plastické hmoty, která přebírá funkci parkovací brzdy, je upevněna pomocí šroubů přímo na tělese brzdového třmene. Parkovací brzdu aktivuje řidič spínačem ve vozidle. Absence tradiční páky ruční brzdy tak umožnila získat další volné místo uvnitř automobilu. Díky vyřazení brzdových lanek ze systému, nedochází k takovým problémům, jako jejich zamrznutí nebo mechanické poškození, což garantuje optimální funkci brzdy za každých podmínek.
EPB je výsledkem neustále probíhajícího snažení ZF TRW o rozvoj technologií brzdění a zvyšování bezpečnosti a komfortu řidiče. Kromě zajištění funkce brzdy je systém EPB plně integrovanou součástí brzdového systému, který má takové vlastnosti, jako je např. rychlá aktivace, zjišťování opotřebení brzdových destiček nebo narozdíl od konvenčních systémů, nižší mechanické opotřebení.
EPB zvyšuje bezpečnost v krizových situacích. Pokud například dojde k selhání hydraulického systému (což je jediný důvod, kdy lze parkovací brzdu použít za jízdy), zadní kola jsou přerušovaně brzděna tak, aby nedošlo k jejich zablokování a tím ke ztrátě kontroly nad vozidlem.
Kromě toho, asistenční funkce rozjezdu do kopce, jejíž úkolem je pomoci řidiči při rozjezdu do stoupání, může být založena na systému EPB. Příkladem může být jízda v přeplněném vícepodlažním parkovišti. Pokud auta jedou pomalu za sebou a dojde k zastavení v prudkém stoupání, rozjezd do kopce bývá obtížný. Systém EPB ovšem tento problém řeší, pokud je součástí asistence rozjezdu. Automaticky uvolňuje parkovací brzdu, když motor poskytne dostatečný výkon pro bezpečný rozjezd. Navíc u málopravděpodobné situace, kdy by došlo k zhasnutí motoru a vůz by se začal samovolně pohybovat, systém to zaregistruje a aktivuje parkovací brzdu.
(UPOZORNĚNÍ: další funkce se liší v závislosti na výrobci vozidla)
Podrobný popis komfortních a bezpečnostních funkcí EPB:
Ø Nouzové brzdění – pokud dojde k sepnutí tlačítka elektrické parkovací brzdy za jízdy, systém to interpretuje jako nouzové brzdění. Za situace, kdy náhlé a intenzivní brzdění by zapříčinilo zablokování zadní nápravy a ztrátu přilnavosti, parkovací brzda se aktivuje a uvolňuje ve velmi krátkých intervalech (přibližně jako ABS). Toto zajišťuje bezpečné brzdění až do úplného zastavení.
Ø Zabezpečení před dětmi – parkovací brzda nemůže být uvolněna, pokud je vypnuto zapalování.
Ø Asistent rozjezdu – automatické uvolnění brzdy – také na rovné cestě a v autech vybavených systémem start-stop.
Ø Automatické spuštění – parkovací brzda se aktivuje automaticky, pokud se otevřou řidičovy dveře nebo po vypnutí spínací skříňky.
ZF TRW nabízí několik verzí systému EPB. Jednak standartní EPB, dále integrovaný EPBi, který vzhledem k integraci s elektronickým stabilizačním eliminuje nutnost instalace samostatné řídící jednotky ECU nebo EPB pro přední nápravu, což je cenově výhodnější řešení pro segment menších vozů.
Komentáře