Bosch představuje nový radarový senzor

13. září 2013, 13:11

Mnoho výkonných asistenčních systémů používá ke snímání okolí vozidla jeden radarový senzor. Jeho silnou stránkou je schopnost velmi přesného měření vzdálenosti a rychlosti vpředu jedoucích vozidel. Bosch nyní vyvinul nový radarový senzor s dlouhým dosahem, který používá stejně jako dosavadní varianty frekvenční pásmo 77 GHz a v porovnání s přímým předchůdcem je ještě výkonnější, kompaktnější a levnější.

„Nový radarový senzor dokáže ještě rychleji zaznamenávat překážky i vozidla, která se zařazují do jízdního pruhu,“ vysvětluje Gerhard Steiger, vedoucí divize Bosch Chassis Systems Control. „Bezpečnostní funkce, jako je automatizované nouzové brzdění, mohou být tedy aktivovány s větším předstihem.“ Čtvrtá generace radarových senzorů Bosch s dlouhým dosahem (LRR4 – Long Range Radar) se začne sériově vyrábět v roce 2014.

Větší úhel snímání poskytuje ještě více informací o okolí vozidla
Největší technickou změnou u nového radarového senzoru LRR4 je počet používaných kuželů radarových paprsků. Stejně jako u předchůdce směřují dopředu čtyři kužely paprsků, které zaznamenávají ostatní vozidla až do vzdálenosti cca 250 metrů. Díky tomu lze funkci adaptivního tempomatu ACC (Adaptive Cruise Control) používat i při rychlostech nad 160 kilometrů za hodinu, protože i velkým rozdílům v rychlostech je možné se přizpůsobit zcela bez přičinění řidiče. Dva doplňkové kužely radarových paprsků zvětšují úhel snímání na 40 stupňů – to je o deset stupňů víc než u předchůdce. Díky tomu systém zaregistruje ještě dřív vozidla, která se zařazují do jízdního pruhu, což zrychluje reakce adaptivního tempomatu ACC. Další kužel radarových paprsků směřující vzhůru je zdrojem dodatečných informací. Ve spolupráci s šesti základními kužely paprsků umožňuje měřit výšku objektů nacházejících se nedaleko před vozidlem, což usnadňuje jejich identifikaci. Výhoda pro řidiče spočívá v ještě rychlejším a jednoznačnějším rozpoznání kritických situací, což je důležité zejména v městském provozu. Automatické nouzové brzdění lze aktivovat s větším předstihem, takže je možné ve větším počtu případů nehodě zcela zabránit, nebo alespoň ještě víc zmírnit intenzitu nárazu. Maximální výkon nabízí použití dvou radarových senzorů uložených na pravé a levé straně přídě vozidla. Tato kombinace pracuje s ještě větším úhlem snímání a vzhledem k uložení na krajích vozidla rozpoznává dřív vozidla, která se zařazují do jízdního pruhu.

LRR4 integruje rozsáhlou fúzi dat ze senzorů
Výkonné asistenční systémy používají často více než jeden senzor. LRR4 dokáže stejně jako jeho předchůdce zpracovávat ve vlastní řídicí jednotce data případného druhého radarového senzoru, videokamery a ultrazvukových senzorů. Touto tzv. fúzí dat ze senzorů vzniká pomocí výkonných softwarových algoritmů maximálně podrobný „obraz“, tzn. interpretace okolí vozidla. Díky tomu lze dále zlepšovat funkce, jako je automatické nouzové brzdění, při nichž jsou nyní rozpoznáváni a zahrnováni do vyhodnocování situace i chodci. To je mimo jiné vyžadováno organizací na ochranu spotřebitelů Euro NCAP v nových pravidlech pro hodnocení bezpečnosti, která začnou platit od roku 2016. Praktický výzkum euroFOT, iniciovaný Evropskou unií, již doložil přínosy takových systémů. V roce 2012 zveřejněné výsledky ukazují, že adaptivní tempomat ACC ve spojení s upozorňováním na nebezpečí srážky dokáže pozitivně ovlivnit více než pět procent všech nehod s následky zranění na dálnicích nebo srážce dokáže dokonce zabránit.

LRR4 nemá stejně jako jeho předchůdce žádné pohyblivé díly, takže je mimořádně robustní a vhodný pro všechny kategorie osobních vozů. Na přání dodávané vyhřívání čočky zajišťuje funkčnost i při jízdě na ledu a sněhu. Vysokofrekvenční modul používá technologii založenou na kombinaci křemíku a germania.

Další novinka se týká výroby. Všechny díly lze nyní zpracovávat standardním letovacím procesem, což dále snižuje výrobní náklady.Bosch mnoha inovacemi zvyšuje výkon radarových senzorů a snižuje jejich výrobní náklady,“ říká Steiger. „Radarová technika je zralá pro velkosériovou výrobu.“ S tím počítají i výrobní plány společnosti Bosch. Po zahájení výroby v roce 2000 se čekalo na vyrobení prvního milionu radarových senzorů až do jara 2013. Druhý milion sjede z výrobních linek naproti tomu již v roce 2014 a jen o dva roky později bude podle plánů vyroben desetimiliontý senzor.

Bosch nabízí jako alternativu radarového senzoru s dlouhým dosahem od poloviny roku 2013 radarové senzory se středním dosahem, které jsou ještě levnější a mají kratší dosah 160 metrů. S těmito senzory lze realizovat všechny funkce nouzového brzdění a adaptivního řízení rychlosti jízdy při dodržování bezpečného odstupu až do rychlosti jízdy 160 kilometrů za hodinu, což postačuje pro naprostou většinu zemí na celém světě. Varianta pro uložení na zádi se začne vyrábět v roce 2014. Tento senzor včas detekuje rychle přijíždějící vozidla, a může tak před změnou jízdního pruhu upozornit na hrozící kolizi. S úhlem snímání 150 stupňů pokrývá mimořádně široké pole.

Související články

Nová řada spouštěčů Bosch C60 – nejmenší spouštěč pro osobní vozy na světě
Nová řada spouštěčů Bosch C60 – nejmenší spouštěč pro osobní vozy na světě

„C“ znamená kompaktní a „60“ značí vnější průměr pouhých 60 milimetrů. Bosch C60 je tak nejmenším spouštěčem pro osobní vozy na světě. Výkon tří nabízených variant sahá od 0,8 do 1,2 kW. Hlavní sférou použití jsou zážehové motory se zdvihovým objemem až cca 2 litry a také menší vznětové motory se sníženým brzdným momentem. Spouštěč […]

Článkový řemen Bosch – Bezstupňové převodovky zažívají na celém světě rozmach
Článkový řemen Bosch – Bezstupňové převodovky zažívají na celém světě rozmach

Jízda samými zatáčkami do kopce může stát člověka nervy. Žádný převodový stupeň se nezdá být vhodný. Jednou má motor příliš nízké, podruhé zase příliš vysoké otáčky. To se netýká bezstupňových samočinných převodovek CVT(Continuously Variable Transmission), které nemají pevně stanovené převodové stupně. Díky tomu je možná plynulá jízda bez rázů s konstantní hnací sílou a otáčkami […]

Emisní systém Denoxtronic – Bosch snižuje emise oxidů dusík
Emisní systém Denoxtronic – Bosch snižuje emise oxidů dusík

Evropská unie požaduje od poloviny roku 2014 drastické snížení emisí oxidů dusíku (NOx) u nových osobních a lehkých užitkových vozů. Zvýšená množství oxidů dusíku v centrech některých evropských měst jsou navíc předmětem častých diskuzí. Systémy Bosch snižují emise oxidů dusíku již dnes. Bosch nabízí jako dodavatel automobilového průmyslu technická řešení pro plnění přísných norem, jako […]

Bosch Jet Wiper – nová generace ramen stěračů nabízí více bezpečnosti
Bosch Jet Wiper – nová generace ramen stěračů nabízí více bezpečnosti

Nová ramena stěračů Bosch Jet Wiper přinášejí inovaci na čelní okno. Trysky ostřikovačů integrované do ramen stěračů cíleně přivádějí čisticí kapalinu přímo před stírací lištu. Výsledkem je rovnoměrné očištění plochy okna, aniž by byl výhled řidiče negativně ovlivňován zbytky rozstřikované kapaliny. „Jet Wiper ukazuje, že Bosch dokáže vylepšit i zdánlivě vyzrálý produkt, jako jsou stěrače […]

Elektronické ovládání spojky Bosch eClutch šetří palivo a zvyšuje komfort
Elektronické ovládání spojky Bosch eClutch šetří palivo a zvyšuje komfort

Bez samočinného řazení může být dopravní zácpa dvojnásobně únavná. Důvodem je nutnost opakovaně ovládat spojku, plyn a brzdu. Díky spojce Bosch eClutch se budou moci rozjíždět v popojíždějící koloně bez ovládání spojky i řidiči vozů vybavených mechanickou převodovkou. Pohodlně jako se samočinnou převodovkou, jen ovládáním pedálů brzdy a plynu – aniž by motor nechtěně „zhasl“. […]

Rekuperační systém Bosch s podporou akcelerace
Rekuperační systém Bosch s podporou akcelerace

Nový rekuperační systém Bosch BRS (Boost Recuperation System) s podporou akcelerace vyplní v současnosti stále ještě velkou mezeru mezi systémy start/stop a hybridními pohony. „Rekuperační systém BRS s podporou akcelerace přinese do střední třídy levnou elektrifikaci,“ říká Wolf-Henning Scheider, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. „S upravenými komponenty, jako je lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,25 […]

Nový Bosch iBooster
Nový Bosch iBooster

Brzdové soustavy automobilů získaly v uplynulých letech na výkonnosti. Bezpečnost významně zvýšily zejména systémy ABS a ESP. Dosud rozšířený koncept podtlakového posilovače brzdové soustavy zůstal přitom během výše uvedeného vývoje téměř beze změny. Podtlakový posilovač ovšem nabízí jen omezené možnosti zpětného získávání kinetické energie (rekuperace) a za všech okolností stejnou, předem definovanou míru zvyšování síly, […]

Nové generátory Bosch Power Density Line
Nové generátory Bosch Power Density Line

Bosch následuje trend stále kompaktnějších a lehčích komponentů vozidel i u své nejnovější modelové řady generátorů. „Kompaktní generátor Power Density Line (PL) spojuje osvědčenou techniku s inovativními komponenty,“ říká Dr. Ulrich Kirschner, vedoucí divize Bosch Starter Motors and Generators. Inženýři společnosti Bosch dosáhli díky nové technice navíjení s plochými statory dosud nevídané hustoty výkonu. Zároveň […]

Autoklub ADAC zahájil spolupráci s portálem pro řidiče Drivelog
Autoklub ADAC zahájil spolupráci s portálem pro řidiče Drivelog

Drivelog je první servisní portál, který sdružuje nabídky v oblasti mobility pro řidiče a servisy. V rámci spolupráce s autoklubem ADAC budou oba partneři v budoucnosti poskytovat na svých internetových stránkách plnohodnotnou nabídku informací na téma automobil. ADAC již začal poskytovat aktuální informace týkající se automobilu uživatelům portálu Drivelog. Ve druhé fázi nyní dohodnuté spolupráce, […]

Bosch dále rozšiřuje své telematické služby pro inteligentní řízení vozových parků
Bosch dále rozšiřuje své telematické služby pro inteligentní řízení vozových parků

Četní provozovatelé vozových parků si přejí větší transparentnost a přehled, aby mohli svou nabídku pro zákazníky ještě více zatraktivnit nebo ji dokonce rozšířit. Do této oblasti patří například analýza spotřeby paliva, lokalizace vozidla prostřednictvím GPS nebo elektronická kniha jízd s upozorněním na odcizení. Bosch nyní nabízí provozovatelům vozových parků rozsáhlé kompletní řešení, které lze individuálně […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!