Článkový řemen Bosch – Bezstupňové převodovky zažívají na celém světě rozmach

13. září 2013, 9:35

Jízda samými zatáčkami do kopce může stát člověka nervy. Žádný převodový stupeň se nezdá být vhodný. Jednou má motor příliš nízké, podruhé zase příliš vysoké otáčky. To se netýká bezstupňových samočinných převodovek CVT(Continuously Variable Transmission), které nemají pevně stanovené převodové stupně. Díky tomu je možná plynulá jízda bez rázů s konstantní hnací sílou a otáčkami motoru.

„Bezstupňová převodovka CVT nabízí řidičům vysokou úroveň komfortu a radosti z jízdy díky plynulému a dynamickému zrychlení,“ říká Stefan Seiberth, vedoucí divize Bosch Gasoline Systems. „Převodovka CVT uplatní své přednosti zejména v městském provozu s častým zastavováním. CVT snižuje spotřebu paliva až o sedm procent, protože motor může vždy pracovat v oblasti své nejvyšší účinnosti.“ Bosch vyrábí hlavní konstrukční prvek převodovek CVT, článkový řemen, jímž mohou být vybaveny převodovky pro motory s točivým momentem od 60 do 450 N.m a výkonem i více než 300 k (220 kW). Systém může mít rozmanité nastavení elektronického řízení – od hospodárné až po sportovní charakteristiku.

Převodovka CVT je kromě toho mimořádně kompaktní, protože je složena z malého počtu dílů. Řídicí jednotka může být například integrována přímo do systému. Kompaktní konstrukce snižuje výrobní náklady a předurčuje převodovku CVT k použití dokonce i v malých vozech do města. I proto jsou bezstupňové samočinné převodovky mimořádně úspěšné v Japonsku. Podíl na trhu roste ovšem i v regionech, jako je Čína nebo Severní Amerika. V současnosti je převodovkou CVT vybaven již každý pátý vůz se samočinnou převodovkou. Za několik let se tento podíl zvýší na každý čtvrtý vůz se samočinnou převodovkou. V současnosti je tato technika nabízena v cca 300 sériově vyráběných modelech.

Flexibilní a zároveň stabilní jako tyč z masivní oceli
Z rostoucího podílu na trhu profituje i Bosch. Tento dodavatel automobilového průmyslu vyrobil v roce 2012 pětadvacetimiliontý článkový řemen pro převodovky CVT. Článkový řemen je složen ze stovek speciálně vylisovaných ocelových prvků, které se montují za sebou na prstence z vysoce legované oceli. Článkový řemen je díky této konstrukci velmi flexibilní a zároveň stejně stabilní jako tyč z masivní oceli. Díl z produkce společnosti Bosch je velmi variabilní a nemusí se vyvíjet pro každé vozidlo zvlášť, protože může být často jen přizpůsoben.

Princip fungování převodovky CVT zůstává totiž vždy stejný a svým způsobem se podobá řazení na jízdním kole. Při vyšším převodu je průměr řemene na vstupním hřídeli větší a na výstupním hřídeli menší. Při nižším převodu je tomu přesně naopak, průměr na výstupním hřídeli je větší a na vstupním hřídeli menší. Plynulou změnu převodu umožňuje pohyb článkového řemene mezi dvěma vzájemně proti sobě axiálně posuvnými kuželovými řemenicemi, které se nacházejí na vstupním a výstupním hřídeli. Kuželovité dvojice řemenic mění v závislosti na otáčkách motoru a točivém momentu oběžný průměr řemene. Tím je možné udržovat optimální poměr mezi požadovaným točivým momentem a otáčkami motoru.

Převodovky CVT jsou vhodné pro vznětové, zážehové a hybridní pohony. Zatímco tato technika snižuje u klasického spalovacího motoru spotřebu paliva, může u hybridních pohonů prodloužit navíc dojezd v elektrickém režimu, protože CVT udržuje spalovací motor ve vyšších otáčkách s optimální účinností, přičemž část získávané energie se používá k pohonu vozidla a zbytek se ukládá do akumulátoru.

Související články

Emisní systém Denoxtronic – Bosch snižuje emise oxidů dusík
Emisní systém Denoxtronic – Bosch snižuje emise oxidů dusík

Evropská unie požaduje od poloviny roku 2014 drastické snížení emisí oxidů dusíku (NOx) u nových osobních a lehkých užitkových vozů. Zvýšená množství oxidů dusíku v centrech některých evropských měst jsou navíc předmětem častých diskuzí. Systémy Bosch snižují emise oxidů dusíku již dnes. Bosch nabízí jako dodavatel automobilového průmyslu technická řešení pro plnění přísných norem, jako […]

Bosch Jet Wiper – nová generace ramen stěračů nabízí více bezpečnosti
Bosch Jet Wiper – nová generace ramen stěračů nabízí více bezpečnosti

Nová ramena stěračů Bosch Jet Wiper přinášejí inovaci na čelní okno. Trysky ostřikovačů integrované do ramen stěračů cíleně přivádějí čisticí kapalinu přímo před stírací lištu. Výsledkem je rovnoměrné očištění plochy okna, aniž by byl výhled řidiče negativně ovlivňován zbytky rozstřikované kapaliny. „Jet Wiper ukazuje, že Bosch dokáže vylepšit i zdánlivě vyzrálý produkt, jako jsou stěrače […]

Elektronické ovládání spojky Bosch eClutch šetří palivo a zvyšuje komfort
Elektronické ovládání spojky Bosch eClutch šetří palivo a zvyšuje komfort

Bez samočinného řazení může být dopravní zácpa dvojnásobně únavná. Důvodem je nutnost opakovaně ovládat spojku, plyn a brzdu. Díky spojce Bosch eClutch se budou moci rozjíždět v popojíždějící koloně bez ovládání spojky i řidiči vozů vybavených mechanickou převodovkou. Pohodlně jako se samočinnou převodovkou, jen ovládáním pedálů brzdy a plynu – aniž by motor nechtěně „zhasl“. […]

Rekuperační systém Bosch s podporou akcelerace
Rekuperační systém Bosch s podporou akcelerace

Nový rekuperační systém Bosch BRS (Boost Recuperation System) s podporou akcelerace vyplní v současnosti stále ještě velkou mezeru mezi systémy start/stop a hybridními pohony. „Rekuperační systém BRS s podporou akcelerace přinese do střední třídy levnou elektrifikaci,“ říká Wolf-Henning Scheider, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. „S upravenými komponenty, jako je lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,25 […]

Nový Bosch iBooster
Nový Bosch iBooster

Brzdové soustavy automobilů získaly v uplynulých letech na výkonnosti. Bezpečnost významně zvýšily zejména systémy ABS a ESP. Dosud rozšířený koncept podtlakového posilovače brzdové soustavy zůstal přitom během výše uvedeného vývoje téměř beze změny. Podtlakový posilovač ovšem nabízí jen omezené možnosti zpětného získávání kinetické energie (rekuperace) a za všech okolností stejnou, předem definovanou míru zvyšování síly, […]

Nové generátory Bosch Power Density Line
Nové generátory Bosch Power Density Line

Bosch následuje trend stále kompaktnějších a lehčích komponentů vozidel i u své nejnovější modelové řady generátorů. „Kompaktní generátor Power Density Line (PL) spojuje osvědčenou techniku s inovativními komponenty,“ říká Dr. Ulrich Kirschner, vedoucí divize Bosch Starter Motors and Generators. Inženýři společnosti Bosch dosáhli díky nové technice navíjení s plochými statory dosud nevídané hustoty výkonu. Zároveň […]

Autoklub ADAC zahájil spolupráci s portálem pro řidiče Drivelog
Autoklub ADAC zahájil spolupráci s portálem pro řidiče Drivelog

Drivelog je první servisní portál, který sdružuje nabídky v oblasti mobility pro řidiče a servisy. V rámci spolupráce s autoklubem ADAC budou oba partneři v budoucnosti poskytovat na svých internetových stránkách plnohodnotnou nabídku informací na téma automobil. ADAC již začal poskytovat aktuální informace týkající se automobilu uživatelům portálu Drivelog. Ve druhé fázi nyní dohodnuté spolupráce, […]

Bosch dále rozšiřuje své telematické služby pro inteligentní řízení vozových parků
Bosch dále rozšiřuje své telematické služby pro inteligentní řízení vozových parků

Četní provozovatelé vozových parků si přejí větší transparentnost a přehled, aby mohli svou nabídku pro zákazníky ještě více zatraktivnit nebo ji dokonce rozšířit. Do této oblasti patří například analýza spotřeby paliva, lokalizace vozidla prostřednictvím GPS nebo elektronická kniha jízd s upozorněním na odcizení. Bosch nyní nabízí provozovatelům vozových parků rozsáhlé kompletní řešení, které lze individuálně […]

Automobilová technika Bosch na IAA 2013
Automobilová technika Bosch na IAA 2013

Od výjimečných produktů, jako je iBooster, přes cestu k elektrické mobilitě až po vysoce automatizovaný automobil. Technicky výjimečné produkty: eClutch, iBooster, stereovideokamera eClutch: Díky spojce Bosch eClutch budou moci řidiči vozidel s manuálním řazením v budoucnosti popojíždět v kolonách bez nutnosti ovládat spojku. Elektronicky řízené ovládání spojky překlenuje propast mezi automatizovaným a manuálním řazením. Systém […]

Automobilové technice Bosch se daří: Pětiprocentní růst, rendita šest procent
Automobilové technice Bosch se daří: Pětiprocentní růst, rendita šest procent

Výnosy Automobilové techniky Bosch z provozních činností vzrostou v roce 2013 pravděpodobně o pět procent. Tato divize Bosch roste tedy rychleji než celosvětová výroba automobilů. Tato čísla uvedl Dr. Volkmar Denner, vedoucí společnosti Robert Bosch GmbH se zodpovědností za výzkum a vývoj, na 65. mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Na straně výnosů očekává Bosch […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!