Bez samočinného řazení může být dopravní zácpa dvojnásobně únavná. Důvodem je nutnost opakovaně ovládat spojku, plyn a brzdu. Díky spojce Bosch eClutch se budou moci rozjíždět v popojíždějící koloně bez ovládání spojky i řidiči vozů vybavených mechanickou převodovkou.
Pohodlně jako se samočinnou převodovkou, jen ovládáním pedálů brzdy a plynu – aniž by motor nechtěně „zhasl“. Elektronicky řízené ovládání spojky překlenuje propast mezi automatizovaným a manuálním řazením. Spojka eClutch kromě toho umožňuje hospodárnou funkci setrvačné jízdy. Pokud řidič nepřidává plyn, odpojí spojka bez přičinění řidiče motor od převodovky a motor se vypne. Tímto způsobem lze snížit spotřebu paliva v reálném provozu v průměru o deset procent.
Cenově se může spojka eClutch pohybovat výrazně pod úrovní konvenční samočinné převodovky, takže představuje skutečnou alternativu pro cenově velmi konkurenční segment malých vozů. Na rozdíl od převodovky s plnohodnotným automatizovaným řazením neautomatizuje eClutch převodovku, nýbrž jen spojku. Pedál spojky předává elektrický signál ovládacímu členu, který následně požadovaným způsobem ovládá spojku.
Funkce setrvačné jízdy s vypínáním motoru funguje jednoduše. Systém Bosch rozpozná, kdy řidič uvolní pedál plynu, otevřením spojky odpojí motor a vypne ho, aby nespotřebovával žádné palivo. Řidiči mohou podobného efektu dosáhnout již dnes manuálně sešlápnutím pedálu spojky při jízdě z kopce. V budoucnosti bude eClutch vykonávat tuto funkci automaticky a navíc ještě vypne motor. Po technické stránce náročné řešení se vyplatí, protože spotřeba paliva tím klesne o deset procent.
Pomoc proti špatnému řazení
Systém eClutch nabízí kromě zvýšení komfortu při popojíždění v dopravní koloně a úspory paliva ještě další přínosy. Například usnadňuje řazení a zajišťuje jeho plynulost. Speciální senzor zaznamenává začátek procesu řazení a přizpůsobuje otáčky motoru. Výsledkem je komfortní a harmonické přeřazení.
Elektronicky řízené ovládání spojky otvírá nové možnosti rovněž při elektrifikaci hnacího řetězce. Spojka eClutch umožňuje poprvé kombinovat hybridní pohon s mechanickou převodovkou. Dosud bylo možné hybridní pohon realizovat pouze s převodovkami s automatizovaným řazením, protože u čistě manuálního řazení není možné koordinovat oba systémy pohonu, tedy spalovací motor a elektromotor. Systém eClutch v tomto případě nabízí dvě přednosti: v hybridním režimu zůstává nadále zachována možnost manuálního řazení a cena základních hybridních systémů může být nižší, protože již není zapotřebí plně automatizovaná převodovka.
Komentáře