Emisní systém Denoxtronic – Bosch snižuje emise oxidů dusík

, 13. září 2013, 9:29

Evropská unie požaduje od poloviny roku 2014 drastické snížení emisí oxidů dusíku (NOx) u nových osobních a lehkých užitkových vozů. Zvýšená množství oxidů dusíku v centrech některých evropských měst jsou navíc předmětem častých diskuzí. Systémy Bosch snižují emise oxidů dusíku již dnes.

Bosch nabízí jako dodavatel automobilového průmyslu technická řešení pro plnění přísných norem, jako je například Euro 6, a mezi nimi vyniká systém čištění výfukových plynů Denoxtronic. „Čím víc vozidel bude vybaveno systémem Denoxtronic, tím dřív se zlepší situace s oxidy dusíku,“ říká Dr. Markus Heyn, vedoucí divize Bosch Diesel Systems. „První krok máme už za sebou, protože již dnes jsou na trhu nabízena vozidla, která splňují normu Euro 6.“ Bosch nabízí svůj systém jak pro osobní, tak i pro užitková vozidla. Obě verze systému Denoxtronic snižují emise oxidů dusíku až o 95 procent. Za tím účelem je do proudu výfukových plynů vstřikována kapalina AdBlue, neškodný roztok močoviny, který reaguje s výfukovými plyny a přeměňuje oxidy dusíku na neškodnou vodní páru a dusík.

Inženýři společnosti Bosch se již desetiletí intenzivně zabývají průzkumem chemického procesu spalování a vyvíjejí řešení pro snižování emisí NOx, což ilustruje vývoj vznětového motoru. Moderní turbodiesel má dnes přibližně o 96 procent nižší obsah oxidů dusíku ve výfukových plynech, které vycházejí z válců, než vznětový motor ze začátku 90. let. Na tomto výsledku se podílí i zdokonalená vstřikovací technika. „Sloučeniny NOx vznikají vždy při chudém spalování – tedy při přebytku vzduchu ve spalovacím prostoru. Je-li ve spalovacím prostoru méně vzduchu, vznikají ve větším množství pevné částice. Spalování musí být optimalizováno mezi oběma uvedenými extrémy,“ vysvětluje Jürgen Gerhardt, vedoucí vývoje „dieselové“ divize Bosch.

Denoxtronic se zaplatí nižší spotřebou
Ke splnění emisního limitu 80 gramů NOx na kilometr, který začne pro osobní vozy v Evropské unii platit v roce 2014, může u kompaktních vozidel postačovat optimalizace spalování. Velké sedany, SUV a těžká užitková vozidla mohou tohoto cíle dosáhnout pouze se systémy dodatečného čištění výfukových plynů, jako je Bosch Denoxtronic. Pro zákazníky to znamená zvýšené náklady na pořízení vozidla, které je však možné získat zpět hospodárnějším provozem, protože Bosch Denoxtronic dokáže snížit spotřebu paliva až o pět procent. Motor, vybavený tímto systémem, může totiž spalovat ještě chudší směs, takže systém pro čištění výfukových plynů se zaplatí prakticky sám.

Bosch nabízí řešení pro snižování emisí oxidů dusíku pro vozidla všech kategorií. V kompaktní třídě mezi ně patří například vstřikovací systémy a zásobníkové katalyzátory. Pro větší osobní vozy nabízí Bosch osvědčený systém Denoxtronic 5 se systémovým tlakem 4,5 až 8,5 baru. I v tomto případě sází Bosch na kompaktní konstrukci. Díky zásobovacímu modulu, který lze integrovat do nádrže na AdBlue, je systém Denoxtronic 5 mimořádně vhodný pro aplikace v kompaktních užitkových vozidlech, SUV nebo velkých sedanech. Pro ostatní užitková vozidla nabízí Bosch systém Denoxtronic 6. V porovnání s předchozími verzemi byl systém zmenšen o 40 procent. Výsledkem je menší prostorová náročnost, nižší hmotnost a levnější výroba.

Související články

Bosch Jet Wiper – nová generace ramen stěračů nabízí více bezpečnosti
Bosch Jet Wiper – nová generace ramen stěračů nabízí více bezpečnosti

Nová ramena stěračů Bosch Jet Wiper přinášejí inovaci na čelní okno. Trysky ostřikovačů integrované do ramen stěračů cíleně přivádějí čisticí kapalinu přímo před stírací lištu. Výsledkem je rovnoměrné očištění plochy okna, aniž by byl výhled řidiče negativně ovlivňován zbytky rozstřikované kapaliny. „Jet Wiper ukazuje, že Bosch dokáže vylepšit i zdánlivě vyzrálý produkt, jako jsou stěrače […]

Elektronické ovládání spojky Bosch eClutch šetří palivo a zvyšuje komfort
Elektronické ovládání spojky Bosch eClutch šetří palivo a zvyšuje komfort

Bez samočinného řazení může být dopravní zácpa dvojnásobně únavná. Důvodem je nutnost opakovaně ovládat spojku, plyn a brzdu. Díky spojce Bosch eClutch se budou moci rozjíždět v popojíždějící koloně bez ovládání spojky i řidiči vozů vybavených mechanickou převodovkou. Pohodlně jako se samočinnou převodovkou, jen ovládáním pedálů brzdy a plynu – aniž by motor nechtěně „zhasl“. […]

Rekuperační systém Bosch s podporou akcelerace
Rekuperační systém Bosch s podporou akcelerace

Nový rekuperační systém Bosch BRS (Boost Recuperation System) s podporou akcelerace vyplní v současnosti stále ještě velkou mezeru mezi systémy start/stop a hybridními pohony. „Rekuperační systém BRS s podporou akcelerace přinese do střední třídy levnou elektrifikaci,“ říká Wolf-Henning Scheider, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. „S upravenými komponenty, jako je lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,25 […]

Nový Bosch iBooster
Nový Bosch iBooster

Brzdové soustavy automobilů získaly v uplynulých letech na výkonnosti. Bezpečnost významně zvýšily zejména systémy ABS a ESP. Dosud rozšířený koncept podtlakového posilovače brzdové soustavy zůstal přitom během výše uvedeného vývoje téměř beze změny. Podtlakový posilovač ovšem nabízí jen omezené možnosti zpětného získávání kinetické energie (rekuperace) a za všech okolností stejnou, předem definovanou míru zvyšování síly, […]

Nové generátory Bosch Power Density Line
Nové generátory Bosch Power Density Line

Bosch následuje trend stále kompaktnějších a lehčích komponentů vozidel i u své nejnovější modelové řady generátorů. „Kompaktní generátor Power Density Line (PL) spojuje osvědčenou techniku s inovativními komponenty,“ říká Dr. Ulrich Kirschner, vedoucí divize Bosch Starter Motors and Generators. Inženýři společnosti Bosch dosáhli díky nové technice navíjení s plochými statory dosud nevídané hustoty výkonu. Zároveň […]

Autoklub ADAC zahájil spolupráci s portálem pro řidiče Drivelog
Autoklub ADAC zahájil spolupráci s portálem pro řidiče Drivelog

Drivelog je první servisní portál, který sdružuje nabídky v oblasti mobility pro řidiče a servisy. V rámci spolupráce s autoklubem ADAC budou oba partneři v budoucnosti poskytovat na svých internetových stránkách plnohodnotnou nabídku informací na téma automobil. ADAC již začal poskytovat aktuální informace týkající se automobilu uživatelům portálu Drivelog. Ve druhé fázi nyní dohodnuté spolupráce, […]

Bosch dále rozšiřuje své telematické služby pro inteligentní řízení vozových parků
Bosch dále rozšiřuje své telematické služby pro inteligentní řízení vozových parků

Četní provozovatelé vozových parků si přejí větší transparentnost a přehled, aby mohli svou nabídku pro zákazníky ještě více zatraktivnit nebo ji dokonce rozšířit. Do této oblasti patří například analýza spotřeby paliva, lokalizace vozidla prostřednictvím GPS nebo elektronická kniha jízd s upozorněním na odcizení. Bosch nyní nabízí provozovatelům vozových parků rozsáhlé kompletní řešení, které lze individuálně […]

Automobilová technika Bosch na IAA 2013
Automobilová technika Bosch na IAA 2013

Od výjimečných produktů, jako je iBooster, přes cestu k elektrické mobilitě až po vysoce automatizovaný automobil. Technicky výjimečné produkty: eClutch, iBooster, stereovideokamera eClutch: Díky spojce Bosch eClutch budou moci řidiči vozidel s manuálním řazením v budoucnosti popojíždět v kolonách bez nutnosti ovládat spojku. Elektronicky řízené ovládání spojky překlenuje propast mezi automatizovaným a manuálním řazením. Systém […]

Automobilové technice Bosch se daří: Pětiprocentní růst, rendita šest procent
Automobilové technice Bosch se daří: Pětiprocentní růst, rendita šest procent

Výnosy Automobilové techniky Bosch z provozních činností vzrostou v roce 2013 pravděpodobně o pět procent. Tato divize Bosch roste tedy rychleji než celosvětová výroba automobilů. Tato čísla uvedl Dr. Volkmar Denner, vedoucí společnosti Robert Bosch GmbH se zodpovědností za výzkum a vývoj, na 65. mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Na straně výnosů očekává Bosch […]

Článkový řemen Bosch – Bezstupňové převodovky zažívají na celém světě rozmach
Článkový řemen Bosch – Bezstupňové převodovky zažívají na celém světě rozmach

Jízda samými zatáčkami do kopce může stát člověka nervy. Žádný převodový stupeň se nezdá být vhodný. Jednou má motor příliš nízké, podruhé zase příliš vysoké otáčky. To se netýká bezstupňových samočinných převodovek CVT(Continuously Variable Transmission), které nemají pevně stanovené převodové stupně. Díky tomu je možná plynulá jízda bez rázů s konstantní hnací sílou a otáčkami […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 17. září 2015, 16:50 0 0

Lepší je nahradit dieselový motor v osobních autech čímkoliv jiným.

Odpověď