Rekuperační systém Bosch s podporou akcelerace

13. září 2013, 9:03

Nový rekuperační systém Bosch BRS (Boost Recuperation System) s podporou akcelerace vyplní v současnosti stále ještě velkou mezeru mezi systémy start/stop a hybridními pohony.

„Rekuperační systém BRS s podporou akcelerace přinese do střední třídy levnou elektrifikaci,“ říká Wolf-Henning Scheider, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. „S upravenými komponenty, jako je lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,25 kWh, se cíleně zaměřujeme na uspokojování potřeb ve středním cenovém segmentu.“ Díky elektrickým komponentům, které podporují motor dodatečným výkonem až 10 kW, ušetří BRS až 15 procent paliva a emisí CO2. Tím je k dispozici nová možnost pro dosažení stále přísnějších emisních limitů v Evropě, Číně a USA.

Inovativní komponenty poháněcího ústrojí od společnosti Bosch slučují do jediného systému čtyři funkce: rekuperaci, podporu akcelerace, komfortní systém start/stop a setrvačnou jízdu. Základem nového hybridního systému je velmi účinný generátor, který pracuje díky nové výkonové elektronice s napětím 48 V místo 12 V. Tento elektrický stroj je tak schopen dosahovat až čtyřikrát vyššího výkonu.

Palubní síť s napětím 48 V přinese řidičům celou řadu výhod. Vyšší napětí umožní použití nových komfortních a bezpečnostních systémů. Údržba BRS je navíc jednodušší než u současných hybridních systémů. Servisní pracovníci totiž nepotřebují žádnou speciální kvalifikaci pro práci s vysokým napětím.

BRS dobíjí při brzdění a zvětšuje točivý moment
Název Boost Recuperation System odhaluje dvě hlavní funkce: zpětné získávání kinetické energie a její využívání pro akceleraci. Konkrétně celý systém funguje následovně: Během brzdění uvolňovaná energie je ukládána prostřednictvím 48V palubní sítě do lithium-iontového akumulátoru, který má kapacitu 0,25 kWh. Energie je v případě potřeby přiváděna zpět do generátoru BRS, který pak pracuje jako elektromotor a poskytuje dodatečný točivý moment. Tento podpůrný efekt je důležitý pro dynamickou jízdu především u malých přeplňovaných motorů a v oblasti nízkých otáček.

Nový systém kromě toho umožňuje funkci setrvačné jízdy, která je rozšířením známého automatického systému start/stop. Jede-li vůz po rovině nebo z mírného svahu bez sešlápnutých pedálů plynu nebo brzdy, vypne se spalovací motor. Vozidlo pak jede pouze setrvačností zcela bez emisí a hluku. Funkce setrvačné jízdy systému BRS se optimálně uplatní při jízdě po dálnici a silnici s mírným klesáním. Za reálných podmínek lze překonat až 30 procent trasy setrvačnou jízdou.

Komfortní funkce start/stop a nehlučné spuštění motoru
Rekuperační systém BRS s podporou akcelerace navíc rozšiřuje funkci start/stop. Spuštění motoru probíhá rychle, nehlučně a bez rázů – i když se spalovací motor opět připojuje po režimu setrvačné jízdy. V tomto případě pomáhá 48V akumulátor překlenovat fáze bez pohonu a spolehlivě napájí všechny komfortní a bezpečnostní funkce.

Nová architektura palubní sítě s měničem DC/DC
Palubní síť s napětím 48 V a přídavnými funkcemi je atraktivním řešením již pro vozidla střední a vyšší třídy, protože umožňuje další elektrifikaci funkcí vozidla, která by nebyla možná s nižším napětím a menším množstvím energie. Nabízí se například zlepšení funkce a snížení emisí CO2 u kompresoru klimatizace, turbodmychadla, ventilátoru chladicí soustavy a přídavného topení. Obousměrný měnič DC/DC, tzv. Power Conversion Unit – krátce PCU, propojuje novou dílčí palubní síť, která pracuje s napětím 48V a vysokou účinností a spolehlivostí, a běžnou 12V palubní síť. Hlavní úloha PCU spočívá v zásobování konvenční 12V palubní sítě elektrickou energií, která je vyráběna a uchovávána v 48V systému. Jednotka PCU je kompaktní, a lze ji tak podle možností uložit na různá místa ve vozidle – i do motorového prostoru.

Tisková zpráva Robert Bosch odbytová

Související články

Nový Bosch iBooster
Nový Bosch iBooster

Brzdové soustavy automobilů získaly v uplynulých letech na výkonnosti. Bezpečnost významně zvýšily zejména systémy ABS a ESP. Dosud rozšířený koncept podtlakového posilovače brzdové soustavy zůstal přitom během výše uvedeného vývoje téměř beze změny. Podtlakový posilovač ovšem nabízí jen omezené možnosti zpětného získávání kinetické energie (rekuperace) a za všech okolností stejnou, předem definovanou míru zvyšování síly, […]

Nové generátory Bosch Power Density Line
Nové generátory Bosch Power Density Line

Bosch následuje trend stále kompaktnějších a lehčích komponentů vozidel i u své nejnovější modelové řady generátorů. „Kompaktní generátor Power Density Line (PL) spojuje osvědčenou techniku s inovativními komponenty,“ říká Dr. Ulrich Kirschner, vedoucí divize Bosch Starter Motors and Generators. Inženýři společnosti Bosch dosáhli díky nové technice navíjení s plochými statory dosud nevídané hustoty výkonu. Zároveň […]

Autoklub ADAC zahájil spolupráci s portálem pro řidiče Drivelog
Autoklub ADAC zahájil spolupráci s portálem pro řidiče Drivelog

Drivelog je první servisní portál, který sdružuje nabídky v oblasti mobility pro řidiče a servisy. V rámci spolupráce s autoklubem ADAC budou oba partneři v budoucnosti poskytovat na svých internetových stránkách plnohodnotnou nabídku informací na téma automobil. ADAC již začal poskytovat aktuální informace týkající se automobilu uživatelům portálu Drivelog. Ve druhé fázi nyní dohodnuté spolupráce, […]

Bosch dále rozšiřuje své telematické služby pro inteligentní řízení vozových parků
Bosch dále rozšiřuje své telematické služby pro inteligentní řízení vozových parků

Četní provozovatelé vozových parků si přejí větší transparentnost a přehled, aby mohli svou nabídku pro zákazníky ještě více zatraktivnit nebo ji dokonce rozšířit. Do této oblasti patří například analýza spotřeby paliva, lokalizace vozidla prostřednictvím GPS nebo elektronická kniha jízd s upozorněním na odcizení. Bosch nyní nabízí provozovatelům vozových parků rozsáhlé kompletní řešení, které lze individuálně […]

Automobilová technika Bosch na IAA 2013
Automobilová technika Bosch na IAA 2013

Od výjimečných produktů, jako je iBooster, přes cestu k elektrické mobilitě až po vysoce automatizovaný automobil. Technicky výjimečné produkty: eClutch, iBooster, stereovideokamera eClutch: Díky spojce Bosch eClutch budou moci řidiči vozidel s manuálním řazením v budoucnosti popojíždět v kolonách bez nutnosti ovládat spojku. Elektronicky řízené ovládání spojky překlenuje propast mezi automatizovaným a manuálním řazením. Systém […]

Automobilové technice Bosch se daří: Pětiprocentní růst, rendita šest procent
Automobilové technice Bosch se daří: Pětiprocentní růst, rendita šest procent

Výnosy Automobilové techniky Bosch z provozních činností vzrostou v roce 2013 pravděpodobně o pět procent. Tato divize Bosch roste tedy rychleji než celosvětová výroba automobilů. Tato čísla uvedl Dr. Volkmar Denner, vedoucí společnosti Robert Bosch GmbH se zodpovědností za výzkum a vývoj, na 65. mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Na straně výnosů očekává Bosch […]

Elektronické ovládání spojky Bosch eClutch šetří palivo a zvyšuje komfort
Elektronické ovládání spojky Bosch eClutch šetří palivo a zvyšuje komfort

Bez samočinného řazení může být dopravní zácpa dvojnásobně únavná. Důvodem je nutnost opakovaně ovládat spojku, plyn a brzdu. Díky spojce Bosch eClutch se budou moci rozjíždět v popojíždějící koloně bez ovládání spojky i řidiči vozů vybavených mechanickou převodovkou. Pohodlně jako se samočinnou převodovkou, jen ovládáním pedálů brzdy a plynu – aniž by motor nechtěně „zhasl“. […]

Bosch Jet Wiper – nová generace ramen stěračů nabízí více bezpečnosti
Bosch Jet Wiper – nová generace ramen stěračů nabízí více bezpečnosti

Nová ramena stěračů Bosch Jet Wiper přinášejí inovaci na čelní okno. Trysky ostřikovačů integrované do ramen stěračů cíleně přivádějí čisticí kapalinu přímo před stírací lištu. Výsledkem je rovnoměrné očištění plochy okna, aniž by byl výhled řidiče negativně ovlivňován zbytky rozstřikované kapaliny. „Jet Wiper ukazuje, že Bosch dokáže vylepšit i zdánlivě vyzrálý produkt, jako jsou stěrače […]

Emisní systém Denoxtronic – Bosch snižuje emise oxidů dusík
Emisní systém Denoxtronic – Bosch snižuje emise oxidů dusík

Evropská unie požaduje od poloviny roku 2014 drastické snížení emisí oxidů dusíku (NOx) u nových osobních a lehkých užitkových vozů. Zvýšená množství oxidů dusíku v centrech některých evropských měst jsou navíc předmětem častých diskuzí. Systémy Bosch snižují emise oxidů dusíku již dnes. Bosch nabízí jako dodavatel automobilového průmyslu technická řešení pro plnění přísných norem, jako […]

Článkový řemen Bosch – Bezstupňové převodovky zažívají na celém světě rozmach
Článkový řemen Bosch – Bezstupňové převodovky zažívají na celém světě rozmach

Jízda samými zatáčkami do kopce může stát člověka nervy. Žádný převodový stupeň se nezdá být vhodný. Jednou má motor příliš nízké, podruhé zase příliš vysoké otáčky. To se netýká bezstupňových samočinných převodovek CVT(Continuously Variable Transmission), které nemají pevně stanovené převodové stupně. Díky tomu je možná plynulá jízda bez rázů s konstantní hnací sílou a otáčkami […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!