Nový Bosch iBooster

, 13. září 2013, 8:58

Brzdové soustavy automobilů získaly v uplynulých letech na výkonnosti. Bezpečnost významně zvýšily zejména systémy ABS a ESP. Dosud rozšířený koncept podtlakového posilovače brzdové soustavy zůstal přitom během výše uvedeného vývoje téměř beze změny.

Podtlakový posilovač ovšem nabízí jen omezené možnosti zpětného získávání kinetické energie (rekuperace) a za všech okolností stejnou, předem definovanou míru zvyšování síly, působící na pedál brzdy. Bosch nyní vyvinul elektromechanický posilovač brzdové soustavy iBooster, který podporuje pokyn řidiče k brzdění v závislosti na situaci. „Systém iBooster ještě více zvyšuje hospodárnost vozidel s hybridním a elektrickým pohonem a podporuje bezpečnost kratšími brzdnými dráhami,“ shrnuje přednosti Gerhard Steiger, vedoucí divize Bosch Chassis Systems Control. Zařízení iBooster doplňuje portfolio modulárních komponentů Bosch, z nichž lze pro každou konfiguraci vozidla sestavit vhodnou brzdovou soustavu. Tato inovace se začne sériově vyrábět ještě v roce 2013 pro tři projekty a ve střednědobém horizontu nahradí v mnoha vozidlech běžný podtlakový posilovač brzdové soustavy.

Dlouhý dojezd díky maximální rekuperaci
Aby vozidla s hybridním a elektrickým pohonem dosáhla požadovaných úspor paliva a dojezdu, musí při brzdění získávat co největší množství energie pro elektrickou jízdu. V ideálním případě by měl tedy vůz brzdit pouze prostřednictvím elektrického stroje, který přeměňuje kinetickou energii na elektrický proud. V brzdové soustavě by se tak neztrácela žádná cenná energie. Bosch iBooster umožňuje téměř kompletní rekuperaci, protože zpomalování až 0,3 g je dosahováno výhradně pomocí elektrického stroje. V normálním silničním provozu to pokrývá všechny běžné situace, v nichž řidiči brzdí. Vznikne-li potřeba brzdit intenzivněji, vytvoří iBooster dodatečně potřebný brzdný tlak klasickým způsobem prostřednictvím hlavního brzdového válce. Probíhající harmonická spolupráce mezi generátorem a brzdovou soustavou je pro řidiče nepostřehnutelná a obvyklý odpor při ovládání pedálu plynu zůstává kompletně zachován.

Za účelem zvýšení brzdné síly integroval Bosch do iBoosteru elektromotor, který ovlivňuje míru zesílení brzdné síly prostřednictvím dvoustupňové převodovky v závislosti na konkrétní situaci. Díky tomu je zbytečný podtlak, který je v dosavadních systémech náročně a trvale vytvářen buď přímo spalovacím motorem, nebo prostřednictvím podtlakového čerpadla. Již to přináší úsporu paliva a kromě toho lze ještě intenzivněji používat funkce pro další snižování spotřeby paliva, jako je start/stop nebo setrvačná jízda, při nichž je motor přechodně vypnutý.

Více bezpečnosti a komfortu
Elektromechanická koncepce nabízí ovšem ještě další výhody. Pokud předvídavý systém pro nouzové brzdění rozpozná nebezpečnou situaci, dokáže iBooster vytvořit maximální brzdný tlak zcela autonomně během 120 milisekund. To znamená, že je téměř třikrát rychlejší než dosavadní systémy. Z toho plyne, že v nouzových situacích zpomalí iBooster vozidlo rychleji než běžný posilovač brzdové soustavy. Systém iBooster obstará i mírné přibrzďování požadované systémem ACC až do úplného zastavení – a to komfortně a nehlučně. Posledně uvedená vlastnost je velkou předností zejména u tichých elektromobilů, u nichž jsou rušivé zvuky v interiéru vnímány mnohem intenzivněji.

Vývojáři mohou libovolně definovat charakteristiku ovládání brzdové soustavy včetně citlivosti pedálu brzdy a přizpůsobit ji požadavkům zákazníka s ohledem na tradice značky. Pokud automobil nabízí sportovní, komfortní a hospodárný režim jízdy, může brzdová soustava v závislosti na zvoleném módu reagovat a zpomalovat odpovídajícím způsobem pozvolna nebo agresivně. Možná je i podpora v závislosti na situaci, například při nouzovém brzdění.

Modulární konstrukce umožňuje sestavit vždy nejvhodnější brzdovou soustavu
Systém iBooster je součástí konceptu modulárních komponentů, z nichž je Bosch schopen sestavit nejvhodnější brzdovou soustavu pro jakýkoli automobil podle požadavků zákazníka – s ohledem na velikost vozidla, techniku poháněcího ústrojí a stupeň výbavy asistenčními funkcemi. Modulární systém Bosch obsazuje do role posilovače brzdové soustavy buď nový iBooster, nebo konvenční podtlakové řešení. Mezi systémy elektronického řízení brzdové soustavy jsou na výběr stabilizační systémy ESP nebo ESP hev. Druhý jmenovaný systém byl přizpůsoben pro aplikaci ve vozidlech s elektrickým a hybridním pohonem. Modulární koncepce Bosch představuje dosud jedinečný soubor řešení zejména pro modelové řady, nabízené s různými hnacími řetězci.

Vysoká míra flexibility pro výrobce automobilů
S rostoucí nabídkou modelů a systémů pohonu vzrůstá také složitost používané techniky. Díky možnosti libovolného naprogramování charakteristiky brzdové soustavy může být stejný systém Bosch iBooster s patřičně přizpůsobenou charakteristikou používán v různých variantách příslušné modelové řady. Naprogramování řídicí jednotky probíhá a rychle a jednoduše na konci výroby. Díky tomu lze snadno a flexibilně realizovat i montáž systému iBooster do modelů s pravostranným, resp. levostranným řízením. Samotný posilovač pracuje čistě elektromechanicky, tedy bez brzdové kapaliny, takže může být libovolně natáčen kolem podélné osy. Tento systém pamatuje také na budoucnost automobilu, protože ve spolupráci se stabilizačním systémem Bosch ESP nabízí pro vozidla s automatizovaným řízením z bezpečnostních důvodů nezbytnou redundanci brzdové soustavy.

Související články

Nové generátory Bosch Power Density Line
Nové generátory Bosch Power Density Line

Bosch následuje trend stále kompaktnějších a lehčích komponentů vozidel i u své nejnovější modelové řady generátorů. „Kompaktní generátor Power Density Line (PL) spojuje osvědčenou techniku s inovativními komponenty,“ říká Dr. Ulrich Kirschner, vedoucí divize Bosch Starter Motors and Generators. Inženýři společnosti Bosch dosáhli díky nové technice navíjení s plochými statory dosud nevídané hustoty výkonu. Zároveň […]

Autoklub ADAC zahájil spolupráci s portálem pro řidiče Drivelog
Autoklub ADAC zahájil spolupráci s portálem pro řidiče Drivelog

Drivelog je první servisní portál, který sdružuje nabídky v oblasti mobility pro řidiče a servisy. V rámci spolupráce s autoklubem ADAC budou oba partneři v budoucnosti poskytovat na svých internetových stránkách plnohodnotnou nabídku informací na téma automobil. ADAC již začal poskytovat aktuální informace týkající se automobilu uživatelům portálu Drivelog. Ve druhé fázi nyní dohodnuté spolupráce, […]

Bosch dále rozšiřuje své telematické služby pro inteligentní řízení vozových parků
Bosch dále rozšiřuje své telematické služby pro inteligentní řízení vozových parků

Četní provozovatelé vozových parků si přejí větší transparentnost a přehled, aby mohli svou nabídku pro zákazníky ještě více zatraktivnit nebo ji dokonce rozšířit. Do této oblasti patří například analýza spotřeby paliva, lokalizace vozidla prostřednictvím GPS nebo elektronická kniha jízd s upozorněním na odcizení. Bosch nyní nabízí provozovatelům vozových parků rozsáhlé kompletní řešení, které lze individuálně […]

Automobilová technika Bosch na IAA 2013
Automobilová technika Bosch na IAA 2013

Od výjimečných produktů, jako je iBooster, přes cestu k elektrické mobilitě až po vysoce automatizovaný automobil. Technicky výjimečné produkty: eClutch, iBooster, stereovideokamera eClutch: Díky spojce Bosch eClutch budou moci řidiči vozidel s manuálním řazením v budoucnosti popojíždět v kolonách bez nutnosti ovládat spojku. Elektronicky řízené ovládání spojky překlenuje propast mezi automatizovaným a manuálním řazením. Systém […]

Automobilové technice Bosch se daří: Pětiprocentní růst, rendita šest procent
Automobilové technice Bosch se daří: Pětiprocentní růst, rendita šest procent

Výnosy Automobilové techniky Bosch z provozních činností vzrostou v roce 2013 pravděpodobně o pět procent. Tato divize Bosch roste tedy rychleji než celosvětová výroba automobilů. Tato čísla uvedl Dr. Volkmar Denner, vedoucí společnosti Robert Bosch GmbH se zodpovědností za výzkum a vývoj, na 65. mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Na straně výnosů očekává Bosch […]

Rekuperační systém Bosch s podporou akcelerace
Rekuperační systém Bosch s podporou akcelerace

Nový rekuperační systém Bosch BRS (Boost Recuperation System) s podporou akcelerace vyplní v současnosti stále ještě velkou mezeru mezi systémy start/stop a hybridními pohony. „Rekuperační systém BRS s podporou akcelerace přinese do střední třídy levnou elektrifikaci,“ říká Wolf-Henning Scheider, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. „S upravenými komponenty, jako je lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,25 […]

Elektronické ovládání spojky Bosch eClutch šetří palivo a zvyšuje komfort
Elektronické ovládání spojky Bosch eClutch šetří palivo a zvyšuje komfort

Bez samočinného řazení může být dopravní zácpa dvojnásobně únavná. Důvodem je nutnost opakovaně ovládat spojku, plyn a brzdu. Díky spojce Bosch eClutch se budou moci rozjíždět v popojíždějící koloně bez ovládání spojky i řidiči vozů vybavených mechanickou převodovkou. Pohodlně jako se samočinnou převodovkou, jen ovládáním pedálů brzdy a plynu – aniž by motor nechtěně „zhasl“. […]

Bosch Jet Wiper – nová generace ramen stěračů nabízí více bezpečnosti
Bosch Jet Wiper – nová generace ramen stěračů nabízí více bezpečnosti

Nová ramena stěračů Bosch Jet Wiper přinášejí inovaci na čelní okno. Trysky ostřikovačů integrované do ramen stěračů cíleně přivádějí čisticí kapalinu přímo před stírací lištu. Výsledkem je rovnoměrné očištění plochy okna, aniž by byl výhled řidiče negativně ovlivňován zbytky rozstřikované kapaliny. „Jet Wiper ukazuje, že Bosch dokáže vylepšit i zdánlivě vyzrálý produkt, jako jsou stěrače […]

Emisní systém Denoxtronic – Bosch snižuje emise oxidů dusík
Emisní systém Denoxtronic – Bosch snižuje emise oxidů dusík

Evropská unie požaduje od poloviny roku 2014 drastické snížení emisí oxidů dusíku (NOx) u nových osobních a lehkých užitkových vozů. Zvýšená množství oxidů dusíku v centrech některých evropských měst jsou navíc předmětem častých diskuzí. Systémy Bosch snižují emise oxidů dusíku již dnes. Bosch nabízí jako dodavatel automobilového průmyslu technická řešení pro plnění přísných norem, jako […]

Článkový řemen Bosch – Bezstupňové převodovky zažívají na celém světě rozmach
Článkový řemen Bosch – Bezstupňové převodovky zažívají na celém světě rozmach

Jízda samými zatáčkami do kopce může stát člověka nervy. Žádný převodový stupeň se nezdá být vhodný. Jednou má motor příliš nízké, podruhé zase příliš vysoké otáčky. To se netýká bezstupňových samočinných převodovek CVT(Continuously Variable Transmission), které nemají pevně stanovené převodové stupně. Díky tomu je možná plynulá jízda bez rázů s konstantní hnací sílou a otáčkami […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!