Porsche je prvním výrobcem automobilů, který nabízí tři hybridní modely s možností vnějšího nabíjení: 918 Spyder, Panamera S E-Hybrid a Cayenne S E-Hybrid. V oblasti komponentů inovativního systému pohonu vsadila značka Porsche mimo jiné na společnost Bosch. Hybridní vozidla Porsche názorně ukázala v rámci 62. mezinárodního kolokvia Bosch pro motoristický tisk na zkušebním polygonu v Boxbergu, čeho je možné dosáhnout kombinací spalovacího motoru a elektrického pohonu.
„Slíbili jsme, že s modelem 918 Spyder přineseme novou definici radosti z jízdy, hospodárnosti a výkonu. Slovo jsme dodrželi, a tím jsme pomohli hybridní technice k novému postavení na trhu,“ říká Wolfgang Hatz, člen představenstva společnosti Porsche AG, zodpovědný za výzkum a vývoj. Porsche 918 Spyder je prvním vozem na světě, homologovaným pro provoz na veřejných komunikacích, který ujel jedno kolo Severní smyčky Nürburgringu o délce 20,6 kilometru za méně než sedm minut. Supersportovní vůz s hybridním pohonem s možností vnějšího nabíjení překonal s časem přesně 6 minut a 57 sekund dosavadní rekord o 14 sekund. Nové poznatky z vývoje progresivní techniky tohoto výjimečného vozu zužitkovala společnost Porsche zároveň v programech elektrifikace pohonu dalších modelů. Produktovou řadu tak doplnily modely Panamera S E-Hybrid a Cayenne S E-Hybrid, díky nimž Porsche nabízí v celosvětovém měřítku největší počet hybridních modelů s možností vnějšího nabíjení v prémiovém segmentu.
„Společnosti Porsche a Bosch použily společně elektrifikaci k vývoji elektrizujícího sportovního vozu. Elektrická energie přináší novou radost z jízdy a hospodárnost,“ říká Dr. Rolf Bulander, vedoucí obchodní oblasti Mobility Solutions společnosti Robert Bosch GmbH. Pro všechny tři hybridní modely Porsche s možností vnějšího nabíjení dodává Bosch výkonovou elektroniku, sadu akumulátorů, elektromotory pro modely Cayenne a Panamera, jakož i elektromotor pro přední nápravu modelu 918 Spyder.
918 Spyder: jedinečná kombinace výkonu a hospodárnosti
Vývojový tým modelu 918 Spyder měl za úkol vyvinout supersportovní vůz pro příští desetiletí s maximálně hospodárným a výkonným hybridním pohonem. Zcela nový vývoj začal na pomyslném bílém listu papíru, a umožnil tak vytvořit koncept bez kompromisů. Kompletní vůz byl zkonstruován okolo hybridního pohonu. Porsche 918 Spyder proto odhaluje potenciál, který spočívá v hybridním pohonu při současném zvýšení hospodárnosti a výkonu. Díky elektromotoru SMG 180/120, vyvinutému společností Bosch, disponuje Porsche 918 Spyder dodatečným výkonem 210 kW (286 k). Elektromotor na přední nápravě modelu 918 Spyder přitom nabízí již od okamžiku rozjezdu točivý moment 210 N.m, elektromotor na zadní nápravě dokonce 375 N.m. Výsledkem je celkový výkon hybridní soustavy 652 kW (887 k) a maximální točivý moment až 1280 N.m, což umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,6 sekundy. Naproti tomu spotřeba paliva supersportovního vozu v kombinovaném režimu EU je s hodnotou 3,1 litru na 100 kilometrů ještě nižší než u většiny současných malých vozů.
Panamera S E-Hybrid a Cayenne S E-Hybrid: spotřeba malého vozu
Zážitky z řízení sportovního vozu se spotřebou malého vozu – Porsche Cayenne S E-Hybrid a Panamera S E-Hybrid dokazují, že se obě uvedené vlastnosti nevylučují. První prémiové SUV na světě s hybridním pohonem a možností vnějšího nabíjení nabízí celkový výkon hybridní soustavy 306 kW (416 k) a kombinovanou spotřebu EU pouhých 3,4 l/100 km. Hybridní model Porsche kategorie Gran Turismo nabízí celkový výkon hybridní soustavy rovněž 306 kW (416 k) a přesvědčí spotřebou paliva 3,1 l/100 km díky nižší hmotnosti, pohonu zadních kol a nižšímu aerodynamickému odporu vzduchu.
V hybridních modelech Porsche Cayenne a Panamera s možností vnějšího nabíjení je dodatečným zdrojem hnací síly elektromotor Bosch IMG-300, který poskytuje točivý moment až 310 N.m a nejvyšší výkon 70 kW (95 k). Centrálním rozhraním mezi elektromotorem a akumulátorem je modul Bosch INVCON 2.3. Výkonová elektronika je hlavní centrálou elektrické větve hnacího řetězce. Tento systém přeměňuje stejnosměrný proud z akumulátoru na střídavý proud pro elektromotor a opačně. Trakční akumulátor slouží k ukládání elektrické energie pro poháněcí ústrojí. Je sestaven z prizmatických článků o celkové kapacitě 9,4 kWh v modelu Panamera S E-Hybrid, resp. 10,8 kWh v modelu Cayenne S E-Hybrid. Akumulátor lze kompletně nabít za méně než čtyři hodiny připojením k domácí zásuvce. Při použití třífázové zásuvky se doba nabíjení zkrátí téměř na polovinu a činí cca dvě hodiny.
Komentáře